صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بایدن به زلنسکی: امریکا و متحدانش «قاطعانه» از اوکراین دفاع می‌کنند

جو بایدن،‌ رئیس جمهور ایالات متحده روز گذشته دوم جنوری، به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که در صورت حمله روسیه به اوکراین، امریکا و متحد‌انش "قاطعانه" از کی‌ف دفاع می‌کند.

جو بایدن،‌ رئیس جمهور ایالات متحده روز گذشته دوم جنوری، به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که در صورت حمله روسیه به اوکراین، امریکا و متحد‌انش “قاطعانه” از کی‌ف دفاع می‌کند.

پیک‌آفتاب: جو بایدن و زلنسکی، رهبران دو کشور طی یک تماس تلفنی در مورد تلاش‌های دیپلماتیک صحبت کردند تا تنش‌های پیش آمده در مرزهای اوکراین کاهش یابد. دو طرف حضور 100 هزار نیروی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین را نیز مورد بحث قرار دادند.

از جانب دیگر، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بایدن و زلنسکی در مورد اقداماتی صحبت کردند تا تنش‌ها در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین کاهش یابد و توافق مینسک عملی شود.

خانم ساکی در این اعلامیه گفته است که رئیس جمهور بایدن خطاب به همتای اوکراینی‌اش گفته است که امریکا بر تعهد و اصول خود پابند است. او در این اعلامیه تاکید کرده است: “بدون رئیس جمهور زلنسکی هیچ چیزی در مورد اوکراین اتفاق نمی‌افتد”.

افزون بر موارد بالا، رئیس جمهور بایدن پنجشنبه هفته گذشته با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حدود 50 دقیقه تلفنی گفتگو کرد؛ اما این صحبت‌ها پیشرفت ناچیری برای کاهش تنش در مرز اوکراین داشت.

مقام‌های امریکا گفته‌اند که روسیه با اعزام 100 هزار نیروی نظامی به مرز اوکراین احتمالاً در پی حمله تهاجمی به اوکراین است. اما مقام‌های امریکا مطمین نیستند که آیا رئیس جمهور پوتین تصمیم حمله بر اوکراین را در سر دارد یا خیر.

از سوی دیگر، یک روز پس از صحبت‌های تلفنی با رئیس جمهور پوتین، جو بایدن به تاریخ 31 دسمبر گفت که به همتای روسی‌اش هشدار داده است که هرگونه اقدام علیه اوکراین عواقب جدی در پی دارد. خبرها می‌رساند که بایدن ناوقت روز جمعه به خبرنگاران گفت: “به طور واضح به پوتین گفتم که اگر او دست به اقدامات بیش‌تر بزند، و نیروهایش را وارد اوکراین کند، ما تعزیرات خیلی سنگینی اعمال می‌کنیم. ما با متحدان ناتو، حضورمان را در اروپا افزایش خواهیم داد و بهای بسیار سنگینی باید برای آن پرداخته شود”.

از جانب دیگر، روسیه در سال 2014 میلادی، منطقه کریمیه اوکراین را به قلمرو خود ملحق کرد، اقدامی که با انتقاد کشورهای غربی مواجه شد و در پی آن تعزیرات ناچیز بر مسکو وضع شد. پس از الحاق منطقه کریمیه به قلمرو روسیه، مسکو از جدایی‌طلبان اوکراین حمایت کرد و از اپریل 2014 تا حال، در نتیجه درگیری میان جدایی‌طلبان و حکومت اوکراین،‌ دست کم 13 هزار و 200 نفر در شرق آن کشور کشته شده اند.

افزون بر موارد بالا، پس از تماس تلفنی رهبران دو کشور،‌ یوری اوشاکوف، مشاور روابط خارجی رئیس جمهور پوتین، گفت که رئیس جمهور روسیه نیز به نوبه خود تهدید کرد و گفت که اگر واشنگتن بر مسکو تعزیرات وضع کند، چنین اقدام ممکن است “موجب قطع روابط کامل میان دو کشور” شود. کرملین در این زمینه گفته که یک‌جانبه‌گرایی امریکا به هیچ وجه قابل پذیریش نبوده و ناتو می‌خواهد سیاست‌های خویش را به روسیه تحمیل کند که این دیپلماسی فاقد کارآیی است.

دراین راستا،‌ کاخ سفید گفته است که مقام‌های امریکا و روسیه در ماه جاری میلادی سه دور گفتگوی جداگانه خواهند داشت. گفتگوهای دو جانبه نخستین میان مقام‌های واشنگتن و مسکو قرار است به تاریخ 10 جنوری در جینوا صورت بگیرد.

از جانب دیگر، تقابل شدید شرق و غرب در اوکراین، باعث شد که چندی پیش پوتین، امریکا و ناتو را به عکس‌العمل شدید تهدید کند.

تقابل تازه شرق و غرب در اوکراین؛ پوتین، امریکا و ناتو را به عکس‌العمل شدید تهدید کرد

به تعقیب آن،‌ گفتگوهای چند جانبه میان شورای ناتو و روسیه و در نهایت گفتگو میان سازمان امنیت و همکاری اروپا و روسیه به وقوع می‌پیوندد. طبق تقسیم اوقات تعیین شده، در بحت‌های پیش‌رو، روسیه از ناتو می‌خواهد تا اوکراین را به عضویت این پیمان نپذیرد و اعزام قوا در اروپای مرکزی و شرقی را کاهش دهد.

این در حالی مطرح می‌شود که روسیه روز چهارشنبه اول دسمبر، اعلام کرده بود که دیپلمات‌های سفارت امریکا که بیش از سه سال در این کشور کار کرده‌اند، باید تا 31 جنوری این کشور را ترک کنند.

وضع محدودیت بالای دیپلمات‌های امریکایی در روسیه

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x