صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بحران اوکراین؛ آلمان پروژه نورد استریم-2 را تعلیق کرد

در پی دستور ولادیمیر پوتین برای اعزام نیرو به اوکراین، آلمان پروژه نورد استریم-2 را تعلیق نمود. این پروژه، گاز روسیه را از مسیر آلمان به اروپا انتقال می‌کند.

در پی دستور ولادیمیر پوتین برای اعزام نیرو به اوکراین، آلمان پروژه نورد استریم-2 را تعلیق نمود. این پروژه، گاز روسیه را از مسیر آلمان به اروپا انتقال می‌کند.

پیک‌آفتاب: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه 21 فبروری، دو منطقه جدایی‌طلب اوکراین را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت و به نیروهای روسیه دستور داد به عنوان “صلح‌بان” در هر دو منطقه مستقر شوند.

کشورهای غربی اما این اقدام را بهانه‌ای برای تعرض به اوکراین قلم‌داد می‌کنند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه 22 فبروری، گفت که همه شواهد نشان می‌دهد که روسیه برای یک حمله تمام عیار به اوکراین برنامه‌ریزی می‌کند. او بعد از نشست کمیسیون ناتو-اوکراین چنین تصریح کرد: “روسیه قول داده بود گامی به عقب بردارد اما هم‌چنان در حال تشدید اوضاع است”.

از سوی دیگر، آلمان خط لوله نورد استریم-2 که قرار است گاز صادراتی روسیه را به این کشور برساند، متوقف نمود. آلمان در سال‌های اخیر پروژه نورد استریم-2 را علی‌رغم مخالفت کشورهایی مثل امریکا، بریتانیا، پولند و اوکراین پیش برده است. هزینه این پروژه، 10 میلیارد یورو بوده که روسیه و شرکت‌های انرژی در غرب، مشترکاً آن‌را تامین کرده‌اند.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در واکنش به این مسئله اما گفته است: “در شرایط جاری، این از نظر اخلاقی، سیاسی و عملی یک گام صحیح است. لازمه نشان دادن قدرت رهبری، گرفتن تصمیم‌های سخت در لحظات دشوار است. حرکت آلمان دقیقاً همین است”.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در روز هفتم فبروری، در دیداری در کاخ سفید با اولاف شولتز، نخست وزیر آلمان گفته بود: “اگر روسیه حمله کند، یعنی اگر دوباره تانک و نیرو از مرز اوکراین رد کند، دیگر از نورد استریم-2 خبری نخواهد بود. به آن پایان خواهیم داد”. بایدن، روز گذشته تحریم‌هایی را به خاطر “شروع حمله روسیه به اوکراین” علیه این کشور وضع کرد. او در سخنانی در کاخ سفید، اقدام ولادیمیر پوتین در به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین را محکوم کرد. او گفت که اقدام روسیه “نقض فاحش قوانین بین‌المللی و نیازمند واکنشی قاطعانه از سوی جامعه جهانی است”. بایدن گفت که امریکا در حال “انسداد کامل” دو نهاد مالی بزرگ روسیه است. او تصریح کرد: “این یعنی ما دست دولت روسیه را از نظام تامین مالی غرب کوتاه کرده‌ایم”.

از جانب دیگر بریتانیا تحریم‌هایی را علیه پنج بانک و سه چهره تجاری در روسیه اعمال کرد و گفت که دارایی‌های آن‌ها در بریتانیا مسدود خواهد شد و حق سفر به بریتانیا را نخواهند داشت.

از سوی دیگر؛ جوزپ بورِل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است: “این مجموعه‌ای از تحریم‌ها به روسیه فشار می‌آورد و دست آن‌را از تعاملات اقتصادی کوتاه می‌کند”.

تحریم‌هایی که روز سه‌شنبه اعلام شد در ابعادی نیست که غرب قبلاً گفته بود. اکنون ممکن است روسیه از دست‌رسی به نظام بانکی جهانی و دست‌رسی به دالر منع شود و حتی با محدودیت‌های تجاری روبه‌رو شود.

در همین حال؛ بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا هم گفته که تحریم‌های خیلی بیش‌تری “در چنته هست” که در صورت لزوم به کار گرفته خواهد شد.

این در حالی است که پیش‌تر برخی رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌ بودند که امریکا از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواسته است تا برای امنیت جانش کی‌یف را به مقصد لووف ترک کند.

سرنوشت مشترک دست‌نشانده‌های امریکا؛ پس از غنی، زلنسکی کی‌ف را ترک می‌کند

جنگ کلید خورد؛ اوکراین ایست بازرسی روسیه را منهدم کرد

نیروهای حافظ صلح روسیه در راه اوکراین؛ کی‌ف: «تسلیم نمی‌شویم»

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x