صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل از همه ی کشورهاخواست تا از تسلیحاتی کردن فضا جلوگیری کنند،اما با وتوی روسیه بی‌سرانجام ماند.

قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل از همه کشورها می‌خواست تا از تسلیحاتی کردن فضا جلوگیری کنند،اما با وتوی روسیه بی‌سرانجام ماند.

پیک آفتاب:ایالات متحده و ژاپن پیش‌نویس این قطعنامه را ارائه کرده و به دنبال تایید مجدد معاهده‌ فضای ماورای جو بودند که قبلا و در سال ۱۹۶۷ امضا شده بود.

آمریکا هشدار داده که احتمال می‌دهد روسیه در حال توسعه یک سلاح هسته‌ای برای استفاده در فضا و ضد ماهواره است.

در حالی که روسیه می‌گوید «قاطعانه به معاهده ۱۹۶۷ متعهد است.»

این پیش‌نویس که روز چهارشنبه ارائه شد، از «همه کشورها، به ویژه کشورهایی که دارای قابلیت‌های فضایی بزرگ هستند، می‌خواست تا فعالانه در هدف استفاده صلح‌آمیز از فضا و جلوگیری از وقوع یک مسابقه تسلیحاتی در فضا مشارکت کنند.

این قطعنامه همچنین از کشورها می‌خواست تا به معاهده فضای ماورای جو متعهد باشند. بر اساس آن معاهده همه طرف‌ها توافق کرده بودند که «اشیائی را که حامل سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگری باشد در مدار زمین قرار ندهند.»

از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، ۱۳ کشور به آن رای مثبت دادند، در حالی که روسیه به عنوان یکی از پنج عضو دائم با حق وتو، به آن رای مخالف داد و چین نیز به آن رای ممتنع داد.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، این اقدام روسیه را «گیج کننده» خواند.

وی گفت: «روسیه قطعنامه‌ای را که بر پایه یک معاهده بود،‌ وتو کرده» در حالیکه «پوتین، رئیس جمهور روسیه علنا گفته است که کشورش قصدی برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا ندارد.».

سی‌بی‌اس گزارش کرده است که این سلاح در فضا کاربرد دارد و مجهز به سلاح هسته‌ای برای هدف قرار دادن ماهواره‌ها است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در واکنش به این خبرها گفت که مسکو قاطعانه با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در فضا مخالف است.

ایالت متحده آمریکا در عملیات نظامی خود و همچنین در فعالیت‌های غیرنظامی چون تبادلات مالی بیش از دیگر دشمنان احتمالی‌اش وابسته به فناوری‌های ماهواره‌ای همچون جی‌پی‌اس است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x