صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واکنش‌ها و تعزیرات نسبت به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک از سوی روسیه

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز سه‌شنبه 22 فبروی، نخستین تحریم‌های اقتصادی کشورش را علیه روسیه، در واکنش به اقدام مسکو در به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک اعلام نمود.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز سه‌شنبه 22 فبروی، نخستین تحریم‌های اقتصادی کشورش را علیه روسیه، در واکنش به اقدام مسکو در به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک اعلام نمود.

پیک‌آفتاب: پس از کانادا، ساعاتی بعد کشورهای جاپان و استرالیا نیز تحریم‌های‌شان را علیه مسکو وضع نمودند. امریکا، اتحادیه اروپا، آلمان و بریتانیا نیز در همین روز تحریم‌های اقتصادی سنگینی را علیه روسیه روی دست گرفتند.

جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در مناطق دونتسک و لوهانسک در سال 2014 در پی انقلاب اوکراین که به سرنگونی دولت هوادار مسکو انجامید، این مناطق را از اوکراین جدا کردند و آن را “جمهوری‌های خلق” نامیدند.

جاستین ترودو گفت که دولت او شهروندان کانادایی را از هرگونه رابطه اقتصادی با این کشور‌های به اصطلاح “استقلال‌یافته” منع می‌کند. وی افزود که کانادا شهروندان این کشور را از هرگونه مشارکت در خرید اوراق قرضه دولت روسیه منع کرده است. ترودو سپس ادامه داد که دولت او اعضای پارلمان روسیه را که به “استقلال” دونتسک و لوهانسک رأی داده‌اند تحریم می‌کند.

او در توییتی گفته است: “اقدامات غیرقانونی روسیه در اوکراین حمله به دموکراسی و تهدیدی برای صلح در سراسر جهان است. اشتباه نکنید: این تهاجم بیش‌تر به یک کشور مستقل است. کانادا در هم‌آهنگی با متحدان و شرکای خود با اولین دور تحریم‌های اقتصادی پاسخ می‌دهد”.

نخست وزیر کانادا هم‌چنین گفت که این کشور تحریم‌هایی را علیه دو بانک روسی تحت حمایت دولت اعمال خواهد کرد. وی در ادامه تصریح کرد که دستور اعزام نیروهای نظامی بیش‌تری به منطقه را نیز صادر خواهد کرد. ترودو در این خصوص گفت: “امروز من هم‌چنین دستور اعزام 460 عضو نیروهای مسلح کانادا به منطقه را صادر می‌کنم. این امر شامل اعزام نیروهای بیش‌تر به لتوانی و هم‌چنین استقرار یک ناوچه اضافی و هواپیما نیز خواهد بود”.

از سوی دیگر امریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه نظام مالی، مقامات کرملین و دومای روسیه وضع نمودند. در همین حال، کشورهای جاپان و استرالیا نیز به دلیل اقدامات روسیه در قبال اوکراین، برای تحریم این کشور به امریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، آلمان و بریتانیا پیوستند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر جاپان روز چهارشنبه 23 فبروی، اعلام کرد که توکیو تحریم‌هایی از جمله ممنوعیت انتشار اوراق قرضه روسیه در جاپان و مسدود کردن دارایی‌های برخی از شهروندان روس را اجرایی خواهد کرد. کیشیدا در عین زمان از روسیه خواست تا به گفتگوهای دیپلماتیک بازگردد.

از جانب دیگر اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا هم در یک نشست خبری گفت که کشورش فوراً تحریم‌هایی را علیه مقامات روسی که گمان می‌رود مسئول اقدامات این کشور علیه اوکراین باشند، آغاز خواهد کرد. او گفت: “استرالیایی‌ها همیشه در مقابل قلدرها می‌ایستند و ما به همراه همه شرکای خود در مقابل روسیه خواهیم ایستاد”.

موریسون در توییت دیگری نگاشته است: “بحث عالی با دوست خوبم بوریس جانسون در مورد وضعیت بسیار نگران کننده در اوکراین و پی‌آمدهای آن برای هند و اقیانوس آرام. ما در حال پیش‌برد روابط AUKUS و امنیتی خود هستیم و کارهای بیش‌تری را با هم در منطقه خود از جمله با ASEAN و در تجارت و علم و فن‌آوری انجام می‌دهیم”.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به سربازان روسی دستور داده که وارد شرق اوکراین شوند و او آن‌ها را “نیروهای حافظ صلح” نیز نامیده است. نخست وزیر کانادا در واکنش به این مسئله، اقدام روسیه را “تجاوز آشکار به حاکمیت اوکراین” دانسته است. وی در این خصوص صراحت داد: “اشتباه نکنید. این اقدام به معنای تهاجم دوباره به یک کشور مستقل است و امری کاملاً غیرقابل پذیرش محسوب می‌شود”.

این در حالی است که در پی دستور ولادیمیر پوتین برای اعزام نیرو به اوکراین، آلمان پروژه نورد استریم-۲ را تعلیق نمود. این پروژه، گاز روسیه را از مسیر آلمان به اروپا انتقال می‌کند.

بحران اوکراین؛ آلمان پروژه نورد استریم-2 را تعلیق کرد

نیروهای حافظ صلح روسیه در راه اوکراین؛ کی‌ف: «تسلیم نمی‌شویم»

جنگ کلید خورد؛ اوکراین ایست بازرسی روسیه را منهدم کرد

کمک 500 میلیون دالری به شمول تسلیحات نظامی کانادا به اوکراین

بحران اوکراین؛ زلنسکی خواستار سفر بایدن به کی‌ف شد

بایدن: حمله روسیه به اوکراین خون‌بار و ویران‌گر خواهد بود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x