صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بحران اوکراین؛ زلنسکی خواستار سفر بایدن به کی‌ف شد

بحران در شرق اروپا که در سایه تجمع سنگین تجهیزات جنگی و ده‌ها هزار سرباز ارتش روسیه در مرز اوکراین ایجاد شده است به رغم گفتگوی تلفنی روز شنبه جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، فروکش نکرد و در این گیرودار زلنسکی خواستار سفر بایدن به کی‌ف شده است.

بحران در شرق اروپا که در سایه تجمع سنگین تجهیزات جنگی و ده‌ها هزار سرباز ارتش روسیه در مرز اوکراین ایجاد شده است به رغم گفتگوی تلفنی روز شنبه جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، فروکش نکرد و در این گیرودار زلنسکی خواستار سفر بایدن به کی‌ف شده است.

پیک‌آفتاب: امریکا و متحدان‌اش می‌گویند هدف غایی ارتش روسیه از اردو زدن در پشت مرزهای اوکراین و برگزاری مانور‌های متعدد، حمله به این کشور است. مسکو اما با رد این اتهام می‌گوید آرایش رزمی نیروهایش تنها به منظور دفاع از منافع روسیه است و حمله‌ای در کار نیست.

در پیوند به این قضیه؛ ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواستار سفر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به نشانه حمایت از اوکراین به کی‌ف شده است تا طرفین وضعیت پیش آمده را بررسی نموده و در صورت حمله روسیه به اوکراین، امریکا از کی‌ف حمایت نماید.

از سوی دیگر؛ آنتونی بلینکین، وزیر خارجه امریکا در توییتی نوشته است: “من امروز با وزیر امور خارجه، لاوروف صحبت کردم تا به دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک برای افزایش بی‌دلیل روسیه در اطراف اوکراین باشم. من مجدداً تاکید کردم که تجاوز بیش‌تر روسیه با پاسخ قاطع، گسترده و متحد ترانس آتلانتیک مواجه خواهد شد”.

روسیه که جدایی‌طلبان منطقه دونباس در شرق اوکراین را زیر چتر حمایتی خود دارد، سال 2014 میلادی شبه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود الحاق نمود.

از جانب دیگر، وزیر امور خارجه اوکراین در رشته توییت‌هایی نوشته است: “روسیه طبق سند وین به درخواست ما پاسخ نداد. در نتیجه ما قدم بعدی را برمی داریم. ما درخواست ملاقات با روسیه و همه کشورهای شرکت کننده در ظرف 48 ساعت برای بحث در مورد تقویت و استقرار مجدد آن در امتداد مرز خود و در کریمه موقتاً اشغالی داریم”.

امریکا و متحدان‌اش می‌گویند روسیه هر آن ممکن است به اوکراین حمله کند و با هشدارهای مکرر، مسکو را در صورت تصمیم به حمله با وضع تحریم‌های سنگین و پاسخ “فوری و مناسب” تهدید می‌کنند.

مسکو در مقابل، “هیستری” امریکا را محکوم کرده و می‌گوید واشنگتن و متحدان‌اش با تبلیغات سیاسی و دست‌آویز قرار دادن “حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین” تنش‌زایی می‌کنند.

این در حالی است که پیش‌تر رئیس جمهور امریکا ازحمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین خبر داد. او به بهانه دفاع از اوکراین حدود سه هزار نیروی دیگر به پولند فرستاد که روی هم رفته تعداد نیروی نظامی امریکا در اروپای‌شرقی را به شش هزار می‌رساند. روسیه اما امریکا و غرب را به نشر اخبار دروغ متهم کرد.

تلاش‌های دیپلماتیک، زیر سایه هشدارهای جنگ در اوکراین

آلمان و فرانسه میان روسیه و اوکراین میانجی‌گری می‌کنند

جوزپ بورل: اروپا در پی دراماتیک کردن تنش بین اوکراین و روسیه نیست    

فرانسه: هزینه حمله به اوکراین برای روسیه بسیار سنگین است

امریکا به آلمان: تا زمانی‌که تفنگ روسیه بر سر اوکراین باشد، گفتگوها نتیجه ندارد

بایدن به زلنسکی: امریکا و متحدانش «قاطعانه» از اوکراین دفاع می‌کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x