صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

استفاده امریکا از صنعت جنگ برای رونق اقتصادی

جنگ برای هیأت حاکمه امریکا تبدیل به صنعت شده که به رونق اقتصادی آن کشور کمک می‌کند.

جنگ برای هیأت حاکمه امریکا تبدیل به صنعت شده که به رونق اقتصادی آن کشور کمک می‌کند.

پیک‌آفتاب: نوام چامسکی، تحلیلگر معروف امریکایی در مصاحبه ای خود با “تُروت اوت/Truth Out” گفته است که جنگ برای دولت‌مردان و هیأت حاکمه امریکا مزایایی فراوانی دارد. جنگ برای امریکا یک “صنعت” است که به رونق اقتصادی آن کشور کمک می‌کند. به باور چامسکی، بیشتر جنگ‌هایی را که امریکا در 50 سال اخیر به راه انداخته در بدترین شرایط اقتصادی امریکا صورت گرفته است، یعنی جبران شکست‌های اقتصادی از مسیر جنگ.

چامسکی در مصاحبه خود می‌گوید: “امریکا در جنگ به بهانه دفاع، کلیه امکانات دفاعی و تاسیسات زیربنایی کشورهای مورد حمله را نابود می‌کند تا بازار بزرگی به گستردگی یک کشور را برای بازسازی زیربنایی خود یا متحدان خود به وجود آورد تا از این طریق دامنه سیاسی و اقتصادی خود را گسترش دهد؛ طوریکه این اتفاق اغلب در کشورهای جهان سومی مثل عراق و افغانستان و کشورهایی صورت می‌گیرد که دارای منابع بکر و ذخایر زیرزمینی فراوان باشد”.

چامسکی معتقد است که نتایج 20 سال جنگ امریکا علیه تروریزم در افغانستان منجر به بازگشت طالبان شد و این نتایج با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و خروج امریکا از این کشور فاجعه‌بار بود.

این منتقد برجسته امریکا اما می‌گوید: “هیأت حاکمه امریکا جنگ را چون تزریق دوا به بدنه اقتصاد بیمار امریکا تعریف می‌کند و به همین دلیل برای صنعت جنگ بیشترین سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد؛ طوریکه اکنون این کشور در حال حاضر تقریباً نیمی از هزینه‌های نظامی جهان را دارا می‌باشد”. “در جهان‌بینی امریکا جنگ اغلب بهانه‌ای برای افزایش قدرت و تولید ثروت تفسیر می‌شود”.

چامسکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌افزاید: “امریکا برای آغاز جنگ از روش‌های شناخته شده‌ای پیروی می‌کند که مهمترین آن «غیریت سازی» یا تراشیدن «یک دشمن خیالی» است”.

این متفکر بلندپایه امریکایی اضافه می‌کند: “امریکا هرگز درصدد حمله بر دشمنان قوی خود مانند روسیه و چین که قدرت مقابله را دارا می‌باشد، نیست بلکه از آنها استفاده تبلیغاتی می‌کند. امریکا برای حمله، کشورهای مفلوک و بی‌دفاع مانند افغانستان را انتخاب می‌کند، چنین کشورها را بزرگ‌نمایی کرده و به صورت دشمن واقعی و خطرناک به خورد امریکاییان و کانگرس امریکا می‌دهد و پس از آن حمله را آغاز می‌نماید تا از این طریق زمینه حضور خویش را فراهم ساخته و به بهانه‌های مختلف ثروت، دارایی‌ها و منابع دست نخورده آنها را به روش‌های مختلف به اقتصاد امریکا تزریق کند”.

این در حالی مطرح می‌شود که پیشتر جنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا همرا با لوید آستین، وزیر دفاع این کشور گفته بود که شکست نیروهای امریکایی در افغانستان، یک شکست استراتیژیک است و آنها خروج نیروهایی ناتو و امریکا از افغانستان را آشفته خوانده بودند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x