صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اولین محموله نظامی امریکا، بیخ گوش روسیه

سفارت امریکا در اوکراین روز شنبه 22 جنوری، اعلام کرد که به هدایت جو بایدن، ‌رئیس جمهور این کشور، نخستین محموله حمایت امنیتی 200 میلیون دالری امریکا وارد کی‌ف شد.

سفارت امریکا در اوکراین روز شنبه 22 جنوری، اعلام کرد که به هدایت جو بایدن، ‌رئیس جمهور این کشور، نخستین محموله حمایت امنیتی 200 میلیون دالری امریکا وارد کی‌ف شد.

پیک‌آفتاب: این سفارت گفته است که این محموله حدود 90 تُنی، شامل مهمات برای نیروهای خط مقدم اوکراین است. در بیانیه سفارت امریکا آمده است: “امریکا به ارایه چنین کمک‌ها برای حمایت از نیروهای مسلح اوکراین در تلاش مستمر آن‌ها برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در برابر تجاوز روسیه ادامه خواهد داد”.

این کمک‌ها به دنبال سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به اوکراین صورت می‌گیرد. بلینکن روز چهارشنبه 19 جنوری، در جریان دیدار با ولادیمیر زیلینسکی، رئیس جمهور اوکراین در کی‌ف گفت که هیچ دلیل برای افزایش حضور نظامیان روسی در نزدیکی مرز با اوکراین وجود ندارد و هشدار داد که روسیه می‌تواند در یک اطلاع زودهنگام بر اوکراین حمله کند.

در همین حال؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا به روز شنبه 22 جنوری، گفت که به کشورهای استونیا، لتویا و لیتوانیا اجازه داده است که راکت‌های امریکایی ضد تانک و هواپیما به اوکراین بفرستد.

بلینکن تصریح کرد: “حدود صد هزار سرباز روسی در نزدیکی مرز با اوکراین حضور دارد، به این معنی که تهدید در برابر اوکراین بی‌سابقه است. بناً، رئیس جمهور بایدن از من خواست تا بار دیگر بر تعهدمان در قبال تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلالیت اوکراین، تاکید کنم”.

هم‌زمان با سفر آنتونی بلینکن به اوکراین، حکومت امریکا این کمک 200 میلیون دالری اضافی را در معاونت‌های دفاعی به اوکراین اعلام کرد. بلینکن در توییتی راجع به سفرش به اوکراین نوشته است: “این هفته یک سفر کلیدی به کی‌ف، برلین و جینوا داشتم. این فرصتی حیاتی برای بحث درباره حمایت از اوکراین با متحدان و شرکای اروپایی متعهد و هم‌فکرمان بود و با وزیر امور خارجه روسیه درباره تجاوزات مستمر روسیه به اوکراین صحبت کرد”.

از سوی دیگر، بلینکن در یک توییت دیگری گفته است: “امریکا، متحدان و شرکای آن برای تسریع کمک‌های امنیتی به اوکراین در کنار هم ایستاده‌اند. ما از تمام ابزارهای همکاری امنیتی موجود برای کمک به اوکراین برای تقویت دفاعی خود در برابر تجاوز روسیه استفاده می کنیم”.

از جانب دیگر؛ ولادیمیر زیلینسکی، رئیس جمهور اوکراین در مورد این کمک‌ها گفته است: “این حمایت نه تنها بیان‌گر پلان‌های استراتیژیک ما برای شمولیت اوکراین با ناتو می‌باشد، بلکه برای اردوی ما و تجهیزات نظامی با اهمیت است. بلی، پس از به دست آوردن آزادی خود، ما پول هنگفت را برای بودجه نظامی اختصاص داده‌ایم، اما می‌دانیم اگر ما خواستار اقدامات فوری برای عصری سازی اردو باشیم، نیازمند کمک استیم”.

افزون بر آن، آنتونی بلینکن با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه برای کاهش تنش در مرزهای اوکراین، روز جمعه 21 جنوری در جینوا دیدار کردند. وزیر خارجه امریکا پس از ملاقات گفت که واشنگتن هفته آینده نظریات خویش را به گونه رسمی با روسیه شریک خواهد کرد؛ اظهاراتی که امیدواری‌ها را برای ادامه دیپلوماسی را زنده نگه می‌دارد. بلینکن در توییتی نوشته است: “در دیدار امروز خود با لاوروف، وزیر امور خارجه تاکید کردم که روسیه دو انتخاب دارد: دیپلماسی و تنش‌زدایی یا هزینه‌های هنگفت برای روسیه، ترجیح قوی ما این است که راه دیپلماسی را دنبال کنیم”.

از سوی دیگر، لاوروف گفتگوها با بلینکن را صادقانه و مفید خواند، اما ناتو را متهم کرد که علیه روسیه فعالیت می‌کند. او گفت: “روسیه هرگز مردم اوکراین را تهدید نکرده و هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد”.

این در حالی است که یک روز پس از گفتگوی امریکا و روسیه، لندن مسکو را متهم کرد که «در پی به قدرت رساندن یک رهبر طرف‌دار روسیه در کی‌یف» است و «در نظر دارد» اوکراین را «اشغال» کند، اتهامی که روسیه بی‌درنگ آن‌را تکذیب کرد. وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه 23 جنوری، در واکنش به این ادعا در توییتی نوشت: “ما از وزارت خارجه بریتانیا می‌خواهیم که از پخش این مهملات دست بردارد”.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x