صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ترکیه به اظهارات مکرون درباره شبکه‌های ترکیه، چین و روسیه در افریقا واکنش نشان داد

پس از آن‌که امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهور فرانسه «شبکه‌های» تحت کنترل ترکیه، روسیه و چین در افریقا را به انتشار تبلیغات ضدغربی به ویژه ضدفرانسه متهم کرد، دولت انقره به این اظهارات واکنش نشان داد و آن را «غیرقابل قبول» خواند.

پس از آن‌که امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهور فرانسه «شبکه‌های» تحت کنترل ترکیه، روسیه و چین در افریقا را به انتشار تبلیغات ضدغربی به ویژه ضدفرانسه متهم کرد، دولت انقره به این اظهارات واکنش نشان داد و آن را «غیرقابل قبول» خواند.

پیک‌آفتاب: تانژو بیلگیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روز گذشته 27 اگست، گفت: “این‌که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که در مواجهه با گذشته استعماری این کشور در افریقا به ویژه الجزایر با مشکل مواجه است، بخواهد با متهم کردن کشورهای دیگر از جمله کشور ما از شر گذشته استعماری خود خلاص شود، غیرقابل قبول است”.

او افزود: “اگر فرانسه فکر می‌کند در قاره افریقا واکنش‌هایی علیه آن وجود دارد، باید منشا آن‌را در گذشته استعماری خود جسته و در اصلاح آن بکوشد”.

مکرون روز جمعه در جریان سفر خود به الجزایر از جوانان الجزایری و در کل افریقایی، خواست تا «فریب» شبکه‌های قدرت‌های خارجی قرار نگیرند که به گفته او به «دست‌کاری گسترده» در مورد تاریخ اقدام می‌کنند.

او گفت: “من فقط می‌خواهم به جوانان افریقایی بگویم که مشکل را برای من توضیح دهید و فریب نخورید، زیرا آینده شما ضدفرانسه نیست”.

در حالی‌که قرار است کمیسیون مشترکی از مورخان فرانسوی و الجزایری در مورد «همه اسناد دوران استعمار و جنگ استقلال» الجزایر هم‌کاری کنند، رئیس‌ جمهور فرانسه افزود: “بلی، فرانسه برای گذشته مورد انتقاد قرار می‌گیرد، زیرا برای مدت زیادی گذاشتیم سوءتفاهم‌ها باقی بماند و هم‌چنین برای این‌که یک دست‌کاری گسترده وجود دارد”.

او با اشاره به «نفوذ، استعمار جدید و امپریالیزم» انقره، بیجینگ و مسکو در دیگر کشورها، گفت: “واضح بگویم که بسیاری از فعالان اسلام سیاسی یک دشمن دارند: فرانسه. بسیاری از شبکه‌هایی که به صورت پنهانی در دستان ترکیه، روسیه و چین است هم یک دشمن دارند: فرانسه”.

این اظهارات مکرون در حالی است که در ماه‌های اخیر کشور مالی در همسایگی با الجزایر، پس از نزدیک شدن به روسیه، خواستار خروج نیروهای فرانسوی از مالی شد.

هم‌چنین این اظهارات در شرایطی است که ترکیه در سال‌های اخیر حضور نظامی خود در لیبی، دیگر کشور همسایه الجزایر را تقویت کرده است.

علاوه بر مسئله حضور در افریقا، روابط فرانسه و ترکیه در سال‌های اخیر بارها بر سر موضوعاتی چون پناهجویان، جنگ داخلی سوریه، مناقشه قره‌باغ، اسلام‌گرایی و هم‌چنین مسئله تاریخی کشتار ارامنه متشنج شده است.

امانوئل مکرون یک ماه پیش نیز در اظهارات مشابهی در جریان سفرش به سه کشور افریقایی از جمله کامرون، «حضور ترکیبی» روسیه در افریقا را که از طریق «اطلاعات نادرست و حضور شبه‌نظامیان» گروه واگنر صورت می‌گیرد، شدیداً محکوم کرد.

مکرون در الجزیره، پایتخت الجزایر خواستار هم‌کاری‌های فرانسه و الجزایر برای مقابله کردن با گسترش حضور نظامی شبه‌نظامیان گروه واگنر شد که «مزدوران» روسیه به شمار می‌روند.

در جریان این سفر، برای اولین بار پس از گذشت 60 سال از استقلال الجزایر از فرانسه، روسای ارتش و اطلاعات دو کشور تشکیل جلسه دادند تا درباره تقویت هم‌کاری‌های استراتیژیک در مواجهه با بی‌ثباتی در مرزهای الجزایر با یک‌دیگر گفتگو کنند.

با وجود خروج فرانسه از مالی، ارتش فرانسه هنوز پایگاه‌هایی را در منطقه ساحل افریقا حفظ کرده است.

سفر سه روزه مکرون هم‌چنین در شرایطی انجام شد که اروپا در پی تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل تهاجم‌اش به اوکراین، در پی تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود است.

مکرون از الجزایر برای افزایش صادرات گاز به ایتالیا که پیش‌تر شدیداً به گاز روسیه وابسته بود، قدردانی کرد.

اسپانیا نیز یکی دیگر از واردکنندگان اروپایی گاز الجزایر است، اما دو کشور بر سر جدایی‌طلبان جبهه پولیساریو در مراکش با یک‌دیگر اختلاف دارند و هر از گاهی موضوع انتقال گاز از الجزایر به اسپانیا تحت تاثیر این اختلاف قرار می‌گیرد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x