صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بایدن: پوتین به اوکراین حمله می‌کند

جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا روز گذشته 19 فبروری، گفت که او متقاعد شده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تصمیم گرفته که به اوکراین حمله کند. او اگرچه می‌گوید هنوز امکان دیپلماسی وجود دارد، اما تصور می‌کند که حمله روسیه به کشور اوکراین ظرف چند روز آینده رخ می‌دهد.

جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا روز گذشته 19 فبروری، گفت که او متقاعد شده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تصمیم گرفته که به اوکراین حمله کند. او اگرچه می‌گوید هنوز امکان دیپلماسی وجود دارد، اما تصور می‌کند که حمله روسیه به کشور اوکراین ظرف چند روز آینده رخ می‌دهد.

پیک‌آفتاب: بایدن اظهار داشت: “دلایلی در دست است که ما را به این نتیجه می‌رساند که نیروهای روسی در حال برنامه‌ریزی هستند و قصد دارند هفته آینده به اوکراین حمله کنند”. باید افزوده که امریکا تصور می‌کند روسیه در این یورش، کی‌ف  را هدف قرار خواهد داد. او در توییتی گفته است: “ما گزارش‌هایی از افزایش عمده نقض آتش‌بس توسط جنگنده‌های تحت حمایت روسیه را مشاهده کرده‌ایم که تلاش می‌کنند اوکراین را تحریک کنند و ما هم‌چنان شاهد انتشار اطلاعات نادرست بیش‌تر برای افکار عمومی هستیم”.

بایدن با این حال امکان رفع بحران از طریق دیپلماسی را به کلی منتفی ندانسته و گفته تا زمانی‌که روسیه به اوکراین حمله نکرده باشد، دیپلماسی هم‌چنان امکان‌پذیر است. او در توییت دیگری نوشته است: “ما برنامه‌های روسیه را مرور می‌کنیم. نه به این دلیل که ما خواهان جنگ هستیم، بلکه به این دلیل که هر کاری در توان داریم انجام می‌دهیم تا هر دلیلی را که روسیه برای توجیه حمله به اوکراین ارائه می‌دهد، از بین ببریم”.

این در حالی است که نماینده امریکا در سازمان امنیت و هم‌کاری اروپا اعلام کرده که شمار نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین، احتمالاً تا 190 هزار نفر رسیده است. میشایل کارپنتر تصریح کرد که تعداد نیروهای روسی در مرز اوکراین “تا پایان ماه جنوری حدود 100 هزار نفر بود”، ولی اکنون به 169 تا 190 هزار نفر رسیده که “این بزرگ‌ترین تجمع نیروهای نظامی در اروپا پس از پایان جنگ جهانی دوم است”.

از جانب دیگر؛ آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن به این گفته‌ها واکنش نشان داده و گفته است: “اظهارات مقام‌های امریکا در مورد “حمله قریب الوقوع” روسیه به اوکراین کمپاین اطلاعات نادرست علیه روسیه است”.

سفارت روسیه در واشنگتن در صفحه فیسبوک خود نوشته است: “ما در پاسخ کتبی در واکنش به طرف امریکایی در مورد تضمین‌های امنیتی، که در 17 فبروری ارائه داده شد، به صراحت اعلام می‌کنیم: روسیه قصد “هیچ “تهاجمی” به اوکراین را ندارد، چیزی که امریکا و متحدان‌اش از پاییز سال گذشته، در مورد آن صحبت می‌کنند. هیچ گونه حمله‌ای برنامه‌ریزی نشده است”.

سفیر روسیه در این خصوص تصریح کرده است: “شایعه پراکنی توسط امریکا در مورد تخلیه مردم از قلمرو جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوگانسک» باعث سردرگمی می‌شود. وی خاطرنشان کرد که آمادگی روسیه برای پذیرش غیرنظامیان در «دونباس» توسط مقامات امریکایی به عنوان یک عنصر تبلیغاتی با هدف توجیه «تهاجم قریب‌الوقوع» به اوکراین تلقی می‌شود”.

یک روز پس از حکم تخلیه زنان و کودکان، رهبران جدایی‌طلب در شرق اوکراین روز شنبه 19 فبروری، بسیج نظامی اعلام کردند. از سوی دیگر، ارتش اوکراین از مرگ یک سرباز در آتش توپخانه نیز خبر داده است.

از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه از قول ماریا زاخارووا، سخنگوی این وزارت به جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در توییتی گفته است: “لطفاً هرگز در مورد ژئوپلیتیک با این همه گستاخی صحبت نکنید، جایی که مورد اصلی آن مرگ غیرنظامیان صلح جو است. آن‌ها زخمی بی‌شفا در قلب مادران و پدران دونتسک و لوگانسک هستند. اینقدر پایین غرق نشو”.

این در حالی است که پیش‌تر پارلمان روسیه (دوما) روز سه‌‌شنبه 15 فبروری، به درخواستی رأی دادند که از ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور این کشور می‌خواهد تا استقلال مناطق جدایی‌طلب طرف‌دار روسیه در شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد.

پارلمان روسیه خواهان حمایت پوتین از تجزیه شرق اوکراین شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x