صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پیوستن فنلند و سویدن به ناتو تبعاتی فراتر از بحران فعلی دارد

پیشرفت احتمالی فنلند و سویدن برای پیوستن به ناتو ناشی از ترس در این کشورها در قبال جنگ روسیه و اوکراین است، اما تحلیل‌گران می‌گویند که این تحول می‌تواند عواقبی فراتر از بحران فعلی در سطح جهان داشته باشد.

پیشرفت احتمالی فنلند و سویدن برای پیوستن به ناتو ناشی از ترس در این کشورها در قبال جنگ روسیه و اوکراین است، اما تحلیل‌گران می‌گویند که این تحول می‌تواند عواقبی فراتر از بحران فعلی در سطح جهان داشته باشد.

پیک‌آفتاب: خبرگزاری چینی شینهوا با نشر گزارشی گفته است که فنلند و سویدن از سال 1993 عضو اتحادیه اروپا بوده‌اند. این رسانه می‌نویسد که این کشورها، جز اقلیت کوچکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که تاکنون در ائتلاف نظامی ناتو عضو نیستند و در صورت پیوستن آن‌ها به ناتو، تنها چهار کشور از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا شامل اتریش، قبرس، ایرلند و مالت خارج از ناتو باقی خواهند ماند.

گزارش تحلیل می‌کند که این اتفاق موجب خواهد شد که 24 عضو از 32 عضو مفروض ناتو از اعضای اتحادیه اروپا باشند.

از سوی دیگر، تحلیل‌گران می‌گویند که عضویت این دو کشور در ناتو باعث تقویت این ائتلاف خواهد شد و طبق اطلاعات بانک جهانی، هر دو کشور جز ثروت‌مندترین کشورهای جهان هستند و بودجه نظامی هر دو کشور به طور کلی در راستای میانگین‌های اعلام شده از سوی ناتو به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی اعضا است.

در همین حال؛ النا سیسو، استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه لوییس شهر رم به شینهوا گفته است: “این به این معنی است که روابط بین ناتو و اتحادیه اروپا حتی نزدیک‌تر خواهد شد. در نظر بگیرید که معاهده لیسبون اتحادیه اروپا از سال 2009 شامل یک بند در مورد دفاع متقابل و جمعی است همان‌طور که ناتو چنین کاری را انجام می‌دهد”.

النا سیسو گفته است که وقتی کشورها از حالت بی‌طرفی خارج می‌شوند، عملاً اعلام “طرف‌داری” می‌کنند و این می‌تواند موازنه قوا را برهم زده و باعث تشنج کلان‌تر شود.

طبق متن گزارش، سیسو چنین توضیح می‌دهد: “این اقدام می‌تواند تاثیراتی بسیار فراتر از اروپا داشته باشد، طوری‌که حوزه دریای قطب شمال یک منطقه تقریباً خالی از جمعیت بدون توده زمینی عمده که تصور می‌شود حاوی 160 میلیارد بشکه نفت و 30 درصد از ذخایر گاز طبیعی کره زمین باشد، در حال حاضر توسط هشت کشور دارای مرز با آن که پنج تای‌شان عضو ناتو هستند مانند کانادا، دنمارک، ایسلند، ناروی و امریکا اداره می‌شود. هنگامی که فنلند و سویدن به ناتو بپیوندند، این تعداد از پنج تا به هفت تا خواهد رسید و سبب خواهد شد که از میان آن‌ها تنها روسیه خارج از ائتلاف ناتو باقی بماند”.

سیسو اما می‌افزاید: “این مهم است، زیرا کشورهای حاکم بر منطقه تحت سلطه ناتو خواهند بود. کشورهای دخیل موظف به رعایت قوانین توافق شده برای این منطقه در قبال مواردی هم‌چون حقوق مربوط به ماهی‌گیری گرفته تا آزمایش هسته‌ای هستند، اما آن‌ها هم‌چنان دارای حاکمیت خودشان هستند و دو مورد از آن‌ها بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهان به حساب می‌آیند”.

از سوی دیگر؛ نیکولای فون اوندارزا، یک کارشناس علوم سیاسی و رئیس بخش اتحادیه اروپا در موسسه آلمانی امنیت و امور بین‌الملل در این مورد گفته است: “فنلند و سویدن در مورد مسائل امنیتی هرگز “کاملاً بی‌طرف” نبوده‌اند. او تصریح کرده که نیروهای مسلح آن‌ها سابقه هم‌آهنگ کردن فعالیت‌های خود با نیروهای مسلح کشورهای عضو در ناتو را داشته و تبادل اطلاعاتی کرده‌اند”.

او می‌افزاید که “بی‌طرفی مسلحانه” در این مقطع معنا ندارد، زیرا این کشورها در تمرین نظامی شرکت داشته، اطلاعات تبادله کرده و به عنوان هم‌آهنگ کننده نیز نقش ایفا کرده‌اند. معنایش این است که این کشورها در صورت نیاز حاضرند از نیروی نظامی خود برای حفظ بی‌طرفی خود استفاده کنند”.

فون اوندارزا در ادامه تصریح کرده است: “یکی از نتایج این اتفاق این است که دریای بالتیک عمدتاً به یک دریای تحت تسلط ناتو تبدیل خواهد شد”.

این کارشناس امور سیاسی در پایان افزوده است: “من هم‌چنین فکر می‌کنم در سیاست خارجی و نظامی شاهد تغییری خواهیم بود که تمرکزش را از مدیریت بحران به دفاع ارضی تغییر خواهد داد”.

این در حالی مطرح می‌شود که نشریه اسپانیایی «لا وانگواردیا»  گفته است که امریکا خلاف وعده‌اش که گفته بود ناتو «حتی یک اینچ» به سمت شرق گسترش نمی‌یابد، عمل کرده است. گزارش می‌گوید که از نظر بوش، برچیده شدن ناتو به معنای نظم نوین جهانی بود، بنابراین او باید این روند را متوقف می‌کرد و به گسترش آن می‌پرداخت.

مورخ امریکایی: از نظر بوش، برچیده شدن ناتو به معنای نظم نوین جهانی بود

جنگ اوکراین هر روز برای امریکا خطرناک‌تر می‌شود

چین: امریکا نمایش جعلی حمایت از اوکراین را بازی می‌کند

استفاده امریکا از صنعت جنگ برای رونق اقتصادی

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x