صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پوتین: پیوستن فنلند به ناتو یک “اشتباه” است

کرملین گفته است که رئیس جمهور روسیه روز شنبه 14 می، در یک تماس تلفنی با همتای فنلندی‌اش گفت که پیوستن آن کشور به پیمان اتلانتیک شمالی یک "اشتباه" خواهد بود.

کرملین گفته است که رئیس جمهور روسیه روز شنبه 14 می، در یک تماس تلفنی با همتای فنلندی‌اش گفت که پیوستن آن کشور به پیمان اتلانتیک شمالی یک “اشتباه” خواهد بود.

پیک‌آفتاب: دفتر رئیس جمهور فنلند نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی‌اش با سایولی نینیستو در مورد تمایل فنلند برای پیوستن به ناتو صحبت کرده است.

در اعلامیه‌ کرملین آمده است که پوتین به نینیستو گفته است که ترک پالیسی بی‌طرفی فنلند، تاثیرات منفی در روابط دو کشور خواهد داشت.

از سوی دیگر، رئیس جمهور نینیستو و سانا مارین، نخست وزیر فنلند روز پنج‌شنبه 12 می، گفتند که کشورشان می‌خواهد تا “بدون تاخیر” به عضویت ناتو پذیرفته شود. سائولی نینیسته، رئیس جمهور و سانا مارین، نخست وزیر فنلند خواستار عضویت “سریع” این کشور در پیمان ناتو شدند. دفتر ریاست جمهوری این کشور شمال اروپا، طی بیانیه‌ای اعلام کرده که هلسینکی تصمیم نهایی خود را روز یک‌شنبه اعلام خواهد کرد.

رئیس جمهور و نخست وزیر فنلند خواستار پیوستن سریع این کشور به ناتو شدند

در اعلامیه کرملین هم‌چنین از قول رئیس جمهور پوتین گفته شده است که ترک پالیسی سنتی فنلند مبنی بر بی‌طرفی “یک اشتباه” خواهد بود، زیرا امنیت فنلند با هیچ تهدیدی مواجه نیست.

در پهلوی فنلند،‌ سویدن نیز می‌خواهد موقف سنتی بی‌طرفی خود را کنار بگذارد و انتظار می‌رود در روز‌های آینده درخواست عضویت جهت پذیریش در ناتو را ارایه کند.

در اعلامیه دفتر رئیس جمهور فنلند آمده است که این تماس تلفنی میان رهبران دو کشور بدون تنش، اما مسایل به صورت مستقیم مطرح شد.

تماس تلفنی رهبر روسیه و فنلند در حالی صورت گرفته است که میچ مک کانل، رهبر سنای امریکا قرار است در راس یک هیئت از اوکراین دیدار می‌کند.

در همین حال؛‌ ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته است که سفر این هیئت کانگرس امریکا، سینگال قوی حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از اوکراین را در پی دارد.

پس از چندین هفته درگیری‌های شدید، قوای روسی روند خروج‌شان را از شهر شمال‌شرقی خارکیف آغاز کرده است. نظامیان اوکراینی گفته‌اند که نیروهای روسی از دومین شهر بزرگ آن کشور عقب‌نشینی می‌کنند و حال فعالیت آنان برای تامین امنیت راه‌های تدارکاتی متمرکز شده است. نظامیان اوکراین هم‌چنین گفته‌اند که قوای روسیه حملات خود را بر منطقه دونتسک واقع در شرق اوکراین آغاز کرده است تا استحکامات نیروهای اوکراینی را از بین ببرد.

در همین حال، انستتیوت مطالعات جنگ که یک مرکز پژوهشی مستقر در شهر واشنگتن است، گفته که چنین به نظر می‌رسد که اوکراین “برنده جنگ در شهر خارکیف” شده است.

تمایل فنلند و سویدن برای پیوستن به عضویت ناتو پس از آن صورت گرفته است که روسیه به تاریخ 24 فبروری سال روان میلادی تهاجم نظامی خود را بر اوکراین آغاز کرد، تهاجمی که موجب خسارات هنگفت مالی و جانی در اوکراین شده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر روزنامه گاردین به تاریخ 25 اپریل، با نشر گزارشی گفت که مقام‌های سویدن و فنلند توافق کرده‌اند تا اوایل ماه آینده میلادی، هم‌زمان درخواست عضویت خود در ائتلاف ناتو به رهبری امریکا را رسماً ارائه دهند.

تلاش‌های فنلند و سویدن برای پیوستن به پیمان ناتو

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x