صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پنتاگون: مشکلات خاورمیانه با وجود ایران اتمی قابل حل نیست

پنتاگون به تازه‌گی اعلان کرده است اگر ایران به صلاح اتمی مجهز شود، حل هیچ مشکلی در خاورمیانه به آسانی ممکن نیست.

پنتاگون به تازه‌گی اعلان کرده است اگر ایران به صلاح اتمی مجهز شود، حل هیچ مشکلی در خاورمیانه به آسانی ممکن نیست.

پیک‌آفتاب: جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا که روز گذشته 10 دسمبر، در یک نشست خبری در واشنگتن صحبت می‌کرد، بار دیگر بر رویکرد دیپلماتیک دولت جو بایدن در قبال حل مناقشات هسته‌ای ایران تاکید کرد. کربی گفت هیچ مشکلی در خاورمیانه به آسانی حل نمی‌شود اگر ایران مجهز به سلاح هسته‌ای شود.

جان کربی در این نشست خبری گفت که اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران با شکست مواجه شود امریکا به گزینه‌های دیگر روی می‌آورد. سخنگوی پنتاگون در ادامه صحبت‌هایش گفت: “ما تلاش می‌کنیم که از راه دیپلوماسی بر چالش‌های موجود در بحث هسته‌ای ایران فایق آییم. اگر دیپلوماسی شکست بخورد، ما آماده‌ایم تا گزینه‌های دیگر و بدیل‌های مشابه را بررسی نماییم.

سخنگوی پنتاگون تصریح کرد که گزینه‌های زیادی برای فرمانده کل ارتش و رئیس جمهور وجود دارد و من قصد ندارم در مورد این‌ گزینه‌ها فعلاً گمانه‌زنی کنم.

جان کربی افزود: “وزیر دفاع امریکا نیز خواهان حل مناقشه هسته‌ای ایران از راه دیپلوماسی و گفتمان است. او توضیح داد که حل هیچ مشکل خاورمیانه با وجود ایران مجهز به سلاح هسته‌ای آسان‌تر نمی‌شود. او گفت که لوید آستین، وزیر دفاع معتقد است که دیپلوماسی و بازگشت به برجام بهترین راه توافق است و گفتمان ابزاری است که ما به سایر گزینه‌ها متوصل نشویم”.

سخنگوی پنتاگون در بخش دیگری از صحبت‌های خویش افزود: “نهاد وزارت دفاع برای همین است که به رئیس جمهور برای همه موقعیت‌های احتمالی گزینه ارائه کند. فعلاً زمانی مناسب برای روشن ساختن گزینه‌ها نیست و ما هم‌چنان معتقدیم که فضا برای دیپلوماسی در قبال ایران باز است”.

از جانب دیگر، پیشتر گزارش‌های نشر شده بود که وزرای دفاع امریکا و اسرائیل برای انجام یک رزمایش مشترک و تمرین حمله احتمالی به ایران، به عنوان «بدترین سناریو»، آماده می‌شوند. سخنگوی پنتاگون اما در این خصوص گفت که تمرین‌های مشترک با اسرائیل یک اقدام معمول است که همواره انجام شده است.

خبرها حاکی از آن است که طی روزهای اخیر مقامات امریکایی هشدار داده‌‌اند که در صورت شکست گفتگوهای برجام، پنتاگون گزینه‌های دیگری را مد نظر خواهند گرفت.

هم‌زمان با صحبت‌های جان کربی؛ جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته 9 دسمبر، اظهار داشت که در صورت شکست گفتگوها، تحریم‌ها علیه ایران تشدید خواهد یافت.

جن ساکی روز گذشته گفت که با توجه به ادامه پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران؛ جو بایدن، رئیس‌ جمهور امریکا از تیمش در وین، پایتخت اتریش، خواسته است که در صورت شکست گفتگوها برای گزینه‌های بدیل آماده نیز باشند.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد، اگر دیپلوماسی نتواند در مسیر اصلی هدایت شود تا گفتگوها سرعت یابد، چاره‌ای جز اعمال محدودیت‌های بیشتر بر بخش‌های درآمدزا بر ایران نداریم.

از جانب دیگر، مقامات وزارت خارجه ایران به رویترز گفته است که پیشنهادهای ایران هم‌چنان روی میز است و هیچ تغییری در آن نیامده است. رویترز پیشتر به نقل از منابع ایرانی گفته بود که ایران به موضع خویش در قبال حقوق خود مُصِر است.

رویترز در این گزارش به نقل از منابع ایرانی تاکید کرده بود که کشورهای امریکا، چین، روسیه، هند، پاکستان، فرانسه، بریتانیا و اسرائیل همه سلاح‌های هسته‌ای دارند ولی وقتی بحث ایران جهت غنی‌سازی یورانیم پیش می‌آید، علیه این کشور تحریم‌ها وضع می‌شود و این خود یک‌جانبه‌گرایی و استیلای کشورهای غربی را نشان می‌دهد که نشانه‌های سازش در آن دیده نمی‌شود.

از جانب دیگر، خبرگزاری مهر در گزارش تازه‌ای خود به نقل از امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران نوشته است که ایران در گفتگوی احیای برجام از تمامی تجربیان دیپلماتیک خویش استفاده می‌کند تا به نتیجه قناعت‌بخش برسد.

مهر در گزارش جداگانه از قول ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در نشست سفرای ایران در کشورهای همسایه در مقر وزارت خارجه ایران گفته است در صورتی که طرف مصمم باشد، توافق خوب حاصل می‌شود.

این در حالی است که گفتگوی احیای برجام با شرکت نمایندگان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی پس از یک هفته معطلی در وین، پایتخت اتریش از سرگرفته شد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x