صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا: طالبان به خواست‌های جهانی تمکین کند

وزارت خارجه امریکا ناوقت روز گذشته گفت که طالبان برای به دست آوردن مشروعیت بین‌المللی باید خواست‌های جامعه جهانی را عملی کرده و به آن‌ها تمکین نمایند.

وزارت خارجه امریکا ناوقت روز گذشته گفت که طالبان برای به دست آوردن مشروعیت بین‌المللی باید خواست‌های جامعه جهانی را عملی کرده و به آن‌ها تمکین نمایند.

پیک‌آفتاب: ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا که ناوقت روز گذشته 11 جنوری، در یک نشست خبری درواشنگتن صحبت می‌کرد به حکومت طالبان اشاره کرده گفت: “یکی از شرایط مشروعیت طالبان ایجاد یک حکومت همه‌شمول است که از تمام گروه‌ها و مردم افغانستان نمایندگی کند. پرایس گفت: “چیزی را که ما بارها گفتیم و جامعه جهانی هم روشن ساخته این است که وظیفه طالبان این است تا حکومتی را ایجاد کنند که همه‌شمول باشد و نه‌تنها که از همه‌ی مردم افغانستان نمایندگی کند، بلکه جواب‌گوی نیازهای شهروندان افغانستان نیز باشد”.

پرایس در این نشست گفت: این خواستی است که آن‌ها یک‌جا با شرکای بین‌المللی شان از نزدیک آن‌را نظارت و زیر نظر دارند و می‌بینند که طالبان برای برآورده کردن آن، چه اقدام می‌کنند.

خبرها می‌رساند که طالبان هنوز هم رضایت امریکا و جامعه جهانی را در پیوند به ایجاد یک حکومت همه‌شمول به دست نیاورده و این مسئله روند مشروعیت داخلی و بین‌المللی طالبان را به چالش کشیده است. به این دلیل امریکا یک بار دیگر از طالبان می‌خواهد که جهت مشروعیت پیدان کردن در جهان و به رسمیت شناخته شدن، باید شرایط ارائه شده از سوی امریکا و جامعه جهانی را عملی نمایند.

از سوی دیگر، بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان در واکنش به این اظهارات به رادیو آزادی گفته است: “حکومت سرپرست ایجاد شده که در راستای تکمیل‌شدن و تقویت شدنش گام‌هایی را برداشته است. تمام کدرها و استعدادهایی که در افغانستان هستند و افراد متعهد هستند، سابقه پاک داشته باشند، متعهد به ارزش‌های ملی و اسلامی باشند در بست‌ها و رده‌های مختلف گماشته خواهند شد”.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه و مایکل والتز، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از این سازمان خواسته‌ بودند که از به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان “به هر قیمتی” خودداری کند.

نمایندگان جمهوری‌خواه امریکا: تحریم‌ها علیه طالبان لغو نشود

امریکا در حالی بر ایجاد یک حکومت همه‌شمول در افغانستان تاکید می‌کند که توماس وست، نماینده ویژه این کشور روز سه‌شنبه با حامد کرزی، رئیس جمهور اسبق و عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی از طریق تلفن گفتگو کردند.

از سوی دیگر، پیش‌تر بریتانیا و امریکا به رسمیت شناختن طالبان را مشروط کرده بودند. جانسون و بایدن رعایت حقوق بشر در افغانستان را شرط به رسمیت شناختن طالبان اعلام کرده بودند.

بریتانیا و امریکا به رسمیت شناختن طالبان را مشروط کردند

افزون بر بحث بالا، رهبری طالبان در آخرین دیدار خود با توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان، گفته بود که آن‌ها به چهار ماه زمان نیاز دارند تا با رهبران خود رایزنی نمایند تا نقشه راه برای یک دولت فراگیر در کشور جنگ‌زده افغانستان را هموار سازند.

خرید زمان به سبک طالبان؛ فرصت 100روزه برای تشکیل حکومت موردنظر امریکا

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان این نخستین تماس رسمی یک دیپلمات بلندپایه امریکایی با حامد کرزی و عبدالله عبدالله است که نشان می‌دهد امریکا هنوز علاقمند حضور آنان در سیاست و امور حکومتی افغانستان است.

از جانب دیگر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا ضمن اشاره به وضعیت بحرانی افغانستان از جهان خواست که به شهروندان افغانستان کمک کنند. ند پرایس در این نشست از کشورهای منطقه و همسایه افغانستان خواست که به تامین نیازهای شهروندان افغانستان توجه کنند و در این راستا گام بردارند. سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که این به سود هیچ کسی نیست که مردم افغانستان با بی‌ثباتی، محرومیت و شرایط سخت مواجه باشند.

از جانب دیگر، کشورهای روسیه، چین، ایران و پاکستان به عنوان کشورهای منطقه و همسایه افغانستان از امریکا می‌خواهند که پول‌های منجمد شده افغانستان را آزاد کند تا وضعیت بحرانی این کشور مدیریت شود.

این در حالی است که پیش‌تر کامالا هریس، معاون ریاست جمهوری امریکا از وضعیت زنان و دختران در سایه حاکمیت طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که طالبان انتظارات امریکا را در زمینه برخورد با زنان برآورده نکرده است.

امریکا: طالبان انتظارات ما را در زمینه برخورد با زنان برآورده نکرده‌اند

پایان نشست دو روزه در قطر؛ امریکا بر منافع پایدار و طالبان بر آزادی بدون قید و شرط پول‌های مسدود شده تاکید دارند

جلالی: مردم افغانستان برای امریکا و اروپا اولویت است نه طالبان

آزادسازی سرمایه‌های مسدود شده‌ی افغانستان، محور گفتگوهای هفته آینده‌ی طالبان و امریکا

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x