صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رئیس مجمع خاورمیانه خواستار حذف ترکیه از ناتو شد

رئیس مجمع خاورمیانه به دلیل سیاست‌های ترکیه، خواستار حذف این کشور از ناتو شد. او گفت که سیاست‌های ترکیه در قبال گسترش ناتو خصمانه است.

رئیس مجمع خاورمیانه به دلیل سیاست‌های ترکیه، خواستار حذف این کشور از ناتو شد. او گفت که سیاست‌های ترکیه در قبال گسترش ناتو خصمانه است.

پیک‌آفتاب: دانیل پایپس، رئیس مجمع خاورمیانه، مورخ و شرق‌شناس نام‌دار امریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی TVP World گفت که ترکیه باید به دلیل سیاست و موضع‌اش در مورد پیوستن سویدن و فنلند به ناتو از این پیمان حذف شود.

این کارشناس اقدامات و سیاست‌های انقره را باج‌خواهی خواند. او تصریح کرد که ترکیه تلاش می‌کند در ازای موافقت با گسترش ناتو، منافعی را برای خود “تعریف” کند. این کارشناس در عین حال از تمامی حوزه‌های سیاست بین‌المللی ترکیه در دو دهه گذشته انتقاد نمود.

به گفته این کارشناس، ترکیه از سال 1952 تا 2002 متحد بسیار خوبی در ناتو بود، اما در 20 سال گذشته به یک متحد “بسیار بد” تبدیل شده است.

پایپس تصریح کرد: “انقره سیاستی خصمانه با اعضای ناتو مانند یونان را دنبال می‌کند، به سوریه حمله کرده است، اروپا را با مهاجران سوری تهدید می‌کند، سیستم‌های S-400 را از روسیه می‌خرد”.

وی معتقد است که به دلیل سیاست و موضع انقره در مورد گسترش ناتو، ترکیه دیگر عملاً بخشی از این ائتلاف نیست.

پایپس در پایان گفت: “زمان حذف ترکیه از ناتو فرا رسیده است. بگذارید به اتحاد روسیه، چین و ایران بپیوندد”.

ترکیه که یکی از اعضای ناتو است در روزها اخیر اعلام کرده است که با پیوستن این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موافقت نخواهد کرد، زیرا “این دو کشور میزبان گروه حزب کارگران کردستان (PKK) شده‌اند”.

گفتنی است فنلند و سویدن روز چهارشنبه 18 می، درخواست رسمی خود برای عضویت در ناتو را تحویل داده و با این اقدام به وضعیت بی‌طرفی طولانی‌مدت خود پایان بخشیدند.

در حال حاضر 30 کشور عضو پیمان ناتو هستند و طبق مقررات این پیمان، پذیرش عضو جدید مستلزم موافقت یکپارچه تمام اعضای ناتو است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیشتر سویدن و فنلند به طور رسمی درخواست عضویت در پیمان ناتو را ارایه دادند، اما ترکیه روند بررسی درخواست عضویت این دو کشور را مسدود کرد. مشاور امور خارجی اردوغان نیز به روز 18 می، گفت: “کاملاً مشخص است که تا انتظارات ترکیه برآورده نشوند، روند پیوستن سویدن و فنلند به ناتو ممکن نخواهد بود”.

ترکیه روند عضویت سویدن و فنلند در ناتو را مسدود کرد

خواست یونان از امریکا: به ترکیه سلاح نفروشید

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x