صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گوترش: جهان در سالیان اخیر با بزرگ‌ترین فقدان صلح و امنیت مواجه بوده است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز گذشته 22 فبروری، گفت که جهان در سال‌های اخیر با "بزرگ‌ترین بحران صلح و امینت" مواجه بوده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز گذشته 22 فبروری، گفت که جهان در سال‌های اخیر با “بزرگ‌ترین بحران صلح و امینت” مواجه بوده است.

پیک‌آفتاب: اظهارات گوترش یک روز پس از آن مطرح می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مناطق جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک واقع در شرق اوکراین را به عنوان دولت‌های مستقل به رسمیت شناخت.

گوترش، روسیه را متهم به تخطی از تمامیت ارضی اوکراین کرد و تاکید نمود که مسکو از مفهوم حفظ صلح، به انحراف رفته است. دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت که به دست‌آورد‌های قوای حافظ صلح سازمان ملل افتخار می‌کند.

این مقام سازمان ملل با اشاره به عمل‌کرد روسیه در خاک اوکراین در توییتی گفت: “زمانی‌که یک کشور بدون توافق کشور دیگر وارد قلمرو آن می‌شود،‌ آن‌ها قوای صلح غیرجانب‌دار نیستند. آن‌ها به طور قطعی قوای حافظ صلح نیستند”.

از سوی دیگر، اسوشیتید پرس از قول گوترش گزارش داده که اقدامات یک‌ جانبه روسیه نه تنها در “تضاد” منشور سازمان ملل است، بلکه ضربه مهلک به توافق مینسک نیز می‌باشد؛ توافقی که هدف آن تامین صلح در شرق اوکراین است. این مقام سازمان ملل خواهان آتش‌بس فوری، کاهش تنش، خویشتن‌داری و توقف اقدامات و اظهاراتی شد که “می‌تواند این وضعیت خطرناک را از لبه پرت‌گاه بیرون کند”.

او در توییت دیگری گفته است: “من عمیقاً از آخرین تحولات در مورد اوکراین ناراحت هستم. در این لحظه حساس، من خواستار آتش‌بس فوری و برقراری مجدد حاکمیت قانون هستم. ما به خویشتن‌داری و دلیل نیاز داریم. اکنون به تنش‌زدایی نیاز داریم”.

گوترش از جامعه بین‌المللی خواسته تا به طور واقعی “برای نجات مردم اوکراین و فراتر از آن از بلای جنگ” دست به کار شوند. گوترش بار دیگر تاکید کرد که دفاتر سازمان ملل در صدد راه‌حل مسالمت‌آمیز برای حل بحران میان روسیه و اوکراین است.

در همین حال کاخ سفید اعلام کرده که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش دیدار نخواهد کرد. از جانب دیگر، ولادمیر پوتین در تازه‌ترین اظهاراتش گفته که مسکو هنوز آماده است در مورد اوکراین با غرب به “راه‌حلی دیپلماتیک” دست یابد، اما تاکید کرد که منافع روسیه و امنیت شهروندان آن قابل مذاکره نیست.

از جانب دیگر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز گذشته 22 فبروری، گفت که پلان ملاقات‌اش را با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که قرار بود در هفته جاری در جنوا صورت بگیرد را لغو کرده است است. بلینکن به خبرنگاران گفته که اقدامات روسیه نشان می‌دهد که مسکو به راه‌حل دیپلماتیک معتقد نیست. در نتیجه او تصمیم گرفت تا ملاقات‌ خود را با همتای روسی‌اش لغو کند. او در توییتی گفته است: “اقدام روسیه برای به رسمیت شناختن “استقلال” جمهوری‌های به اصطلاح تحت کنترل نیروهای نیابتی خود اقدامی قابل پیش‌بینی و شرم‌آور است. همان‌طور که به وزیر امور خارجه گفتم، ما آن‌ها را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم و در کنار اوکراین می‌ایستیم”.

بلینکن در توییت دیگری نگاشته است: “به رسمیت شناختن به اصطلاح «جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک» به‌عنوان «مستقل» توسط کرملین مستلزم واکنش سریع و قاطع است و ما با هم‌آهنگی شرکا گام‌های مناسب را برخواهیم داشت”.

این دیپلمات ارشد امریکایی، اظهارات جو بایدن را تکرار کرد و گفت که تصمیم رئیس جمهور پوتین مبنی به رسمیت شناختن منطقه دنباس اوکراین، تخطی از قوانین بین‌المللی است. بلینکن هم‌چنین گفت که استقرار قوای روسیه در منطقه دنباس به مثابه آغاز تجاوز به اوکراین پنداشته می‌شود.

در همین حال دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در توییتی نگاشته است: “برای جلوگیری از تجاوز بیش‌تر پوتین، ما از شرکای خود می‌خواهیم که تحریم‌های بیش‌تری را علیه روسیه اعمال کنند. اولین قدم‌های قاطع روز گذشته برداشته شد و ما از آن‌ها سپاس‌گزاریم. اکنون باید فشارها برای متوقف کردن پوتین افزایش یابد. به اقتصاد و دوستان‌اش ضربه بزنید. بیش‌تر بزنید، محکم بزنید، حالا بزنید”.

او در توییت دیگری گفته است که اوکراین و امریکا دو شریک استراتیژیک، شبانه‌روز به طور خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنند تا جهان را حول حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین جمع کنند. روسیه برای هر اقدام تهاجمی بعدی که ممکن است انجام دهد با تحریم‌ها و فشار جهانی بیش‌تری روبه‌رو خواهد شد.

در همین حال جوزپ بورل، مسول سیاست خارجی اتحادیه اورپا در رشته توییت‌های گفته است: “امروز ما به اتفاق آرا توافق می‌کنیم که به اقدامات غیرقانونی روسیه علیه اوکراین پاسخ قاطعانه بدهیم. بسته تحریمی اتحادیه اروپا ضربه خواهد زد، 351 نماینده دومای دولتی روسیه را که به رسمیت شناختن به اصطلاح LPR و DPR رای دادند”.

این در حالی مطرح می‌شود که در پی دستور ولادیمیر پوتین برای اعزام نیرو به اوکراین، آلمان پروژه نورد استریم-۲ را تعلیق نمود. این پروژه، گاز روسیه را از مسیر آلمان به اروپا انتقال می‌کند.

بحران اوکراین؛ آلمان پروژه نورد استریم-2 را تعلیق کرد

جنگ کلید خورد؛ اوکراین ایست بازرسی روسیه را منهدم کرد

بایدن: پوتین به اوکراین حمله می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x