صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

انتقاد جمهوری‌خواهان از رویکرد جو بایدن در قبال احیای برجام

گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمالاً امریکا با پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای برجام موافقت می‌کند، اما نمایندگان جمهوری‌خواه در کانگرس این کشور از رویکرد دولت جو بایدن در این زمینه انتقاد کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمالاً امریکا با پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای برجام موافقت می‌کند، اما نمایندگان جمهوری‌خواه در کانگرس این کشور از رویکرد دولت جو بایدن در این زمینه انتقاد کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه عضو کمیته روابط خارجی سنای امریکا روز گذشته 23 اگست، در بیانیه‌ای به شدت از دولت جو بایدن به دلیل تلاش برای احیای برجام انتقاد کرده است.

تد کروز می‌گوید، توافق دولت امریکا برای بازگشت به برجام، صدها میلیارد دالر در اختیار حکومت ایران قرار خواهد داد، تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران که تحت کنترل سپاه پاسداران است را بر می‌دارد و منابع لازم را جهت صدور تروریزم در اختیار این حکومت قرار می‌دهد.

این سناتور جمهوری‌خواه در ادامه گفته است، چنین توافقی برای امنیت ملی امریکا، متحدان این کشور و برای امنیت امریکایی‌ها «فاجعه‌بار» خواهد بود.

تد کروز اظهار داشته است که این توافق، روسیه تحت رهبری ولادیمیر پوتین را قادر می‌کند با استفاده از معافیت‌هایی که دولت بایدن ارائه کرده است، به توسعه برنامه هسته‌ای ایران کمک کند.

او تاکید کرده است که چنان‌چه ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، از آن برای تخریب امریکا و متحدان این کشور استفاده خواهد کرد.

این عضو کمیته روابط خارجی سنای امریکا تصریح کرده است که هم‌راه با دیگر هم‌کارانش برای توقف این توافق مبارزه می‌کند و نهایتاً در جنوری 2025 آن را باطل خواهند کرد.

اشاره تد کروز به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آتی در امریکا در سال 2024 است.

از سوی دیگر؛ مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، در نامه‌ای به جو بایدن از رویکرد دولت او در قبال کانگرس در خصوص احیای توافق هسته‌ای با ایران ابراز نگرانی کرده است.

مایکل مک‌کال نوشته است: “در حالی‌که دولت امریکا در حال جمع‌بندی مذاکرات 16 ماهه بر سر احیای توافق هسته‌ای است، نگرانی خود را نسبت عدم اطلاع‌رسانی به کانگرس بیان می‌کنم”.

این نماینده جمهوری‌خواه از جو بایدن خواسته است تا بی‌درنگ نشست‌های متعددی برای ارائه اطلاعات در خصوص مذاکرات احیای برجام برگزار کند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز 22 اگست، گفت که دست‌یابی به توافق برای احیای برجام نزدیک است.

ند پرایس: دست‌یابی به توافق احیای برجام نزدیک است

افزون بر موارد بالا؛ جیمز بنکس، نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان امریکا نیز گفته است که رئیس جمهور بایدن نمی‌تواند کانگرس و رئیس جمهور آینده را از اعمال مجدد تحریم‌های ایران باز دارد.

این نماینده مجلس نمایندگان امریکا اضافه کرده که اگر ایران به دنبال «ضمانت» است، تضمین می‌کنم که محافظه‌کاران برای لغو هرگونه کاهش تحریم‌های توسط دولت بایدن تلاش خواهند کرد.

مقامات امریکایی روز گذشته 23 اگست گفته‌اند، انتظار می‌رود که امریکا امروز چهارشنبه 24 اگست، دیدگاه‌های خود را درباره پاسخ ایران به متن پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای برجام ارائه کند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای گفته بود: “اکثر کشورهایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور دارند، با پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برجام موافق‌اند.”

بورل: امریکا هنوز جواب نداده ولی اکثر طرف‌های برجام با پیشنهاد اتحادیه اروپا موافق‌اند

تقلای سران چهار قدرت غرب برای احیای برجام

ایران: در صورت خروج امریکا از برجام، غرامت می‌خواهیم

ایران: در صورت خروج امریکا از برجام، غرامت می‌خواهیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x