صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هشدار امریکا به دیپلماتان خود در اوکراین، این کشور را ترک کنید

در پی افزایش نگرانی‌ها از تهاجم احتمالی ارتش روسیه به اوکراین، وزارت امور خارجه امریکا روز گذشته یکشنبه 23 جنوری به دیپلماتان و خانواده‌های آن‌ها در اوکراین دستور داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

در پی افزایش نگرانی‌ها از تهاجم احتمالی ارتش روسیه به اوکراین، وزارت امور خارجه امریکا روز گذشته یکشنبه 23 جنوری به دیپلماتان و خانواده‌های آن‌ها در اوکراین دستور داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

پیک‌آفتاب: وزارت خارجه امریکا از کارکنان سفارت خود که حضورشان در کی‌یف غیرضروری است، خواست تا با هزینه دولت امریکا از اوکراین خارج شوند. وزارت خارجه امریکا هم‌چنین هشدار “مشوره مسافرتی سطح ۴ سفر نکنید” را مجدداً نشر کرده و سفارت این کشور در اوکراین در توییتی نگاشته است: “وزارت امور خارجه اجازه خروج داوطلبانه کارکنان استخدام مستقیم ایالات متحده (USDH) را صادر کرد و به دلیل ادامه تهدید اقدام نظامی روسیه، دستور خروج اعضای خانواده واجد شرایط (EFM) از سفارت کی‌ف را صادر کرد”.

این اقدام در بحبوحه افزایش تنش‌ها در خصوص افزایش حضور نظامی روسیه در مرز اوکراین صورت می‌گیرد، تنش‌هایی که محور گفتگوهای دو روز پیش آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا و سرگئی لاوروف، در جنوا بود، اما تاثیر قابل قبولی در فروکش کردن تنش‌ها نداشت. در این خصوص سفارت امریکا در کی‌ف در توییت دیگری گفته است: “وزارت امور خارجه با توجه به تلاش‌های مستمر روسیه برای بی‌ثبات کردن کشور و تضعیف امنیت شهروندان اوکراینی و سایر افرادی که از اوکراین بازدید می‌کنند یا در اوکراین اقامت می‌کنند، تصمیم به خروج از ماموریت اوکراین را با احتیاط فراوان اتخاذ کرد.”

مقامات وزارت امور خارجه امریکا تاکید کردند که سفارت این کشور در کی‌یف هم‌چنان فعال خواهد بود و این اعلامیه به منزله تعطیلی سفارت و یا نشان دهنده کاهش حمایت امریکا از اوکراین نیست. در همین حال، بلینکن در توییت تازه‌ای گفته است: “ما دو راه را به روسیه داده‌ایم: “دیپلماسی راه قابل ترجیح است، اما در هر صورت آماده هستیم”.

وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای به گزارش‌های اخیر مبنی بر برنامه‌ریزی روسیه برای یک اقدام نظامی جدی علیه اوکراین اشاره کرده است. با این حال، وزارت خارجه روسیه کشورهای ناتو را به تشدید تنش در اطراف اوکراین با انتشار اطلاعات غیرواقعی متهم کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه امریکا آمده است: “شرایط امنیتی به ویژه در امتداد مرزهای اوکراین، در کریمه تحت اشغال و در شرق اوکراین که تحت کنترل روسیه قرار دارد، غیرقابل پیش‌بینی است و می‌تواند بدتر هم شود. تظاهراتی که گاهی به خشونت تبدیل می‌شوند، به طور پیوسته در سراسر اوکراین از جمله در کی‌یف برگزار می شود”.

وزارت خارجه امریکا قویاً از شهروندان امریکایی خواسته تا به اوکراین و روسیه سفر نکنند. مقامات مسکو از کشورهای غربی می‌خواهد تا گسترش ناتو را متوقف کنند و تضمین دهند که اوکراین بخشی از این پیمان نظامی-امنیتی نخواهد شد. کشورهای غربی نیز در پاسخ، روسیه را به تحریم‌های اقتصادی تهدید می‌کنند.

وزیر دفاع اوکراین روز یکشنبه 23 جنوری، گفت که این کشور دومین محموله تسلیحاتی به میزان 80 تن را از امریکا دریافت کرده است. به نوشته رویترز این محموله بخشی از یک کمک‌ دفاعی 200 میلیون دلاری امریکا به اوکراین است.

دومین محموله کمک‌های نظامی امریکا به فاصله یک روز پس از ارسال اولین محموله کمک‌های نظامی به اوکراین به میزان 90 تُن صورت می‌گیرد که نشان از نگرانی‌های جدی واشنگتن از احتمال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است.

این در حالی است که سفارت امریکا در اوکراین روز شنبه ۲۲ جنوری، اعلام کرد که به هدایت جو بایدن، ‌رئیس جمهور این کشور، نخستین محموله حمایت امنیتی ۲۰۰ میلیون دالری امریکا وارد کی‌ف شد.

اولین محموله نظامی امریکا، بیخ گوش روسیه

امریکا به آلمان: تا زمانی‌که تفنگ روسیه بر سر اوکراین باشد، گفتگوها نتیجه ندارد

بایدن به زلنسکی: امریکا و متحدانش «قاطعانه» از اوکراین دفاع می‌کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x