صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

میخائیل اولیانوف: پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای احیای برجام را رد نکردیم

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان ملل گفته است که پیشنهادهای اتحادیه اروپا به طور جمعی از سوی اشتراک‌کنندگان اصلی مذاکرات در ویانا از جمله مسکو و بیجینگ تنظیم شده است. وی رد نمودن پیشنهادهای اتحادیه اروپا را نادرست خواند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان ملل گفته است که پیشنهادهای اتحادیه اروپا به طور جمعی از سوی اشتراک‌کنندگان اصلی مذاکرات در ویانا از جمله مسکو و بیجینگ تنظیم شده است. وی رد نمودن پیشنهادهای اتحادیه اروپا را نادرست خواند.

پیک‌آفتاب: میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام در توییتی گفته است: “این درست نیست، به دلیل این‌که ایده طرح احیای برجام از سوی تمام اشتراک‌کنندگان به شمول روسیه و چین تنظیم شده بود. اتحادیه اروپا که میانجی اصلی این دور از گفتگوها می‌باشد، اصلاحات قناعت‌بخش معرفی نموده که از آن کاملاً حمایت می‌کنیم.”

اولیانوف در توییت دیگری مذاکرات فعلی ویانا را نهمین دور مذاکرات دانسته (گرچند به طور مستقیم اعلان نشده است اما به طور غیررسمی) می‌توان گفت که این نهمین دور مذاکرات در ویانا می‌باشد.

نماینده روسیه در سازمان ملل با نشر تصویری از خود که در حال گفتگو با انریکه مورا، معاون رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا در توییترش می‌نویسد: “هیچ موضوع بدون حل در دستور کار مذاکرات ویانا باقی نمانده است. گرچند با وجود بعضی تفاوت‌ها، مذاکره‌کنندگان فرصت دارند تا مسئولیت خود را موفقانه به سر برسانند.”

در این دور مذکرات، سه کشور اروپایی حضور ندارند و طی بیانیه به روز جمعه 5 اگست، گفته‌اند که این دور مذاکرات در سطح دیپلماتیک نبوده بلکه در سطح کاردان‌ها برگزار می‌گردد.

خبرها حاکی از آن است که باقری‌کنی که ریاست تیم این دور مذاکرات ویانا از سوی ایران را به عهده دارد، با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا، نمایندگان چین و مسکو در شهر ویانا حضور دارند.

گفته می‌شود که مذاکرات ویانا 1.5 سال قبل آغاز و پنچ ماه پیش به دلیل ترک نمایندگان اتحادیه اروپا، به بُن‌بست مواجه شده بود.

از جانب دیگر، گفتگوهای احیای برجام به گونه غیرمستقیم در دوحه، میان امریکا و ایران پی‌گیری شد که انریکه مورا روز 29 جون، طی توییتی آن‌را بی‌نتیجه خواند.

او در توییتی نگاشت: “دو روز مذاکرات فشرده درباره برجام در دوحه، متاسفانه پیش‌رفت پیش‌بینی شده از سوی هم‌آهنگ کننده که بتواند امیدواری خلق کند، وجود ندارد. ما با فوریت بیش‌تر جهت احیای برجام می‌کوشیم تا بتوانیم به توافقی دست یابیم که بتواند ثبات را در منطقه تضمین نماید.”

در حال حاضر، ایران تحت فشار برای پذیریش‌پیش نویسی است که از سوی اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است، اما ایران با اظهار این‌که هنوز مسایلی است که باید تغیر کنند، از پذیریش پیش‌نویس خودداری نموده است.

در پیوند به مسایل بالا؛ حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران در جریان صحبت با همتای چینی‌اش گفته است که ایران می‌کوشد تا به یک «توافق پایدار» دست یابد. براساس گزارش‌های رسانه‌ها، محور اصلی این دور مذاکرات از سوی ایران، رفع تحریم‌ها اعلان شده ولی این کشور مشخص نساخته که تحریم قرار است در کدام بخش‌ها رفع گردد.

حسین امیرعبداللهیان روز 11 جولای، در توییتی گفت: “اگر پنجره دیپلماسی هنوز باز است، این به خاطر ابتکارات پویایی ایران است. رئیس جمهور امریکا نمی‌تواند از طریق اتهام‌زنی و تحریم، دیدگاه‌های یک‌جانبه امریکا را تحمیل نماید. دیپلماسی، خیابانی یک‌طرفه نیست. رسیدن به توافق نهایی مستلزم انعطاف، ابتکارات و پذیرش واقعیات از جانب امریکاست.”

از سوی دیگر، خبرهای ضد و نقیض درباره مذاکرات ویانا می‌رساند که در جریان این مذاکرات، ایران خواست خود مبنی بر پاک شدن نام سپاه پاسداران از لیست سیاه امریکا را برای فعلاً کنار گذاشته است. این در حالی است که ایران تاکید بر بستن پرونده اتمی خود در آژانس بین‌المللی اتمی را دارد.

در همین حال، ایران در توافق‌نامه برجام پذیرفت که محدودیت‌های فراتر از قوانین بین‌المللی موجود در برنامه هسته‌ای‌اش وضع شود.

این در حالی بیان می‌شود که با خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا از برجام، ایران نیز قدم‌به‌قدم از تعهدات خود از توافق برجام کاست و خارج شد. گفته می‌شود که در صورت رسیدن به توافق، انتظار می‌رود که محدودیت‌ها و نظارت‌های اضافی نیز مجدداً بر برنامه هسته‌ای ایران وضع گردد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x