صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ایران: بیش از هر زمان دیگر به توافق نزدیک شده‌ایم

باقری‌کنی، رئیس تیم گفتگو کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای وین روز چهارشنبه 15 فبروری، گفت که طرفین بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌اند. او افزود که این امر در نهایت بستگی به تصمیم طرف مقابل دارد.

باقری‌کنی، رئیس تیم گفتگو کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای وین روز چهارشنبه 15 فبروری، گفت که طرفین بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌اند. او افزود که این امر در نهایت بستگی به تصمیم طرف مقابل دارد.

پیک‌آفتاب: علی باقری‌کنی در توییتی نوشته است: “بعد از هفته‌ها گفتگوی فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است”.

رئیس تیم گفتگو ‌کننده ایران با هشدار نسبت به لزوم “واقع‌بینی” و عدم وجود “زیاده‌خواهی” طرف مقابل افزوده است: “زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرا رسیده است”.

اظهارات کنی در حالی بیان می‌شود که روز گذشته ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفته: “این ایران است که باید تصمیمات سیاسی بگیرد و انتخابی روشن داشته باشد.”

وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه 16 فبروری، در مجلس سنای فرانسه با اشاره به این‌که تنها چند روز برای احیای برجام زمان باقی مانده و حالا توپ در زمین ایران است، گفته: “طرفین به نقطه اوج گفتگو رسیده‌اند و دیگر بحث چند هفته نیست و موضوع چند روز مطرح است. ما نیازمند تصمیمات سیاسی از سوی ایرانی‌ها هستیم. ایران باید انتخاب روشن کند”.

لودریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود هشدار داده که شکست احتمالی گفتگوها می‌تواند به یک “بحران بزرگ” منتهی شود.

از سوی دیگر؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز رسیدن به یک “توافق خوب” را در دست‌رس دانسته و گفته است که راه رسیدن به چنین توافقی به خاطر “ابتکارات و پیشنهادات عملی، سازنده و مثبت ایران” هموار شده است.

هم‌زمان میخائیل اولیانوف، نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل در توییتی نوشته است: “رایزنی‌های شدید تقریباً بدون وقفه در وین ادامه دارد”.

https://twitter.com/Amb_Ulyanov/status/1494054854469246976 https://twitter.com/Amb_Ulyanov/status/1493991737496330241

اولیانوف با ابراز خوش‌بینی نسبت به روند گفتگوها عنوان کرده که امکان توافق “تا پایان ماه فبروری” وجود دارد. از سوی دیگر؛ وانگ کوان، عضو ارشد تیم گفتگو کننده چین نیز با ارزیابی مشابه از روند گفتگو گفته بود که طرفین “در یک قدمی توافق نهایی” قرار دارند.

کوان روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: “ما در مرحله آخر گفتگو هستیم. امیدوارم قدم‌های نهایی به برداشته شوند، چرا که ما در یک قدمی توافق نهایی هستیم”.

از سوی دیگر؛ جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا با اعلام پشتیبانی از گفتگو گفته است: “تمرکز ما بر توافقی است که به نگرانی‌های اصلی همه طرف‌ها پاسخ دهد و اگر در هفته‌های آینده به چنین توافقی نرسیدیم، پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه‌دار ایران بازگشت ما به برجام را غیرممکن می‌کند”.

پیش‌تر امریکا پایان ماه فبروری را به عنوان آخرین فرصت برای تعیین تکلیف گفتگوی هسته‌ای ایران تعیین کرده و به صورت غیرمستقیم به تهران هشدار داده بود در صورتی‌که تا آن زمان گفتگوها به نتیجه نرسد، دیگر امکان احیای برجام وجود نخواهد داشت.

خانم ساکی اضافه کرده که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری امریکا از تیم خواسته تا مجموعه‌ای از گزینه‌ها را آماده کنند تا در صورت احتیاج، به آن‌ها مراجعه شود.

اظهارات مقامات ایران و قدرت‌های جهانی در حالی بیان می‌شود که گفتگوها در وین هم‌چنان در حال پیگیری است و طرفین تلاش می‌کنند برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 به توافق برسند. منابع نزدیک به هیئت‌های گفتگو کننده قبل از این تاکید داشته‌اند که اختلافات بر سر مسایل اساسی حل نشده و کمبود زمان و سرعت بالای پیش‌رفت برنامه هسته‌ای ایران، کار را برای احیای برجام دشوارتر کرده است.

این در حالی است که سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران در آستانه سال‌روز قیام مردم تبریز در 29 دلو سال 1365، گفته که رعایت نکردن برخی نکات درباره برجام، منجر به مشکلات بعدی شد.

بورل: بازگشت به اجرای کامل برجام، مستلزم حسن نیت طرفین است

امریکا از پیشرفت اندک در گفتگوهای برجام خبر داد

از احیای طرح توافق تا توان تقابل؛ ایران می‌گوید از سند جوزای 1400 برجام گذشتیم

بایدن برخی تحریم‌های ایران را لغو کرد

گفتگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و فرانسه

بورل: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x