صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جنگ 20 ساله امریکا در افغانستان از سوی یک کمیسیون ویژه بررسی می‌شود

کاخ سفید روز دوشنبه 27 دسمبر گزارشی را منتشر کرد که رئیس جمهور بایدن، بودجه دفاعی 770 میلیارد دالری را که پیش‌تر از این از سوی هر دو مجلس به تصویب رسیده بود را امضا نمود.

کاخ سفید روز دوشنبه 27 دسمبر گزارشی را منتشر کرد که رئیس جمهور بایدن، بودجه دفاعی 770 میلیارد دالری را که پیش‌تر از این از سوی هر دو مجلس به تصویب رسیده بود را امضا نمود.

پیک‌آفتاب: مجلس نمایندگان و سنای امریکا، در اوایل ماه دسمبر با اکثریت آراء بودجه دفاعی پیشنهاد شده را تصویب نمود؛ طوری که در سال‌های پیشین در بودجه دفاعی امریکا، میلیاردها دالر برای جنگ نظامیان امریکا در افغانستان اختصاص می‌یافت اما اکنون دولت امریکا برای ارزیابی جنگ 20 ساله در افغانستان کمیسیون ویژه‌ای را تعیین نموده و قرار است بخشی از بودجه 770 میلیارد دالری به این کمیسیون اختصاص یابد تا قبض و بسط این جنگ را ارزیابی نماید.

از جانب دیگر، امریکا در پایان ماه اگست سال روان به جنگ 20 ساله در افغانستان پایان داد و تمام نیروهای نظامی‌اش از این کشور را بیرون نمود. در پی این خروج، سفارت امریکا در کابل بسته شد و کاخ سفید براساس یک توافق با دولت شیخ‌نشین قطر، من‌بعد قرار است این کشور از منافع امریکا در افغانستان نمایندگی کند.

پس از خروج امریکا از افغانستان، واشنگتن تصمیم گرفت کمیسیون ویژه‌ای را تعیین کند تا جنگ 20 ساله امریکا در افغانستان را ظرف سه سال پس از تشکیل این کمیسیون ارزیابی نموده و آن را طی گزارش‌های ابتدایی و نهایی به دولت ارایه نماید. اکنون “کمیسون ویژه ارزیابی جنگ افغانستان” که متشکل از 16 عضو دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان است، قرار است با تخصص بودجه کارش عملاً را آغاز نماید.

امریکا ناکامی جنگ 20 ساله در افغانستان را بررسی می‌کند

کمیسیون درواقع موظف است که ارزیابی کامل از جنگ افغانستان ارائه کرده و در مورد عملیات‌های آینده، با استفاده از تجربه‌ها، شکست‌ها و درس‌های استراتیژیک و تاکتیکی که از این جنگ به دست آمده، پیشنهادات خویش را به دولت تسلیم نماید.

از جانب دیگر، کامالا هریس معاون رئیس جمهور بایدن، از تصمیم کشورش برای خروج کامل نیروهای نظامی از افغانستان دفاع کرده است. او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CBS گفته است که تصمیم برای خروج نیروها از سوی حکومت گذشته صورت گرفته بود. او در بخشی از صحبت‌هایش تصریح می‌کند: “من از تصمیم رئیس جمهور برای بیرون کردن نیروها و پایان دادن به جنگ طویل کاملاً حمایت می‌کنم. فکر می‌کنم که خیلی مهم است به خاطر داشته باشیم که دولت گذشته امریکا، با طالبان روی یک معامله به توافق رسید اما حکومت افغانستان را در گفتگوها دعوت نکرد. در گفتگوها تعهد شد که تمامی نیروها در پایان ماه می از افغانستان بیرون شوند.”

از جانب دیگر، سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر با نشر گزارشی گفته بود که فروپاشی حکومت در افغانستان با “جنایات جنگی مکرر و خون‌ریزی‌های پیاپی” همراه بوده است.

امریکا، طالبان و نیروهای امنیتی پیشین، متهم به کشتار غیرنظامیان در افغانستان

پس از توافق که در 29 فبروری سال 2020 میان امریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر به دست آمد، تمامی نیروهای امریکایی باید تا اخیر ماه می افغانستان را ترک می‌کردند. زمانی‌که بایدن در 20 ماه جنوری سال روان کار را به عنوان رئیس جمهور امریکا آغاز نمود، دستور بازنگری توافق دوحه را صادر نمود. او در نهایت در ماه اگست این توافق را عملی کرد و در نتیجه افغانستان بار دیگر در قعر بدبختی و سیه‌روزی افتاد و طالبان بار دیگر در افغانستان مسلط شدند.

این در حالی است که پیش‌تر وزارت خارجه امریکا به تاریخ 20 دسمبر، گفته بود که واشنگتن به این باور است که با فرا رسیدن فصل زمستان، وضعیت انسانی در افغانستان وخیم‌تر می‌شود و این کشور به تنهایی به مجموعه مشکلات در این کشور رسیدگی کرده نمی‌تواند. از جانب دیگر وزارت خارجه چین گفته بود که امریکا و ناتو مسولین وضعیت فاجعه بار افغانستان هستند.

ند پرایس: امریکا به تنهایی به بحران انسانی در افغانستان رسیدگی نمی‌تواند

چین: امریکا و ناتو مسؤلین وضعیت فاجعه‌بار افغانستان هستند

چهار ماه پس از سقوط افغانستان، جزئیات جنگ امریکا دوباره رسانه‌ای می‌شود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x