صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

روسیه: کی‌ف منفجر کردن راکتور هسته‌ای خارکوف را پلان کرده است

وزارت دفاع روسیه از تلاش کی‌ف برای آماده‌سازی یک اقدام تحریک‌آمیز در راکتور هسته‌ای خارکوف خبر می‌دهد.

وزارت دفاع روسیه از تلاش کی‌ف برای آماده‌سازی یک اقدام تحریک‌آمیز در راکتور هسته‌ای خارکوف خبر می‌دهد.

پیک‌آفتاب: وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه 7 مارچ، اعلام کرد که نیروهای امنیتی اوکراین و گروه ملی‌گرایان آزوف در حال برنامه‌ریزی برای منفجر کردن یک راکتور در مرکز تحقیقات ملی انستیتیوت فیزیک و فن‌آوری خارکوف هستند.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای گفته است: “نیروهای امنیتی اوکراین به همراه شبه‌نظامیان گردان آزوف، طرحی را به خاطر آلوده کردن رادیواکتیف احتمالی در منطقه نزدیک شهر خارکوف مطرح کرده و ملی‌گرایان یک راکتور را در سیستم آزمایشی هسته‌ای واقع در مرکز تحقیقات ملی خارکوف ماین‌گذاری نموده‌اند.”

وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد که از روز گذشته روزنامه نگاران خارجی برای ثبت پی‌آمدهای این اقدام تحریک‌آمیز وارد خارکوف شده‌اند تا در پی وقوع این حادثه، روسیه را به ایجاد یک فاجعه زیست محیطی متهم کنند.

این در حالی است که پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه؛ امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه را درباره تحریک رادیکال‌های اوکراینی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا مطلع ساخته بود.

پوتین در دیدار با مکرون، پیشنهاد برگزاری نشستی با حضور نمایندگان فدراسیون روسیه، اوکراین و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را مطرح کرده بود.

از سوی دیگر؛ دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در توییتی گفته است: “این بمب هولناک 500 کیلوگرامی روسیه بر روی یک ساختمان مسکونی در چرنی‌هف افتاد و منفجر نشد. بسیاری دیگر این کار را کردند و مردان، زنان، کودکان بی‌گناه را کشتند. به ما کمک کنید که از مردم خود در برابر بربرهای روسی محافظت کنیم! به ما کمک کنید تا آسمان را ببندیم. هواپیمای جنگی در اختیار ما قرار دهید. کاری بکنید!”.

در همین حال وزارت دفاع روسیه پیش‌تر گفته بود که ملی‌گرایان افراطی اوکراینی در پی انجام اقدامات تخریب‌کارانه در نزدیک تأسیسات هسته‌ای زاپروژیا و آتش زدن آن بودند، ولی گاردهای ملی روسیه با خراب‌کاران مقابله کردند و جلو این رویداد را گرفتند.

این در حالی است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز گذشته ۶ مارچ، بار دیگر از جهان خواست تا حریم هوایی کشورش را به روی هواپیماهای روسی مسدود کند و برای کی‌ف طیاره فراهم نماید.

زلنسکی به غرب: شما می‌خواهید ما به تدریج کشته شویم

روسیه: بیش از دو هزار مرکز نظامی زیرساختی اوکراین را نابود کرده‌ایم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x