صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

الجزیره: امریکا صادرات 50 میلیون بشکه نفت ایران را تضمین می‌کند

شبکه الجزیره از قول منابع آگاه گزارش داده است که لغو تحریم‌های ایران در چهارچوب احیای برجام، دو مرحله‌ای و در چهار فاز خواهد بود.

شبکه الجزیره از قول منابع آگاه گزارش داده است که لغو تحریم‌های ایران در چهارچوب احیای برجام، دو مرحله‌ای و در چهار فاز خواهد بود.

پیک‌آفتاب: منابع آگاه که نامی از آن‌ها برده نشده است، روز گذشته 19 اگست به الجزیره گفته‌اند که امریکا به ایران تضمین خواهد داد که طی 120 روز، 50 میلیون بشکه نفت خود را بتواند بفروشد. هم‌چنین هفت میلیارد دالر از دارایی‌های مسدود شده ایران در کوریای‌جنوبی آزاد خواهد شد و تحریم‌ها علیه 17 بانک و 150 نهاد اقتصادی ایران برچیده می‌شود.

این منابع گفته‌اند که در مجموع، روند لغو تحریم‌های ایران در دو مرحله 60 روزه و چهار فاز انجام خواهد شد.

به گفته این منابع، امریکا هم‌چنین در صورت خروج مجدد از برجام، باید به ایران غرامت پرداخت کند.

ایران قبلاً نیز موضوع دریافت غرامت از امریکا در صورت خروج این کشور از برجام را مطرح کرده بود، اما دولت جو بایدن تاکنون اصرار داشته است که صلاحیت دادن تضمین از طرف دولت‌های آتی امریکا برای ایران را ندارد.

این گزارش هم‌چنین می‌گوید، امریکا با متن پیشنهادی اتحادیه اروپا که شامل موارد یاد شده است، موافقت کرده است.

این در حالی است که وزارت خارجه امریکا روز جمعه به رسانه‌ها گفته که هم‌چنان در حال بررسی پیشنهاد اروپاست و با اتحادیه اروپا و متحدان اروپایی خود درباره مسیر پیش‌رو در تماس است.

هم‌اکنون تقریباً کل صادرات نفت ایران با نقض تحریم‌های امریکا و روش‌هایی نظیر تغییر مالکیت نفت توسط دلال‌ها به چین صادر می‌شود.

منابع مختلف و شرکت‌های ردیابی نفت‌کش‌ها میزان صادرات روزانه نفت ایران در هفت ماه ابتدایی 2022 را حدود 800 هزار تا یک میلیون بشکه برآورد می‌کنند. بخش اعظم این نفت راهی چین و مقداری نیز راهی سوریه و ونزوئلا می‌شود.

اگر امریکا تضمین صادرات 50 میلیون بشکه نفت ایران را بدهد، ایران قادر خواهد بود روزانه 420 هزار بشکه نفت خود را راهی بازارهای بین‌المللی، از جمله اروپا کند.

از سوی دیگر، کوریای‌جنوبی هم‌چنین 7 میلیارد دالر به خاطر واردات نفت از ایران در دوران قبل از خروج امریکا از برجام، به ایران بدهکار است و آن‌چنان که الجزیره با استناد به منابع خود گفته، در صورت امضای برجام، این منابع آزاد خواهد شد.

الجزیره می‌افزاید که ایران نیز به محض امضای احیای برجام، اقدامات معکوس در برنامه هسته‌ای خود را شروع خواهد کرد.

ایران از ماه ثور سال 1398، یک سال بعد از خروج امریکا از برجام، شروع به عدول از تعهدات هسته‌ای خود کرد و این روند به مرور زمان شدت و شتاب بیش‌تری گرفت.

این گزارش هم‌چنین به موانع پیش روی احیای برجام اشاره کرده که یکی از آن‌ها الزام ایران به پاسخگویی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشا ذرات یورانیوم پیدا شده در سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران است.

ایران بارها خواستار بسته شدن این پرونده بود، اما اخیراً وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که براساس متن پیشنهادی اتحادیه اروپا، اگر ایران به پرسش‌های آژانس پاسخ دهد، شورای حکام آژانس این پرونده را بسته و از ارسال آن به شورای امنیت سازمان ملل خودداری خواهند کرد.

ایران هم‌چنین طی ماه‌های گذشته بر خروج سپاه پاسداران این کشور از فهرست گروه‌های تروریستی امریکا اصرار داشته است. دولت جو بایدن قبلاً گفته بود این موضوع ربطی به برجام ندارد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع «دیپلماتیک در منطقه» خبر داد که ایران در جدیدترین واکنش خود به متن نهایی توافق احیای برجام، خواستار تضمین‌ برای دریافت غرامت از امریکا در صورت خروج رئیس ‌جمهور بعدی این کشور از این توافق است.

ایران: در صورت خروج امریکا از برجام، غرامت می‌خواهیم

میخائیل اولیانوف: پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای احیای برجام را رد نکردیم

بورل: بازگشت به اجرای کامل برجام، مستلزم حسن نیت طرفین است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x