صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا از پیشرفت اندک در گفتگوهای برجام خبر داد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز گذشته 4 جنوری، در یک نشست خبری گفت که در گفتگوهای برجام پیشرفت اندکی صورت گرفته است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز گذشته 4 جنوری، در یک نشست خبری گفت که در گفتگوهای برجام پیشرفت اندکی صورت گرفته است.

پیک‌آفتاب: ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که در گفتگوهای برجام پیشرفت بوده و امریکا امیدوار است که در این هفته پیشرفت‌های دیگری نیز به دست آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اضافه کرد، آن‌چه واضح است این است که اگر به زودی به تفاهم نسبت به برجام دست پیدا نکنیم، سرعت پیشرفت گام‌های هسته‌ای ایران به طور فزاینده‌ای مزایای گفتگوها را کاهش خواهد داد.

ند پرایس افزود: “اگر کارشناسان ما به این نتیجه برسند که مزایای گفتگوها به دلیل پیشرفت‌ هسته‌ای ایران کاهش یابد، گفتگوها به پایان خواهد رسید”.

از سوی دیگر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به تاریخ 22 دسمبر، در جریان سفرش به اسرائیل گفته بود که «دیپلماسی، بازدارندگی و فشار» بهترین راه برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی است.

امریکا: دیپلماسی در قبال ایران ممکن است به زودی به پایان برسد

از جانب دیگر، خبرها می‌رساند که دور هشتم گفتگوی احیای برجام از روز دوشنبه پس از وقفه‌ای چند روزه به مناسبت سال نوی میلادی، دوباره از سر گرفته شده است.

ند پرایس به لغو تحریم‌ها علیه ایران نیز پرداخت و گفت: “این موضوع در محور گفتگوهای کنونی قرار دارد”. پرایس هم‌چنین اضافه کرد: “تا زمانی‌که در همه‌ی موارد توافق صورت نگیرد، باید این طور حساب کرد که روی هیچ چیز توافق نشده است”.

در پیوند به این مسئله پیش‌تر پنتاگون گفته بود اگر ایران به صلاح اتمی مجهز شود، حل هیچ مشکلی در خاورمیانه به آسانی ممکن نیست.

پنتاگون: مشکلات خاورمیانه با وجود ایران اتمی قابل حل نیست

از جانب دیگر، گزارش‌ها حاکی است که علی باقری کنی، گفتگو کننده ارشد ایران روز گذشته 4 جنوری، دیدارهای جداگانه‌ای با هیئت‌های مذاکره کننده حاضر در وین داشته است. خبرگزاری ایرنا در این خصوص گزارش می‌دهد که علی باقری کنی، با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌ کننده کمیسیون مشترک برجام گفتگو کرده است. طبق گزارش ایرنا محور گفتگوی آن‌ها “آجندای جلسات روزهای آتی” بوده است. طبق گزارش ایرنا، گفتگو ‌کننده ارشد ایران هم‌چنین روز گذشته دیداری با نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام نیز داشته است.

افزون بر آن، وزیر خارجه ایران پیش‌تر گفته بود که بازگشت همه طرف‌های توافق هسته‌ای به تعهدات‌شان یک اصل مهم و راه‌گشا است. هم‌زمان با آن، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز گفته بود: “مذاکره نتیجه‌‌محور می‌خواهیم و به دنبال رفع تحریم‌ها هستیم”.

از سوی دیگر بوریس جانسون، نخست ‌وزیر بریتانیا روز گذشته نسبت به از دست رفتن زمان برای رسیدن به توافق احیای برجام هشدار داد. جانسون گفته است که بریتانیا خواهان احیای «کامل» برجام است و برای نیل به آن، ایران باید با حسن نیت عمل کند.

این در حالی است که پیش‌تر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته بود که در دور جدید گفتگوی احیای توافق هسته‌ای برجام، سند جوزای 1400 را کنار گذاشته است. منظور امیرعبداللهیان از سند جوزای 1400 پیش‌نویس توافقی است که در زمان دولت حسن روحانی حاصل شده بود.

از احیای طرح توافق تا توان تقابل؛ ایران می‌گوید از سند جوزای 1400 برجام گذشتیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x