صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

احتمال صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو از سوی دادگاه لاهه

پیک آفتاب:  براساس گزارش بدست آمده،رادیو و تلویزیون اسرائیل روز یکشنبه نهم ثور در گزارشی اعلام کرد که دولت اش  با نگرانی در حال بررسی امکان صدور حکم بازداشت علیه نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، وزیر دفاع یوآو گالانت و رئیس ستاد ارتش هرتزی هالوی از سوی دیوان بین المللی دادگستری لاهه به اتهام ارتکاب جنایت […]

پیک آفتاب:  براساس گزارش بدست آمده،رادیو و تلویزیون اسرائیل روز یکشنبه نهم ثور در گزارشی اعلام کرد که دولت اش  با نگرانی در حال بررسی امکان صدور حکم بازداشت علیه نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، وزیر دفاع یوآو گالانت و رئیس ستاد ارتش هرتزی هالوی از سوی دیوان بین المللی دادگستری لاهه به اتهام ارتکاب جنایت در جنگ علیه نوار غزه است.

در این گزارش آمده است که نگرانی شدید از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو باعث شده که این موضوع به صورت جدی در دفتر نخست وزیری اسرائیل مطرح و بررسی شود.

بر اساس این گزارش، احتمال صدور حکم بازداشت علیه رهبران بلندپایه امنیتی و سیاسی اسرائیل به دلیل ایجاد بحران انسانی در نوار غزه و نقض حقوق بشر غیر نظامیان در غزه و عدم پایبندی به قوانین بین المللی و نقض آشکار کنوانسیون چهارم ژنو از سوی مقام‌های تل‌آویو، نگرانی عمیق این مقامات را برانگیخته است.

 روزنامه عبری «معاریو» گزارش داده است که نتانیاهو در روزهای اخیر تلاش زیادی برای جلوگیری از صدور احتمالی حکم بازداشت انجام داده و تماس‌های گسترده‌ای به ویژه با واشنگتن برای جلوگیری از صدور چنین حکمی از سوی دادگاه کیفری بین المللی لاهه انجام داده است.

طبق این گزارش نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل،به طور غیر مستقیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را تحت فشار قرار داده تا برای منع این حکمی تلاش کند.

طبق گزارش های بدست آمده از منابع اسرائیلی، مقامات سیاسی و امنیتی از جمله بنی گانتز، گالانت و آیزنکوت از دستیابی به توافق با حماس حمایت می کنند، در حالی که نتانیاهو با آن مخالف است.

با توجه به نوشته روزنامه معاریو، این احتمال وجود دارد که صدور حکم بازداشت یک تنها مسئله زمان است و ممکن است علیه نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر دفاع و هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل حکم بازداشت صادر شود.

نتانیاهو در اظهارات هفته گذشته خود هرگونه تصمیمی که ممکن است از سوی دیوان بین المللی دادگستری صادر شود را بی اهمیت خواند و گفت که تصمیمات این دادگاه بر اقدامات اسرائیل در قبال غزه تأثیری نخواهد داشت.

وی در پستی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد امکان صدور چنین حکم بازداشتی را «سابقه‌ای خطرناک» توصیف کرد و گفت: «ما هیچگونه اقدامی از سوی دادگاه کیفری بین المللی در لاهه برای تضعیف حق اسرائیل برای دفاع از خود را نمی پذیریم».

طبق این گزارش، مقام‌های این کشور می‌گویند نهادهای کیفری بین‌المللی ممکن است پست نتانیاهو را که «به عنوان یک تهدید» در نظر بگیرند.

این نگرانی جدید همزمان با شدت اختلاف و عدم اعتماد بین نتانیاهو و اعضای شورای جنگ او درباره روند مذاکرات مربوط به مبادله اسیران و زندانیان با حماس صورت می‌گیرد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x