صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واکنش‌ها در پیوند به اظهارات اخیر آمنه محمد

آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد که در مکتب روابط عمومی و بین المللی پرینستون آمریکا سخنرانی داشت، گفته بود که قرار است سازمان ملل متحد نمایندگان کشورهای مختلف را از سراسر جهان در نشستی برای به رسمیت شناختن حکومت سرپرست کابل، در هفته‌های نزدیک دعوت نماید.

پیک‌آفتاب: فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه حکومت پیشین افغانستان با نشر توییتی امروز پنج شنبه 20 اپریل نگاشته است که “اظهارات آمنه محمد بنا به هر نیتی که بوده، اهانت به ارزش‌های جهانی، نادیده گرفتن خواست اکثریت مردم افغانستان، باج دهی آشکار به یک گروه متحجر و ظالم و صحه گذاشتن به اعمال زشت آن‌ها است.”

این مقام ارشد دولت پیشین افغانستان در ادامه اذعان داشته است که ویژگی منحصر به فرد مسئولین سازمان ملل “ارجحیت به مزد نسبت به ارزش‌های بین الملل است.”

هم‌چنان ائتلاف جنبش‌های زنان افغانستان در واکنش به اظهارات آمنه محمد گفته است که به رسمیت شناختن حکومت سرپرست فعلی در کابل به مثابه حکم کشتار زنان افغانستان است.

در همین حال رحمت الله نبیل، رییس دست‌گاه امنیت ملی پیشین افغانستان در توییتی چهارشنبه 19 اپریل نوشت: “پیشنهاد به رسمیت شناختن ا.ا.ا به عنوان دولت قانون افغانستان بسیار نگران کننده است. این پیامی را ارسال می‌کند که نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم پاداش خواهد گرفت.”

رییس بلندترین نهاد امنیتی دولت سابق گفته است که “به رسمیت شناختن طالبان بعنوان حکومت قانونی افغانستان خیانت به زنان و اقلیت‌های است که تحت حاکمیت آنان رنج کشیده اند. وی گفته است که بسیار مهم است که هرگونه اقدام برای رسمیت شناختن ا.ا.ا منوط به رعایت حقوق اولیه بشر و حقوق اقلیت‌ها و زنان افغانستان باشد.”

محمود صیقل، نماینده دایمی سابق افغانستان در سازمان ملل در توییتی گفته است که “سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در جریان پرسش و پاسخ نشست خبری خود از اظهارات ضد و نقیض مقامات ارشد سازمان ملل در مورد افغانستان ابراز ناراحتی کرد. پاسخ او روشن می‌کند که تیتر صدای آمریکا در مورد «به رسمیت شناختن طالبان» از چارچوب بحث خارج شده است.

این در حالی است که خبرگزاری فرانس 24 نوشته است که سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل دیروز چهارشنبه گفت که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل میزبان نشستی بین المللی در مورد افغانستان در روزهای اول و دوم ماه می در دوحه، پایتخت قطر خواهد بود که در آن نمایندگان کشورها و سایر اشتراک کنندگان بدنبال “راهی مستمر” برای کشور ویران شده از جنگ خواهند بود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x