صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دبیرکل ناتو با اردوغان در مورد عضویت سویدن و فنلند در این پیمان گفتگو کردند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز شنبه چهارم جون، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در پیوند به عضویت کشورهای سویدن و فنلند در ناتو صحبت کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز شنبه چهارم جون، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در پیوند به عضویت کشورهای سویدن و فنلند در ناتو صحبت کرد.

پیک‌آفتاب: این گفتگوها در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه مخالف پیوستن سویدن و فنلند به ناتو می‌باشد. استولتنبرگ اکنون تلاش می‌کند تا راه‌حلی را برای این مشکل پیدا نماید.

دبیر کل ناتو می‌گوید که با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از طریق تلفن صحبت‌های “مفیدی” داشته و ترکیه را یکی از متحدان مهم این سازمان تلقی نموده است.

استولتنبرگ هم‌چنین از تلاش‌های ترکیه برای دست‌یابی به توافق در مورد انتقال مصئون غله‌جات از اوکراین قدردانی کرده است.

از سوی دیگر، دفتر رئیس جمهور ترکیه با نشر اعلامیه‌ای از قول اردوغان تاکید کرده است که سویدن و فنلند باید به صراحت اعلام کنند که حمایت‌شان را از گروه‌های تروریستی متوقف کرده‌اند و در ضمن محدودیت‌های صادرات دفاعی ترکیه را از میان بر می‌دارند و با ترکیه هم‌بستگی خود را نشان می‌دهند.

پس از آن‌که ترکیه در سال 2019، عملیات نظامی خود را در شمال سوریه آغاز کرد، شماری از کشورهای اروپای شمالی محدویت‌هایی را برای فروش تسلیحات ترکیه وضع کردند.

از جانب دیگر، استولتنبرگ که در جریان هفته گذشته به واشنگتن سفر کرده بود، در یک توییت به روز جمعه سوم جون، نوشت که او در مورد نگرانی‌های ترکیه با سانا مارین، نخست وزیر فنلند نیز صحبت خواهد کرد.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، فنلند و سویدن درخواست پیوستن به ناتو را ارایه کردند، ولی رئیس جمهور اردوغان،‌ سویدن و فنلند را در حمایت از شبه نظامیان کردی (PKK) که ترکیه آن‌ها را گروه تروریستی خطاب می‌کند، متهم نمود.

استولتنبرگ، بدون ارایه جزییات بیش‌تر، افزود که گفتگوهای خود را در این مورد با رئیس جمهور ترکیه ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، دبیر کل ناتو سعی می‌کند تا طی هفته آینده نشستی را با اشتراک مقامات بلندرتبه سویدن، فنلند و ترکیه در بروکسل، پایتخت بلجیم، برگزار نماید.

ترکیه: به نگرانی ما رسیدگی نشود، درخواست عضویت فنلند و سویدن را وتو می‌کنیم

احتمال رویارویی آلمان و ترکیه بر سر ناتو

رئیس مجمع خاورمیانه خواستار حذف ترکیه از ناتو شد

ترکیه روند عضویت سویدن و فنلند در ناتو را مسدود کرد

درخواست رسمی فنلند و سویدن برای عضویت در پیمان نظامی ناتو

پیوستن فنلند و سویدن به ناتو تبعاتی فراتر از بحران فعلی دارد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x