صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بورل: بازگشت به اجرای کامل برجام، مستلزم حسن نیت طرفین است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی گفته که برای بازگشت به اجرای کامل برجام، حسن نیت طرفین لازم است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی گفته که برای بازگشت به اجرای کامل برجام، حسن نیت طرفین لازم است.

پیک‌آفتاب: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر روز گذشته 5 فبروری، با نشر توییتی از گفتگوی تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران خبر داده است. او در این توییت نوشته است: “در آستانه از سرگیری گفتگوی برجام هفته آینده در وین، یک گفتگوی تلفنی مهم با امیرعبداللهیان داشتم. ما برای پایان سریع گفتگوها و بازگشت به اجرای کامل برجام، به تلاش‌هایی توام با حسن نیت از همه طرف‌ها و روحیه سازش نیاز داریم”.

بنا بر گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران نیز در این گفتگوها اعلام کرده است که “از زمان گفتگوی پیشین، برخی تحولات مثبت در گفتگوها رخ داده است اما هنوز انتظارات ما را برآورده نمی‌سازد. ما با قاطعیت و صراحت به دنبال توافق خوب هستیم اما با همین صراحت و قاطعیت بر حراست از خطوط قرمز و منافع ملی خود تاکید می‌کنیم”.

امیرعبداللهیان هم‌چنین گفته است: “متاسفانه برجام در سال‌های اخیر، منافع اقتصادی برای ایران نداشته است. ما تنها در صورتی به یک توافق خوب می‌رسیم که تامین کننده منافع اقتصادی ما، به صورت پایدار و قابل اتکا باشد. ایران برای رسیدن به یک توافق خوب مصمم است و در این راستا با اتحادیه اروپا به عنوان هم‌آهنگ کننده برجام در ارتباط مستمر و نزدیک خواهد بود”.

افزون بر موارد بالا ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به تاریخ 25 جنوری، در یک گفتگو با شبکه صدا و سیمای ایران گفته بود که اگر امریکا تحریم‌ها علیه ایران را بردارد، امکان هر نوع گفتگو و توافق وجود دارد.

ایران: اگر تحریم‌ها لغو شوند، امکان هر گونه توافق با امریکا وجود دارد

یک روز پیش از این نیز میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در گفتگوی هسته‌ای وین با انتشار پیامی توییتری از تصمیم امریکا برای احیای برخی از معافیت‌های هسته‌ای ایران استقبال کرده و آن‌را گامی در راستای به نتیجه رسیدن گفتگوی برجام، بازگشت امریکا به این توافق و پای‌بندی دوباره ایران به مفاد آن دانسته بود.

قرار است دور هشتم گفتگوهای ایران و کشورهای دخیل در توافق هسته‌ای هفته آینده در شهر وین پایتخت اتریش از سر گرفته شود. این گفتگوها در اواخر ماه جنوری موقتاً به تعلیق درآمد تا گفتگوکنندگان به کشورهای‌شان بازگردند و برای اتخاذ “تصمیمات سیاسی” لازم با مقامات عالی‌رتبه کشورهای خود رایزنی کنند.

انتظار می‌رود اقدام امریکا در احیای برخی از معافیت‌ها که پیش از این در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ حذف شده بود، گفتگو بر سر موضوعات فنی را تسهیل کند و به روند گفتگوها سرعت بخشد.

بر اساس معافیت‌های جدید، آن دسته از شرکت‌های چینی و روسی و اروپایی که با بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران هم‌کاری داشتند، می‌توانند بدون نگرانی از تحریم‌های امریکا به این هم‌کاری‌ها ادامه دهند. این در حالی است که پیش‌تر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا برخی تحریم‌های علیه ایران را لغو کرده بود.

بایدن برخی تحریم‌های ایران را لغو کرد

امریکا از پیشرفت اندک در گفتگوهای برجام خبر داد

از احیای طرح توافق تا توان تقابل؛ ایران می‌گوید از سند جوزای 1400 برجام گذشتیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x