صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تقلای سران چهار قدرت غرب برای احیای برجام

رهبران کشورهای امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در یک تماس تلفنی مشترک، در مورد تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران و لزوم حفاظت از نیروگاه‌های اتمی اوکراین گفتگو کردند.

رهبران کشورهای امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در یک تماس تلفنی مشترک، در مورد تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران و لزوم حفاظت از نیروگاه‌های اتمی اوکراین گفتگو کردند.

پیک‌آفتاب: کاخ سفید روز گذشته 21 اگست، اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا؛ بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا؛ امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهور فرانسه و اولاف شولتز، نخست وزیر آلمان در مورد “مذاکرات هسته‌ای با ایران، لزوم حمایت از شرکای غرب در خاورمیانه و تلاش‌های مشترک برای جلوگیری از اقدامات بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای ایران” بحث کردند.

کاخ سفید در بیانیه خود اطلاعات بیش‌تری از جزئیات گفتگوی رهبران امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان ارائه نکرده است.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا و امریکا هفته گذشته، اعلام کردند که در حال بررسی پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام هستند.

در همین حال، رویترز با نشر گزارشی گفته است که شکست در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند خطر یک جنگ منطقه‌ای جدید را افزایش دهد، زیرا اسرائیل تهدید کرده است که اگر مذاکرات نتواند از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند، دست به اقدام نظامی علیه ایران خواهد زد.

ایران که همواره تلاش برای تولید سلاح اتمی را رد می‌کند، اعلام کرده است که به هرگونه حمله اسرائیل، پاسخ قاطع خواهد داد.

رهبران امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان هم‌چنین در گفتگوی تلفنی روز یک‌شنبه خود بار دیگر بر ادامه حمایت از اوکراین در مقابل حمله نظامی روسیه تاکید کردند.

آن‌ها با تاکید بر لزوم حفاظت از نیروگاه‌های اتمی اوکراین، از مذاکرات اخیر برای دیدار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا که در کنترل نیروهای نظامی روسیه قرار دارد، استقبال کردند.

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه روز جمعه گفته بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با دیدار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این نیروگاه موافقت کرده است.

از سوی دیگر، رسانه‌های روسیه نیز گزارش داده‌اند که بازدید بازرسان آژانس، احتمالاً اوایل ماه آینده میلادی انجام خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای گذشته بارها خواستار دیدار بازرسان این نهاد بین‌المللی از نیروگاه زاپوریژیا که بزرگ‌ترین راکتور هسته‌ای اروپا است، شده بود.

بنا به گزارش‌ها، بخش‌هایی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا در هفته‌های گذشته هدف حمله قرار گرفته است، حملاتی که کی‌ف و مسکو یک‌دیگر را به انجام آن‌ها متهم کرده‌اند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر شرکت ملی تولید انرژی اتمی اوکراین اعلام کرده بود که حملات نیروهای روسی، صدمات شدیدی به نیروگاه زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا، وارد کرده است.

اوکراین: حملات روسیه، بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا را صدمه زده است

هشدار زلنسکی درباره اقدام احتمالی روسیه در آستانه روز استقلال اوکراین

اوکراین: روسیه از دستگاه تولید انرژی اتمی اشغال شده، راکت فیر می‌کند

روسیه: کی‌ف منفجر کردن راکتور هسته‌ای خارکوف را پلان کرده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x