صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گزارشگران بدون مرز: بازداشت‌های خودسرانه خبرنگاران افغانستان نقض آزادی بیان است

سازمان گزارشگران بدون مرز، دخالت‌های طالبان در کارهای رسانه‌ها را نقض آزادی بیان خوانده و گفته که این دخالت‌ها، ناقض قانون رسانه‌های همگانی افغانستان است. طالبان اما می‌گویند که به آزادی رسانه‌ها متعهد هستند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، دخالت‌های طالبان در کارهای رسانه‌ها را نقض آزادی بیان خوانده و گفته که این دخالت‌ها، ناقض قانون رسانه‌های همگانی افغانستان است. طالبان اما می‌گویند که به آزادی رسانه‌ها متعهد هستند.

پیک‌آفتاب: سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی از افزایش تهدیدها علیه خبرنگاران ابراز نگرانی کرده و گفته که در دو ماه گذشته تهدید، احضار و بازداشت خودسرانه خبرنگاران در افغانستان افزایش یافته است. این سازمان هم‌چنین گفته است: “دخالت و تهدید‌های استخبارات و وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، مغایر با قانون رسانه‌های همگانی است.” سازمان گزارشگران بدون مرز این دخالت‌های طالبان در امور رسانه را نکوهش کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به بازداشت شماری از رسانه‌گران در روزهای اخیر، آن‌را خودسرانه خوانده و گفته است: “تهدید خبرنگاران و تهدید زبان از حلقوم بیرون کشیدن برای انتشار برخی خبرها و بحث درباره برخی موضوع‌ها غیرقابل پذیرش است.”

گزارشگران بدون مرز در حساب توییتر خود نیز نوشته است: “تهدید‌ها و دخالت‌‌های استخبارات و وزارت امر به معروف و نهی از منکر در امر رسانه‌ها، ناقض قانون رسانه‌های همگانی افغانستان است. خبرنگاران باید بدون ترس از تهدید به بازداشت و شکنجه، وظیفه اطلاع‌رسانی خود را انجام دهند.”

به اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، از تاریخ ۲۴ اسد ۱۴۰۰ و قدرت‌گیری طالبان در افغانستان، دست‌کم 50 مورد بازداشت خبرنگاران و کارمند رسانه‌ای به دست نیروهای استخبارات طالبان صورت گرفته که در برخی موارد این بازداشت‌ها با خشونت همراه بوده است.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در توییتی گفته که امارت اسلامی به آزادی رسانه‌ها متعهد است. او در عین حال گفته که رسانه‌ها باید اصل بی‌طرفی را رعایت کنند. مجاهد نوشته است: “امارت اسلامی به آزادی رسانه متعهد است، رسانه‌ها هم مکلفیت دارند که بی‌طرف و به ارزش‌های دینی و ملی متعهد باشند.”

سخنگوی طالبان هم‌چنین گفته که تلاش می‌کنند تا موانع در برابر رسانه‌ها را دور نمایند. ذبیح‌الله مجاهد، پیش‌تر نیز از تنفیذ قانون رسانه‌های حکومت پیشین خبر داده بود. او هم‌چنین گفته بود که به زودی کمیسیون تخطی رسانه‌ها احیا می‌شود که با احیای این کمیسیون، هیچ‌کسی حق مداخله در کار رسانه‌ها را نخواهد داشت.

مجاهد: قانون رسانه‌های قبلی نافذ است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x