صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

از احیای طرح توافق تا توان تقابل؛ ایران می‌گوید از سند جوزای 1400 برجام گذشتیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته که در دور جدید گفتگوی احیای توافق هسته‌ای برجام، سند جوزای 1400 را کنار گذاشتیم. منظور عبداللهیان از سند جوزای 1400 پیش‌نویس توافقی است که در زمان دولت حسن روحانی حاصل شده بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته که در دور جدید گفتگوی احیای توافق هسته‌ای برجام، سند جوزای 1400 را کنار گذاشتیم. منظور عبداللهیان از سند جوزای 1400 پیش‌نویس توافقی است که در زمان دولت حسن روحانی حاصل شده بود.

پیک‌آفتاب: وزیر خارجه ایران گفته است که باید در نشست جاری وین به نقطه‌ای برسیم که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ مانعی در بازار جهانی فروخته شود.

خبرگزاری ایرنا به نقل از وزیر خارجه ایران گفته است: “امروز سند مشترک و قابل ‌قبولی روی میز گفتگوکنندگان قرار دارد که آن‌ها را اسناد یکم و پانزدهم دسامبر می‌خوانیم. این اسناد هم موضوع هسته‌ای و هم تحریم‌ها را بررسی می‌کند”. وزیر خارجه ایران در ادامه گفته است: “از امروز گفتگوهای ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود. از جمله موضوعاتی مهم که در دستورکار در گفتگو فعلی قرار دارد، بحث تضمین و راستی‌آزمایی است”.

امیرعبداللهیان گفته است: “باید در ذیل این مباحث به نقطه‌ای برسیم که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ مانعی فروخته شود و پول آن به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی که در برجام پیش‌بینی شده بتوانیم استفاده کنیم”.

در کنار اظهارات عبداللهیان؛ سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز دوشنبه 27 دسامبر، در یک نشست خبری از سه کشور اروپایی به دلیل “بی‌عملی” آن‌ها انتقاد کرده و گفته است: “فکر می‌کنم سه کشور اروپایی خوب می‌دانند که انتظار از آن‌ها این است که به این بی‌عملی پایان دهند و برنامه جدی خودشان را برای چگونگی بازگشت به تعهدات‌شان پیرامون برجام ارائه کنند”. خطیب‌زاده افزوده: “توصیه ما این است که طرف‌ها با عزم رسیدن به توافق خوب به وین بیایند”.

از جانب دیگر، دور هشتم گفتگوی احیای برجام از امروز 27 دسامبر، میان ایران و گروه 1+4 آغاز شد و امریکا هم به صورت غیرمستقیم در این گفتگوها حضور دارد.

گزارش‌ها می‌رساند که هدف از احیای توافق برجام رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران در برابر برنامه‌های هسته‌ای این کشور است.

منابع گزارش می‌دهد که برخی از اعضای گفتگو کننده ابراز امیدواری کرده‌اند که در این دور از نشست بتوانند به توافق نهایی برسند اما برخی از رسانه‌ها به نقل از دیپلمات‌های امریکایی گفته‌اند که با هدف جلوگیری از طولانی شدن گفتگوها، ضرب‌الاجلی تعیین شده اما هنوز این موضوع به طور رسمی اعلام نشده است.

افزون بر موارد بالا، مقامات ایرانی ادعا می‌کنند که درآمدهای نفتی‌ آن‌ها از زمان تحریم‌های امریکا از 100 میلیارد دالر به کم‌تر از 8 میلیارد دالر سقوط کرده است.

این در حالی است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به تاریخ 22 دسمبر، در جریان سفر خود به اسرائیل گفته بود که «دیپلماسی، بازدارندگی و فشار» بهترین راه برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی است.

امریکا: دیپلماسی در قبال ایران ممکن است به زودی به پایان برسد

پنتاگون: مشکلات خاورمیانه با وجود ایران اتمی قابل حل نیست

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x