صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ترکیه: به نگرانی ما رسیدگی نشود، درخواست عضویت فنلند و سویدن را وتو می‌کنیم

ترکیه روز چهارشنبه 25 می، گفت که اگر فنلند و سویدن به نگرانی‌های امنیتی این کشور رسیدگی نکنند، انقره روند پیش‌برد درخواست این کشورها برای پیوستن به ناتو را متوقف خواهد کرد.

ترکیه روز چهارشنبه 25 می، گفت که اگر فنلند و سویدن به نگرانی‌های امنیتی این کشور رسیدگی نکنند، انقره روند پیش‌برد درخواست این کشورها برای پیوستن به ناتو را متوقف خواهد کرد.

پیک‌آفتاب: ابراهیم قالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه پس از ملاقات با نمایندگان فنلند و سویدن در انقره گفت که در مورد مراحل و زمان مشخص برای رسیدگی به نگرانی امنیتی ترکیه به این دو کشور پیام واضحی فرستاده شده است.

ترکیه می‌گوید که این دو کشور به اعضای حزب کارگران کردستان (PKK) پناه داده‌اند، گروهی که انقره و متحدین غربی آن، آن‌ها را دهشت‌افگن شناسایی کرده‌اند.

در پی تهاجم روسیه به اوکراین، این دو کشور هفته گذشته درخواست پیوستن به ناتو را تحویل دادند. با وجود آن‌که خوش‌بینی‌ها در مورد پذیرش این دو کشور در ناتو زیاد است‌، اما یگانه مانع فراراه رسیدن آنان به هدف، ترکیه پنداشته می‌شود.

در همین حال، قالین افزود که نمایندگان فنلند و سویدن گفته‌اند که در مورد نگرانی‌های ترکیه آگاهی دارند اما “خواهیم دید که آنان چه گام‌های را برخواهند داشت.”

از جانب دیگر، تحلیل‌گران می‌گویند که پیوستن کشورهای فنلند و سویدن به ناتو، عواقبی فراتر از بحران فعلی در سطح جهان دارد. تحلیل‌گران به این باورند که عضویت این دو کشور در ناتو، باعث تقویت این ائتلاف خواهد شد و طبق اطلاعات بانک جهانی، هر دو کشور جز ثروت‌مندترین کشورهای جهان هستند و بودجه نظامی هر دو کشور به طور کلی در راستای میانگین‌های اعلام شده از سوی ناتو به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی اعضا است.

پیوستن فنلند و سویدن به ناتو تبعاتی فراتر از بحران فعلی دارد

انقره هم‌چنان اتهام وارد کرده است که این دو کشور حامیان “فتح‌الله گولن” را نیز پناه داده اند، روحانی مستقر در امریکا که ترکیه می‌خواهد در ارتباط به کودتا ناکام سال 2016 او را بازداشت کند.

از سوی دیگر، سویدن در سال 2019 به دلیل تهاجم نظامی انقره به سوریه، بر فروش تسلیحات به این کشور محدودیت وضع کرد. سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که برخورد فنلند و سویدن در رفع این محدودیت‌ها، مثبت به نظر می‌رسید.

ابراهیم قالین اضافه کرد که “مناسب نیست متحدین ناتو بر یک‌دیگر محدودیت وضع کنند، زیرا این اقدام ایتلاف را ضعیف و دشمنان را خرسند می‌سازد.”

این در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر ترکیه روند بررسی درخواست عضویت این دو کشور را مسدود کرده بود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته بود: “ما نمی‌توانیم بله بگوییم، وقتی‌که نهاد امور امنیتی (ناتو) پس از آن دیگر از امنیت برخوردار نخواهد بود”.

ترکیه روند عضویت سویدن و فنلند در ناتو را مسدود کرد

پیش از این، امریکا از درخواست فنلند و سویدن برای کسب عضویت ناتو استقبال کرده و گفته بود که مطمئن است مشکل موجود با ترکیه حل خواهد شد.

از جانب دیگر، روسیه با این اقدام سویدن و فنلند مخالفت کرده و آن‌را “اشتباه” خوانده است. وزارت خارجه روسیه هشدار داده است که غرب نباید هیچ توهمی داشته باشد که گویا مسکو گسترش ناتو به سویدن و فنلند را به سادگی تحمل خواهد کرد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر کرملین گفته بود که رئیس جمهور روسیه روز شنبه 14 می، در یک تماس تلفنی با همتای فنلندی‌اش گفت که پیوستن آن کشور به پیمان اتلانتیک شمالی یک “اشتباه” خواهد بود.

پوتین: پیوستن فنلند به ناتو یک “اشتباه” است

درخواست رسمی فنلند و سویدن برای عضویت در پیمان نظامی ناتو

پیوستن فنلند و سویدن به ناتو تبعاتی فراتر از بحران فعلی دارد

تلاش‌های فنلند و سویدن برای پیوستن به پیمان ناتو

رئیس جمهور و نخست وزیر فنلند خواستار پیوستن سریع این کشور به ناتو شدند

رئیس مجمع خاورمیانه خواستار حذف ترکیه از ناتو شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x