صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیدار وزیران خارجه روسیه و ایران در مسکو

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، قرار است امروز سه‌‌شنبه 15 ماه مارچ، در مسکو دیدار کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، قرار است امروز سه‌‌شنبه 15 ماه مارچ، در مسکو دیدار کنند.

پیک‌آفتاب: گزارش‌ها می‌رساند که جنگ اوکراین و گفتگوی ویانا برای احیای توافق هسته‌ای برجام محور گفتگوی این دیپلماتان را شکل می‌دهد.

در همین حال؛ سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته 14 ماه مارچ، تایید کرد که محور گفتگوهای امیرعبداللهیان و مقامات روسیه، تحولات اوکراین و بحث هسته‌ای برجام خواهد بود.

این در حالی است که شماری از دیپلماتان غربی گفته‌اند که گفتگوی احیای برنامه هسته‌ای ایران در ویانا به مراحل آخر خود رسیده و روسیه درخواست جدیدی را مطرح کرده که منجر به توقف گفتگوها شده است. ایران در صورت رسیدن به توافق، فعالیت‌های هسته‌ای خود را در بدل لغو تعزیرات فلج‌کننده اقتصادی، کاهش خواهد داد.

از جانب دیگر، مسکو به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین با تعزیرات گسترده غرب مواجه شده و گفته است که در صورت احیای توافق هسته‌ای، امریکا باید تضمین کند که تعزیرات وضع شده بر مسکو،‌ روابط تجاری روسیه و ایران را خدشه‌دار نمی‌سازد. اما مقام‌های امریکایی گفته‌اند که حمله تهاجمی روسیه به اوکراین و گفتگو برای احیای برنامه هسته‌ای ایران هیچ ربطی با هم ندارند.

از سوی دیگر، امریکا با رد درخواست جدید روسیه، گفته است که مسکو نمی‌تواند تعزیرات مرتبط با تهاجم به اوکراین را با گفتگوی هسته‌ای ویانا پیوند بزند.

در همین حال، تعدادی از مقامات در ایران با انتقاد از شرط جدید روسیه که مانع جدیدی برای احیای توافق هسته‌ای شده است، آن‌را نوعی مداخله روسیه در امور سیاسی ایران می‌دانند. سعید خطیب‌زاده اما روز گذشته گفت که رویکرد روسیه “تا به امروز” “سازنده” بوده است.

خطیب‌زاده چنین تصریح کرد: درخواست روسیه “باید در کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای ایران بحث شود”. او اما توقف در گفتگوی ویانا را “یک تنفس و توقف کوتاه” توصیف نمود.

پیش‌تر نیز کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز با اعلامیه مشترک به روسیه هشدار دادند که خواست آن کشور مبنی بر تضمین تجارت با ایران ممکن است موجب شکست گفتگوی احیای توافق هسته‌ای ایران شود.

در همین حال، خبر سفر امیرعبداللهیان به روسیه در حالی است که روزنامه وال‌استریت ژورنال روز یکشنبه ۱۳ مارچ، به نقل از یک مقام ارشد حکومت امریکا نوشت که واشنگتن از مسکو خواسته است تا درخواست خود در گفتگوی ویانا را ظرف یک هفته پس بگیرد، در غیر آن امریکا دنبال راه‌حل‌های جای‌گزین از جمله توافق موقت با ایران خواهد بود.

این در حالی است که پیش‌تر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی گفته بود که برای بازگشت به اجرای کامل برجام، حسن نیت طرفین لازم است.

بورل: بازگشت به اجرای کامل برجام، مستلزم حسن نیت طرفین است

رئیسی: ایران در گفتگوی هسته‌ای از خطوط قرمز خود عقب‌نشینی نمی‌کند

امیرعبداللهیان: در کمتر از چند ساعت می‌توانیم به توافق برسیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x