صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کمک 500 میلیون دالری به شمول تسلیحات نظامی کانادا به اوکراین

نخست وزیر کانادا اعلام کرد که دولت‌اش، 500 میلیون دالر قرضه و تسلیحات نظامی مرگ‌بار برای اوکراین فراهم می‌سازد تا این کشور از خود در مقابل حمله روسیه دفاع بتواند.

نخست وزیر کانادا اعلام کرد که دولت‌اش، 500 میلیون دالر قرضه و تسلیحات نظامی مرگ‌بار برای اوکراین فراهم می‌سازد تا این کشور از خود در مقابل حمله روسیه دفاع بتواند.

پیک‌آفتاب: جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا که روز گذشته در یک نشست خبری در اوتاوا، پایتخت این کشور صحبت می‌کرد، اعلام نمود که دولت‌اش، 500 میلیون دالر قرضه و تسلیحات نظامی مرگ‌بار برای اوکراین فراهم می‌کند تا این کشور از خود در مقابل حمله روسیه دفاع کند.

ترود این خبر را روز گذشته اعلام کرد که دولت‌اش به ارزش 7.8 میلیون دالر کانادایی سلاح و مهمات برای اوکراین فراهم می‌کند. این تصمیم در حالی از سوی دولت کانادا اتخاذ می‌شود که اوضاع در اوکراین بیش از حد جدی شده و پیش‌تر جاستین ترودو، با مقام‌های اوکراینی در خصوص وخامت اوضاع در مرزهای آن کشور صحبت کرده بود.

از سوی دیگر؛ ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهور اوکراین روز گذشته 14 فبروری، در یک پیام ویدئویی خطاب به مردم کشورش گفته که ممکن است روسیه روز چهارشنبه 16 فبروری، به کی‌ف حمله کند. زلنسکی در این پیام گفته: “شنیده‌ام که روز چهارشنبه 16 فبروری، زمان تهاجم روسیه به اوکراین است”. او در این خصوص تصریح کرده است: “ما این تاریخ را به روز هم‌بستگی ملی اوکراین تبدیل خواهیم کرد”.

زلنسکی در این ویدیو اذعان کرده که گمانه‌زنی‌ها پیرامون “حمله قریب‌الوقوع” روسیه به کی‌ف کم‌اهمیت است، اما او واضح نمی‌سازند که چرا حمله روسیه به کشورش بی‌اهمیت است. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چند رسانه امریکایی، هفته گذشته گزارش داده بودند که واشنگتن بر این باور است، روز چهارشنبه تاریخی است که اگر پوتین دستور حمله را صادر کند، نیروهای روسی آماده خواهند بود.

از جانب دیگر، ترودو در توییتی نوشته است: “امروز ما کمک مالی اضافی به اوکراین و هم‌چنین تجهیزات نظامی و مهمات را برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود و جلوگیری از تجاوز بیش‌تر روسیه اعلام کردیم”.

نخست وزیر کانادا گفته که علاوه بر تجهیزات غیرمهلک که قبلاً کشورش برای اوکراین فراهم کرده،‌ تسلیحات مرگ‌بار و قرضه نیز بر اساس تقاضای کی‌ف فراهم می‌کند. به گفته ترودو، هدف از این حمایت جلوگیری از “تجاوز بیش‌تر روسیه” به اوکراین است.

در همین حال؛ انیتا اناند، وزیر دفاع کانادا در توییتی نوشته است: “در مقابل تجاوز روسیه، کانادا در کنار اوکراین ایستاده است. به همین دلیل است که کانادا حدود 7.8 میلیون دالر سلاح کشنده و اقلام پشتیبانی به نیروهای مسلح اوکراین اهدا خواهد کرد. حمایت کانادا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین قاطعانه است”.

خانم اناند در توییت دیگری گفته که او جهت اشتراک در نشست وزرای دفاع ناتو به بروکسل می‌رود. او در این توییت تصریح کرده که هرگونه تهاجم بیش‌تر روسیه به اوکراین با تحریم‌های اقتصادی شدید هم‌آهنگ شده توسط کانادا و متحدان مواجه خواهد شد.

علاوه بر موارد بالا، نخست وزیر کانادا گفته که در پهلوی تسلیحات نظامی مرگ‌بار، کشورش از آغاز سال روان میلادی تا حال 620 میلیون دالر کانادایی که معادل 490 میلیون دالر امریکایی می‌شود، برای اوکراین قرضه فراهم کرده است.

از سوی دیگر، کشور‌های غربی هشدار داده‌اند که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، امریکا و متحدین آن آماده‌اند تا بسته فلج کننده از تعزیرات اقتصادی را بر مسکو وضع نمایند. اما مقام‌های کرملین بار‌ها گفته‌اند که آن‌ها چنین پلانی ندارند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در توییتی راجع به این مسئله گفته است: “ما از نزدیک با متحدان خود برای بسیج حمایت بین‌المللی قوی از اوکراین، از جمله ضمانت وام دولتی با حمایت امریکا تا سقف یک میلیارد دالر برای حمایت از اصلاحات کلیدی، کار می‌کنیم. این حمایت توانایی اوکراین را برای ایجاد رفاه برای مردم‌اش تقویت خواهد کرد”.

تمرینات نظامی روسیه در مرز اوکراین و بلاروس موجب نگرانی جدی غرب شده است. امریکا گفته که روسیه علاوه بر آن، بیش از 100 هزار نیرو به مرز اوکراین مستقر کرده که در این اواخر 30 هزار نیروی خود را به بلاروس نیز اعزام نموده و برای بیش از یک هفته تمرینات نظامی مشترک را در آن کشور راه‌اندازی می‌کند.

افزون بر موارد مطرح شده؛ لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در توییتی نوشته است: “امروز من ریاست جلسه COBR در مورد تهدید جدی روسیه برای اوکراین را بر عهده داشتم. آخرین اطلاعات حاکی از آن است که روسیه هر لحظه ممکن است به اوکراین حمله کند و ما از کرملین می‌خواهیم که تنش‌ها را کاهش دهد. تمرکز ما بر اولویت دادن به ایمنی و امنیت اتباع بریتانیایی در اوکراین است”.

افزون بر دیدگاه وزیر خارجه؛ بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در توییتی گفته است: “رئیس جمهور بایدن و من امروز عصر توافق کردیم که یک پنجره حیاتی برای دیپلماسی و برای عقب‌نشینی روسیه از تهدیدات‌اش علیه اوکراین وجود دارد. ما در برابر چنین تهدیدهایی متحد هستیم. تهاجم بیش‌تر به اوکراین منجر به خسارات گسترده‌ای برای روسیه و جهان خواهد شد”.

جانسون در توییت دیگری گفته است: “ما در لبه پرتگاه قرار داریم اما هنوز زمان برای عقب‌نشینی رئیس جمهور پوتین وجود دارد. ما از همه می‌خواهیم وارد گفتگو شوند و دولت روسیه از اشتباهی فاجعه‌بار برای روسیه اجتناب کند.”

در پیوند به تنش‌های ایجاد شده؛ دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در توییتی نوشته است: “تماس مهم با دبیرکل سازمان ملل در مورد راه‌های کاهش تنش از بحران امنیتی ایجاد شده توسط روسیه، دیپلماسی تنها راه مسئولیت‌پذیر است. اطمینان دارم که سازمان ملل می‌تواند و باید در تلاش‌های دیپلماتیک اوکراین و شرکا برای کاهش تنش‌ها مشارکت فعال داشته باشد”.

کولبا در توییتی دیگر گفته است: “مسیر استراتیژیک اوکراین برای پیوستن به ناتو بدون تغییر باقی مانده است. این در قانون اساسی و استراتیژی سیاست خارجی ملی ما که توسط اکثریت فزاینده اوکراینی‌ها حمایت می‌شود، ذکر شده است. این تنها به اوکراین و سی متحد ناتو بستگی دارد که در مورد موضوع عضویت تصمیم بگیرند”.

از جانب دیگر، سفارت امریکا در کی‌ف پس از تشدید بحران در توییتی نوشته است: “ما در حال انتقال موقت عملیات سفارت از کیف به لویو به دلیل شتاب چشم‌گیر در تجمع نیروهای روسی هستیم. سفارت هم‌چنان با دولت اوکراین و هم‌آهنگی تعامل دیپلماتیک در اوکراین تعامل خواهد داشت”.

اما ملیندا سیمونز، سفیر بریتانیا در اوکراین در توییتی گفته من در کی‌ف می‌مانم و با یک تیم اصلی در آن‌جا به کار ادامه می‌دهم. سفارت هم‌چنان فعال است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بریتانیا سفارت خود در اوکراین را بسته و پرچم آن در حال اهتزاز نیست. اما سفیر بریتانیا در واکنش به این گزارش‌ها واکنش نشان داده و در توییتی نوشته است: “پرچم‌های سفارت بریتانیا در آخر هفته برافراشته نمی‌شود. آن‌ها در ساعات رسمی کار برافراشته می‌شوند. ما هنوز این‌جاییم”.

از سوی دیگر، خبرها می‌رساند که کانادا محل سکونت شماری زیادی از شهروندان اوکراینی است و این کشور به آموزگاران نظامی خود که در اوکراین مستقراند، دستور داده تا آن کشور را ترک کنند و سفارت خود در کی‌ف، را نیز به طور موقت بسته نمایند. بر مبنای اطلاعات منتشره دولت کانادا، حدود 200 سرباز این کشور از سال 2015 به این سو در بخشی ماموریت موسوم به (UNIFIER) در اوکراین حضور دارند که آموزش نظامیان اوکراینی، ماموریت اصلی این سربازان تعریف شده است.

این در حالی است که پیش‌تر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواستار سفر بایدن به کی‌ف شده بود.

بحران اوکراین؛ زلنسکی خواستار سفر بایدن به کی‌ف شد

آلمان و فرانسه میان روسیه و اوکراین میانجی‌گری می‌کنند

بایدن به زلنسکی: امریکا و متحدانش «قاطعانه» از اوکراین دفاع می‌کنند

تقابل تازه شرق و غرب در اوکراین؛ پوتین، امریکا و ناتو را به عکس‌العمل شدید تهدید کرد

بریتانیا: اگر پوتین مسیر خون‌ریزی را انتخاب کند، این مسیر غم‌انگیز خواهد بود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x