صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

مشروعیت طالبان در بند یک اسیر امریکایی

رئیس جمهور امریکا می‌گوید تا زمانی‌که طالبان مارک فریکس را آزاد نکند، نباید به فکر کسب مشروعیت باشند.

رئیس جمهور امریکا می‌گوید تا زمانی‌که طالبان مارک فریکس را آزاد نکند، نباید به فکر کسب مشروعیت باشند.

پیک‌آفتاب: جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در آستانه دومین سالگرد “به گروگان گرفته شدن” مارک فریکس در افغاستان، گفته اگر طالبان انتظار دارند به عنوان دولت قانونی افغانستان به رسمیت شناخته شوند، گروگان امریکایی را آزاد کنند”.

بایدن با انتشار بیانیه‌ای خطاب به طالبان گفته است: “مارک فرریکس کهنه‌کار نیروی دریایی امریکا در افغانستان طی دو سال گذشته به گروگان گرفته شده است. او هیچ اشتباهی انجام نداده و دو سال است که طالبان او را گروگان گرفته است”.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وزارت خارجه امریکا گفته بود که طالبان برای به دست آوردن مشروعیت بین‌المللی باید خواست‌های جامعه جهانی را عملی کرده و به آن‌ها تمکین نمایند.

امریکا: طالبان به خواست‌های جهانی تمکین کند

فریکس در ماه فبروری سال 2020، ربوده شد. او به مدت یک دهه به عنوان مهندس در افغانستان در پروژه‌های توسعه‌ای کار کرده بود. وزارت امور خارجه امریکا در حال حاضر برای اطلاعاتی که به مکان، بازیابی و بازگرداندن فریکس منجر شود تا 5 میلیون دالر جایزه تعیین کرده است.

از جانب دیگر، طالبان به دنبال تبادله زندانی با واشنگتن می‌باشد تا بتواند بشیر نورزی، یک قاچاقبر بزرگ مواد مخدر و از حامیان مالی خود را از زندان‌های امریکا آزاد سازد. طالبان تهدید کرده‌ بودند تا زمانی‌که امریکا بشیر نورزی را آزاد نسازد، آن‌ها اجازه انجام پروازهای تخلیه از افغانستان را نخواهند داد.

آزادی قاچاقچی مواد مخدر، پیش‌شرط طالبان برای از سرگیری پروازهای تخلیه

از سوی دیگر؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا نیز روز گذشته 30 جنوری، درخواست بایدن را تکرار کرد و در بیانیه‌ای گفت: “ما از طالبان می‌خواهیم که او را آزاد کنند. ما به کار برای بازگرداندن او به خانه ادامه خواهیم داد”.

وزیر خارجه امریکا می‌گوید کعه آزادی مارک فریکس از اولویت‌های اصلی و غیرقابل گفتگوی امریکا است. در بیانیه وزیر خارجه امریکا چنین آمده است: “واشنگتن این را روشن کرده است که مشروعیتی که طالبان به دنبال آن هستند، در حالی که یک شهروند امریکایی را گروگان نگه می‌دارند، غیرممکن است”.

این در حالی است که پیش‌تر جانسون و بایدن رعایت حقوق بشر در افغانستان را شرط به رسمیت شناختن طالبان اعلام کرده بودند.

بریتانیا و امریکا به رسمیت شناختن طالبان را مشروط کردند

دیدار هیئت بلندپایه امریکا و طالبان در قطر/ امریکا درپی شناسایی طالبان نیستیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x