صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

مکنزی: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه است

جنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا می‌گوید که از نگاه امریکا و نیروهای مسلح این کشور در خاورمیانه، "ایران مهم‌ترین تهدید و یا به زبانی دیگر مهم‌ترین بازیگر بد در سطح منطقه" است و تمرکز امریکا مقابله با تهدیدهای ایران است.

جنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا می‌گوید که از نگاه امریکا و نیروهای مسلح این کشور در خاورمیانه، “ایران مهم‌ترین تهدید و یا به زبانی دیگر مهم‌ترین بازیگر بد در سطح منطقه” است و تمرکز امریکا مقابله با تهدیدهای ایران است.

پیک‌آفتاب: جنرال مکنزی در حاشیه سفر خود به اسرائیل، با روزنامه اسرائیل هیوم گفتگو کرده و تاکید کرده که اسرائیل همواره می‌تواند روی امریکا حساب کند. مکنزی، در عین حال گفته که کشورهایی چون کوریای شمالی و ایران علی‌رغم همه تهدیدهایی که علیه امنیت ملی امریکا دارند، “در حد روسیه و چین” نیستند و نمی‌تواند منافع امریکا با مخاطره مواجه سازند.

از جانب دیگر مقام‌های دولت امریکا، پیش از این بارها درباره تهدیدهای ایران علیه امنیت ملی این کشور هشدار داده بودند. در همین حال جو بایدن، رئیس‌ جمهور امریکا روز پنج ‌شنبه 12 حوت، با امضای فرمانی، “وضعیت اضطراری ملی” در مورد ایران را تا یک سال دیگر تمدید نمود.

در متن این فرمان اقدامات و سیاست‌های دولت ایران مانند “تکثیر و توسعه موشک‌ها و سایر قابلیت‌های تسلیحات نامتقارن و متعارف، ایجاد شبکه تجاوزهای منطقه‌ای، حمایت از گروه‌های تروریستی و فعالیت‌های مخرب سپاه پاسداران” به عنوان “تهدیدی نامعمول و جدی برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد” امریکا توصیف شده است.

این در حالی است که از سال 1995 تاکنون تمام روسای جمهور امریکا هر سال فرمان اجرایی شماره 12957 علیه ایران را تمدید کرده‌اند.

از جانب دیگر، مکنزی از فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی که به نیابت از ایران در منطقه فعالیت دارند، به عنوان یکی از تهدیدها نام برده است و گفته است: “جلوگیری از تمامی فعالیت‌های گروه‌های نیابتی ایران شاید ممکن نباشد ولی وظیفه اصلی نیروهای امریکا جلوگیری از گسترش فعالیت این گروه‌ها در منطقه است”.

در همین حال، برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که حکومت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی که به طور عمده در کشورهایی در لبنان، عراق،‌ سوریه و یمن فعال هستند، حمایت مالی و نظامی می‌کنند و برخی کشورهای منطقه از این گروه‌ها به عنوان مهم‌ترین ابزار ایران برای افزایش تهدیدهای امنیتی در منطقه نام برده‌اند.

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا هم‌چنین به برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده است و گفته که ایران “هنوز وارد مرحله گریز برای تولید سلاح هسته‌ای نشده‌ است”.

از جانب دیگر، مقام‌های دولت اسرائیل در ماه‌های اخیر بارها هشدار داده‌اند که حکومت ایران در مسیر دست‌یابی به سلاح هسته‌ای است ولی مقام‌های دولت بایدن در این زمینه با دولت اسرائیل نگرش مشابهی ندارند.

جنرال مکنزی در جریان سفر خود به اسرائیل با نفتالی بنت، نخست وزیر،؛ بنی گانتز، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل دیدار کرده است.

نفتالی بنت، نخست‌ وزیر اسرائیل در دیدار خود با جنرال مکنزی تاکید کرده است که در صورت نهایی شدن توافق برجام، یک “خطر واقعی” پیش‌رو خواهد بود.

او پیش از این گفته بود که احیای توافق برجام، توانمندی هسته‌ای ایران را سلب نمی‌کند و به ایران امکان دست‌رسی به میلیاردها دالر برای حمایت بیش‌تر از تروریزم را فراهم می‌کند.

نخست ‌وزیر اسرائیل هم‌چنین تاکید کرده که چه برجام احیا شود چه نه، دولت او به هیچ توافق یا تفاهم امریکا و قدرت‌ها با ایران مقید نخواهد بود و اقدامات اسرائیل برای “ضربه زدن به ایران جهت تضعیف رژیم تهران در عرصه‌های گوناگون، ادامه خواهد یافت”.

این در حالی است که پیش‌تر آلینا رومانوسکی، سفیر امریکا در کویت گفته بود که از نظر امریکا، ایران در حال ترویج فعالیت‌های “به شدت بی‌ثبات کننده” در منطقه است.

سفیر امریکا در کویت: فعالیت‌های ایران در منطقه بی‌ثبات کننده است

ایران: بیش از هر زمان دیگر به توافق نزدیک شده‌ایم

بورل: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است

امیرعبداللهیان: در کمتر از چند ساعت می‌توانیم به توافق برسیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x