صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جوزپ بورل: اروپا در پی دراماتیک کردن تنش بین اوکراین و روسیه نیست    

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته 24 جنوری، اعلام کرد که این اتحادیه دلیلی برای "دراماتیک کردن" تنش بین اوکراین و روسیه نمی‌بیند و قصد ندارد که در این مورد از امریکا پیروی کند و خانواده دیپلماتان‌اش را از کی‌یف فرا بخواند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته 24 جنوری، اعلام کرد که این اتحادیه دلیلی برای “دراماتیک کردن” تنش بین اوکراین و روسیه نمی‌بیند و قصد ندارد که در این مورد از امریکا پیروی کند و خانواده دیپلماتان‌اش را از کی‌یف فرا بخواند.

پیک‌آفتاب: این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که وزارت امور خارجه امریکا شام روز یکشنبه 23 جنوری، دستور تخلیه خانواده‌های دیپلمات‌های خود را که در کی‌یف مستقر هستند را صادر نمود و به شهروندان‌اش توصیه کرد که از سفر به روسیه و اوکراین خودداری کنند. وزارت خارجه امریکا هم‌چنین از آن دسته از کارکنان سفارت که حضورشان در کی‌یف غیرضروری است خواست تا از اوکراین خارج شوند.

هشدار امریکا به دیپلماتان خود در اوکراین، این کشور را ترک کنید

از سوی دیگر، جوزپ بورل در دیدار با وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا گفت: “وزیر بلینکن دلایل امریکا برای اتخاذ این تصمیم را برای ما توضیح خواهد داد اما ما چنین تصمیمی نداریم، چون دلیل خاصی برای چنین اقدامی نمی‌بینیم”.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشته است: “اتحادیه اروپا و کانادا در مورد افزایش نظامی روسیه در اطراف اوکراین نگرانی عمیق دارند. ما از روسیه می‌خواهیم که تنش‌ها را کاهش دهد”.

افزون بر آن، وزرای خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا روز گذشته 24 جنوری، در بروکسل گردهم می‌آیند تا به گزینه‌ای مشترک برای پاسخ به احتمال تهاجم روسیه به اوکراین، دست پیدا کنند. گفتنی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا از طریق ویدیو کنفرانس در این جلسه اشتراک خواهد کرد. بورل در توییتی گفته است: “من از آنتونی بلینکن دعوت می‌کنم که به گفتگوی FAC روز دوشنبه درباره روسیه/اوکراین بپیوندد”.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این‌که فکر نمی‌کنم ما مجبور باشیم در حالی که گفتگوها ادامه دارد واکنش بیش از حد نشان دهیم، گفت: “من فکر نمی‌کنم که مجبور باشیم اوکراین را ترک کنیم، مگر این‌که وزیر بلینکن اطلاعات بیش‌تری داشته باشد”.

در پیوند به این مسئله ملیندا سیمونز، سفیر بریتانیا در اوکراین در توییتی نوشته است: “سفارت بریتانیا باز است و ما در کنار شرکای اوکراینی به کار خود ادامه خواهیم داد”.

از جانب دیگر، اروپایی‌ها آماده‌اند تا با تحریم‌های اقتصادی گسترده به مداخله احتمالی روسیه در اوکراین پاسخ دهند. در همین راستا مجموعه‌ای از گزینه‌ها توسط کمیسیون اروپا آماده شده است تا برای تصویب به کشورهای عضو فرستاده شود.

در پیوند به این مسئله، برخی منتقدان به سیاست‌‌های اتحادیه اروپا به این باروند که این نهاد در شرایط کنونی به حاشیه رفته و دولت روسیه بر انجام گفتگو با امریکا و ناتو برای ارائه خواسته‌های امنیتی خود متمرکز است.

جوزپ بورل گفته که در نشست امروز هیچ چیز مشخصی تصویب نخواهد شد. وی تاکید کرده است: “ما می‌خواهیم در هم‌آهنگی نزدیک با متحدان خود، به ویژه با امریکا، کانادا و بریتانیا عمل کنیم”.

نشست بروکسل در حالی برگزار می‌شود که ناتو اعلام کرده است که به دلیل نگرانی‌ از آغاز یک جنگ، جت‌ها و کشتی‌های بیش‌تری را برای استقرار در شرق اروپا می‌فرستد.

از سوی دیگر، مسکو از کشورهای غربی می‌خواهد تا گسترش ناتو را متوقف کنند و تضمین دهند که اوکراین بخشی از این پیمان نظامی-امنیتی نخواهد شد.

این در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها بین امریکا و روسیه در مرزهای اوکراین بالا گرفته و امریکا به دیپلماتان خود در اوکراین هشدار داده که این کشور را ترک کنند.

هشدار امریکا به دیپلماتان خود در اوکراین، این کشور را ترک کنید

اولین محموله نظامی امریکا، بیخ گوش روسیه

روسیه: در گفتگو با امریکا به هیچ نوع امتیاز توافق نمی‌کنیم

امریکا به آلمان: تا زمانی‌که تفنگ روسیه بر سر اوکراین باشد، گفتگوها نتیجه ندارد

وضع محدودیت بالای دیپلمات‌های امریکایی در روسیه

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x