صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

وضع محدودیت بالای دیپلمات‌های امریکایی در روسیه

روسیه روز چهارشنبه اول دسامبر، اعلام کرد که دیپلمات‌های سفارت امریکا که بیش از سه سال در این کشور کار کرده‌اند، باید تا 31 جنوری این کشور را ترک کنند.

روسیه روز چهارشنبه اول دسامبر، اعلام کرد که دیپلمات‌های سفارت امریکا که بیش از سه سال در این کشور کار کرده‌اند، باید تا 31 جنوری این کشور را ترک کنند.

پیک‌آفتاب: این اقدام مسکو پس از آن اتخاذ شد که هفته گذشته سفیر روسیه در ایالات متحده گفت که واشنگتن 27 دیپلمات روسی را از امریکا اخراج می‌کند.

اناتولی انتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، در جریان مصاحبه‌ خود با شبکه سولوفیف گفت: “دیپلمات‌های ما از امریکا اخراج می‌شوند. یک گروه بزرگی از هم‌قطاران ما که 27 نفر می‌شوند، با خانواده‌های خود به تاریخ 30 جنوری ما را ترک خواهند کرد. ما با کمبود جدی کارمند مواجه هستیم.”

روسیه پیش از این گفته بود که از سال 2016 به این‌سو، زمانی که روابط میان واشنگتن و مسکو تیره شد، امریکا بیش از 100 دیپلمات روسی و خانواده‌هایشان را مجبور کردند که این کشور را ترک کنند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این مورد گفت: “ما قصد داریم به روش مشابه پاسخ دهیم. کارمندان سفارت ایالات متحده که بیش از سه سال در مسکو بوده‌اند باید تا 31 جنوری روسیه را ترک کنند.” خبرگزاری (RIA) به نقل از زاخارووا گفته است که دیپلمات‌های روسی که مجبور به ترک ایالات متحده شده‌اند، تا سه سال دیگر نمی‌توانند به عنوان دیپلمات درامریکا کار کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: “اگر واشنگتن قانون سه ساله را کنار نگذارد و توافق نکند، تا جولای سال آینده تعداد بیشتری از کارمندان و دیپلمات‌های امریکایی در روسیه را به روش مشابه اخراج خواهند کرد؛ طوری‌که این کارمندان متناسب به تعداد دیپلمات‌های روسی باشند که توسط وزارت خارجه امریکا اخراج شده‌اند”.

سفارت امریکا در مسکو تاکنون در در این مورد اظهار نظر نکرده است. اما کاخ سفید ماه گذشته اعلام کرده بود که شمار کارمندان ایالات متحده در روسیه پس از وضع قیودات و سلسله‌ی اخراج‌ها در اوایل سال 2017 از 1200 نفر به 120 نفر کاهش یافته‌اند.

از جانب دیگر سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته است که واشنگتن می‌تواند با لغو برنامه‌های خود برای اخراج دیپلمات‌های روسی از آن کشور، از اخراج‌های جدید مسکو جلوگیری کند.

گزارش‌ها می‌رساند که روابط دو کشور پس از تنش‌های ایجاد شده بر سر اوکراین، جنگ سرد بر سر حملات سایبری روسیه علیه اهداف امریکا، حمایت مسکو از بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه و بازداشت الکسی ناوالنی مخالف سرسخت کرملین به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

سفارت امریکا در مسکو روند طی مراحل ویزه‌های غیر دیپلماتیک را در جریان سال روان متوقف کرد و شهروندان روسیه را شامل فهرست “ملت‌های بی‌خانمان” ساخت تا بتوانند از کشور سومی برای دریافت ویزه امریکا درخواست دهند.

این در حالی مطرح می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مورد اظهارات وزرای خارجه ناتو و امریکا واکنش نشان داد و گفت اگر ناتو به رهبری امریکا موشک‌هایی را در اوکراین مستقر کند که بتواند در عرض چند دقیقه مسکو را هدف قرار دهد، روسیه مجبور می‌شود این اقدام را از راه نظامی تلافی کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x