صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ایران: در صورت خروج امریکا از برجام، غرامت می‌خواهیم

سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع «دیپلماتیک در منطقه» خبر داد که ايران در جديدترين واکنش خود به متن نهايی توافق احيای برجام، خواستار تضمين‌ برای دریافت غرامت از امریکا در صورت خروج رئیس ‌جمهور بعدی این کشور از اين توافق است.

سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع «دیپلماتیک در منطقه» خبر داد که ایران در جدیدترین واکنش خود به متن نهایی توافق احیای برجام، خواستار تضمین‌ برای دریافت غرامت از امریکا در صورت خروج رئیس ‌جمهور بعدی این کشور از این توافق است.

پیک‌آفتاب: اتحادیه اروپا هفته گذشته متن نهایی احیای توافق هسته‌ای برجام را به امریکا و ایران ارائه کرد.ایران دوشنبه شب با رعایت ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا به این متن پاسخ کتبی نوشت. اگرچه پاسخ ایران تاکنون منتشر نشده است، ولی محمد مرندی، مشاور ارشد تیم مذاکره کننده ایران در توئیتی نوشته است: “به توافق نزدیک‌تر هستیم، ولی تا مشکلات باقی‌مانده حل‌وفصل نشوند، کار تمام نیست”.

منبع دیپلمات که به گفته CNN از جریان مذاکرات مطلع است، به این شبکه گفته است: “ایران از احتمال خروج دوباره امریکا از توافق و تکرار تصمیم ماه می 2018، دونالد ترامپ و وضع تحریم‌های جدید نگران است. اگرچه به نظر می‌رسد در نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها به ‌‌ویژه در مورد تحریم‌های غیرمستقیم شرکت‌های ایرانی فعال در خارج از کشور، پیش‌رفت‌هایی حاصل شده است، ولی مهم‌ترین مانع احیای برجام، تضمین‌های درخواستی ایران برای دریافت غرامت در صورت خروج دولت‌های آینده امریکا از این توافق و عدم ارائه راه‌حل موثر برای این مسئله است”.

محمد مرندی، مشاور ارشد تیم مذاکره کننده ایران در ویانا نیز به CNN گفته است که ایران به دنبال تضمین‌هایی است که امریکا در صورت خروج مجدد از برجام، مجبور به پرداخت تاوان شود. وی روز دوشنبه در توییتی نوشت که اختلافات در دو موضوع هنوز برطرف نشده است، اما توضیح بیش‌تری در این زمینه نداد.

اتحادیه اروپا و قطر در حال حاضر به عنوان میانجی در گفتگوهای بین ایران و امریکا عمل می‌کنند و معاون وزیر خارجه قطر روز شنبه برای ملاقات با علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، به تهران سفر کرده بود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ویانا نیز می‌گوید که ممکن است توافق نهایی بر سر احیای برجام، تا هفته آینده حاصل شود.

اولیانوف با اشاره به مذاکراتی که هفته قبل در ویانا درباره احیای توافق هسته‌ای سال 2015 انجام شده، تاکید کرد که متن پیشنهادی ارائه شده، متن تنها اتحادیه اروپا نیست، بلکه تمام شرکت‌کنندگان در گفتگوهای هسته‌ای ماه اپریل، تاکنون در تدوین آن نقش داشته‌اند.

او در توییتی نگاشت: “البته این بر عهده مقامات و نمایندگان مجلس ایران است که باید تصمیم بگیرند، اما به عنوان رئیس هیئت روسی در مذاکرات ویانا درباره برجام، می‌توانم شهادت بدهم که دیپلمات‌های ایرانی تمام تلاش خود را برای تضمین منافع ایران انجام دادند”.

نبیله مصرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا تایید کرد که پاسخ ایران دوشنبه شب دریافت شده و این اتحادیه اکنون در حال رایزنی با امریکا و سایر طرفین برجام است.

امریکا روز دوشنبه با اشاره به درخواست قبلی ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران این کشور از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، از تهران خواست که درخواست‌های فراتر از محدوده برجام خود را کنار بگذارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز روز دوشنبه در نشستی اظهار داشت: “اگر ایران می‌خواهد این تحریم‌ها لغو شود، باید رفتار خود را تغییر دهد و در وهله اول، فعالیت‌های منجر به این تحریم‌ها را متوقف کند”.

ایران، در واکنش به خروج امریکا از برجام، به طور فزاینده‌ای تعهدات خود در قالب برجام را نقض کرده و برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده است.

ایران می‌گوید هرگونه توافقی باید در نهایت از حقوق این کشور محافظت و لغو تحریم‌ها را تضمین نماید. با لغو این تحریم‌ها، ایران می‌تواند ده‌ها میلیارد دالر درآمد از طریق فروش نفت و گاز به دست آورد و به اقتصاد متزلزل خود سروسامانی ببخشد.

از سوی دیگر؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه گفت که اگر امریکا به پیشنهاد ایران واکنش واقع‌بینانه و منعطفی نشان دهد، دو طرف در آستانه توافق نهایی خواهند بود.

او هم‌چنین با تاکید بر آمادگی ایران برای شرکت در نشستی در سطح وزرای خارجه و امضای توافق نهایی در صورت پذیرفته شدن پیشنهاد ایران توسط امریکا، افزود که روزهای آینده بسیار مهم هستند.

هفته گذشته، سخنگوی وزارت خارجه امریکا به CNN گفته بود که واشنگتن آماده است تا براساس پیشنهادات اتحادیه اروپا، توافق احیای برجام به سرعت صورت پذیرد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان ملل گفته بود که پیشنهادهای اتحادیه اروپا به طور جمعی از سوی اشتراک‌کنندگان اصلی مذاکرات در ویانا از جمله مسکو و بیجینگ تنظیم شده است. وی رد نمودن پیشنهادهای اتحادیه اروپا را نادرست خواند.

میخائیل اولیانوف: پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای احیای برجام را رد نکردیم

بورل: بازگشت به اجرای کامل برجام، مستلزم حسن نیت طرفین است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x