صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

در واکنش به کشتار بوچا، سفیر روسیه از لیتوانی اخراج شد

لیتوانی به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره کشتار دسته‌جمعی شهروندان غیرنظامی اوکراین به دست نیروهای روسی روز گذشته 4 اپریل، اعلام کرد که سفیر روسیه را اخراج می‌کند.

لیتوانی به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره کشتار دسته‌جمعی شهروندان غیرنظامی اوکراین به دست نیروهای روسی روز گذشته 4 اپریل، اعلام کرد که سفیر روسیه را اخراج می‌کند.

پیک‌آفتاب: گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر خارجه لیتوانی گفت که دولت متبوع او کنسولگری روسیه در شهر بندری کلایپدا را نیز می‌بندد و سفیر خود را از مسکو فرا می‌خواند.

او گفت که دولت لیتوانی این تصمیم را به اطلاع شرکای خود در اتحادیه اروپا و ناتو رسانده و خواسته است که آن‌ها نیز چنین اقدام نمایند.

وزیر خارجه لیتوانی در ادامه سخنان خود بر حمایت کشور خود از اوکراین تاکید کرد و خواستار انجام تحقیقات درباره احتمال ارتکاب جنایت جنگی توسط ارتش روسیه در اوکراین شد.

وی چنین تصریح نمود: “وحشی‌گری نیروهای اشغال‌گر روسیه از همه هنجارهای جهان متمدن عبور کرده است. آن‌چه جهان در بوچا شاهد بود، متاسفانه می‌تواند صرفاً آغاز رخ‌دادها باشد. با آزاد شدن بقیه شهرک‌ها، احتمالاً با موارد بیش‌تری از جنایات جنگی مواجه خواهیم شد”.

در پیوند به این مسئله، آلمان و فرانسه به ترتیب 40 و 35 دیپلمات روسیه را اخراج کردند. وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه 4 اپریل، اعلام کرد که “تعداد زیادی از دیپلماتان روسی” را اخراج می‌کند.

خبرگزاری فرانسه شمار دیپلماتان اخراج شده روسیه از این کشور را 35 نفر گزارش داده و گفته است که هنوز نام این دیپلمات‌ها منتشر نشده است.

در همین حال، وزارت خارجه فرانسه می‌گوید که فعالیت این افراد علیه منافع امنیتی فرانسه است و اخراج آن‌ها بخشی از ابتکار عمل اروپا است.

از سوی دیگر، شبکه بی‌ام‌اف فرانسه از قول ژان‌ایو لو دریان، وزیر خارجه این کشور گزارش داد که کشتار شهر بوچا خشم جامعه جهانی را برانگیخته و فرانسه آماده اخراج دیپلماتان روسیه است.

هم‌زمان با این مسئله؛ آلنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان نیز روز دوشنبه اعلام کرد که تصاویر منتشر شده از شهر بوچا در اوکراین شاهدی بر “وحشی‌گری غیرقابل باور رهبران روسیه و دنباله‌روهای پروپاگاندای کرملین” است.

او افزود که دولت فدرال آلمان تصمیم گرفته است که تعداد قابل توجهی از دیپلماتان روسیه را که هر روز علیه آزادی و انسجام جامعه آلمان تلاش می‌کنند را به‌عنوان “عنصر نامطلوب” اخراج کند.

گفتنی است که حدود 104 شهروند روسیه به‌عنوان “دیپلمات” در آلمان فعالیت می‌کند؛ به عبارتی 40 درصد از این دیپلمات‌ها روز دوشنبه اخراج شدند.

خانم بائربوک می‌گوید آلمان هم‌راه با شرکای خود، حلقه تحریم‌ها علیه روسیه را تنگ‌تر خواهد کرد و حمایت نظامی‌اش از اوکراین را افزایش می‌دهد. او هم‌چنین از تقویت ناتو در کشورهای اروپای شرقی نیز خبر داد.

از سوی دیگر، رویترز با نشر گزارشی از قول جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفته است که روسیه از این به بعد نمی‌تواند متحد و شریکی سازنده در بین اعضای گروه 20 باشد.

پیش‌تر برخی از کشورهای اروپایی مانند بلغارستان، لتونی، لیتوانی، استونی، پولند، ایرلند و هالند ده‌ها دیپلمات روسی را به دلیل “فعالیت‌های جاسوسی و پروپاگاندای کرملین” اخراج ‌کرده بودند.

روسیه نیز دست به اقدام متقابل زده است و کشورهای اروپایی را تهدید کرده است که اخراج دیپلمات‌هایش را بدون پاسخ نخواهد گذاشت. روسیه اما گفته است که رهبران و اکثر نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا را نیز تحریم‌ می‌کند.

این در حالی است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل صحبت می‌کند. نشست امروز شورای امنیت به بررسی اتهام کشتار غیرنظامیان اوکراین در شهرک بوچا به دست سربازان روسی اختصاص یافته و زلنسکی روسیه را به “نسل‌کشی” متهم کرده است.

زلنسکی در نشست امروز شورای امنیت سخنرانی می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x