صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رئیسی: ایران در گفتگوی هسته‌ای از خطوط قرمز خود عقب‌نشینی نمی‌کند

ابراهیم رئیسی،‌ رئیس جمهور ایران روز گذشته 8 مارچ، گفت که کشورش در گفتگوی هسته‌ای از "خطوط قرمز" خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

ابراهیم رئیسی،‌ رئیس جمهور ایران روز گذشته 8 مارچ، گفت که کشورش در گفتگوی هسته‌ای از “خطوط قرمز” خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

پیک‌آفتاب: این اظهارات رئیسی پس از آن بیان شد که اتحادیه اروپا گفت زمان آن رسیده است تا واشنگتن و تهران تصمیم سیاسی اتخاذ کنند که مستلزم احیای توافق هسته‌ای ایران باشد. رئیسی در این خصوص تصریح کرده است: “دولت مردمی گفتگوی هسته‌ای را کاملاً براساس اصول و چارچوب تعیین‌شده از سوی علی خامنه‌ای دنبال می‌کند و از هیچ خطوط قرمز اعلام شده عقب‌نشینی نخواهد کرد”.

در همین حال؛ باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و سرپرست تیم گفتگو کننده ایران روز دوشنبه 7 مارچ، از ویانا،‌ پایتخت اتریش، جهت مشوره به تهران برگشت.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در توییتی گفته است: “ما با جدیت در حال بررسی متن توافق هستیم. امروز با آقای بورل تلفنی گفتگو داشتم. هم‌کارم آقای باقری نیز با مورا در تماس و مشورت است. همه برای رسیدن به توافق خوب در تلاشیم. خطوط قرمز خود را به طرف غربی منعکس کرده‌ایم. در صورت وجود اراده واقعی آن‌ها، آماده توافق خوب و فوری هستیم”.

از سوی دیگر؛ انریکه مورا، هم‌آهنگ کننده اتحادیه اروپا در گفتگوهای احیای توافق هسته‌ای ایران، روز دوشنبه گفت که نیاز است تا در چند روز آینده تصمیم سیاسی گرفته شود تا گفتگوها برای احیای توافق هسته‌ای موفقانه پایان یابد. او در توییت دیگری گفته است که ما در مراحل پایانی گفتگوی وین درباره برجام هستیم. برخی از موضوعات مرتبط هنوز باز هستند و موفقیت در چنین گفتگوی پیچیده‌ای هرگز تضمین نمی‌شود. تمام تلاش خود را در تیم هم‌آهنگ کننده انجام می‌دهیم. اما قطعاً هنوز آن‌جا نیستیم.

از سوی دیگر، علی باقری‌کنی نیز در توییتی گفته است: “هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاماً تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد. این کار مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی‌تر، خلاقیت بیش‎تر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است. برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند”.

وزیر خارجه روسیه روز شنبه گفت کشورش از امریکا تضمین کتبی می‌خواهد که تعزیرات غرب بر روسیه به خاطر حمله نظامی آن کشور به اوکراین، “مانع تجارت، سرمایه‌گذاری و هم‌کاری تخنیکی-‌نظامی با ایران” نمی‌شود.

این در حالی است که دولت فرانسه این اقدام روسیه را “باج گیری” توصیف کرده و به روسیه هشدار داد که در گفتگوی برجام به “باج‌گیری” متوسل نشود.

از سوی دیگر، وزیر خارجه امریکا این درخواست سرگئی لاوروف را کم‌اهمیت جلوه داد و گفت که روسیه برای جلوگیری از دست‌رسی ایران به تسلیحات هسته‌ای منفعت شخصی دارد.

بلینکن اما گفت: “ما به کار ادامه می‌دهیم تا ببینیم که آیا می‌توانیم به پای‌بندی متقابل با ایران در مورد توافق برگردیم یا خیر. روسیه منافع خود را برای حصول اطمینان از این‌که ایران قادر به دست‌رسی سلاح هسته‌ای نیست، تلاش‌های خود را ادامه می‌دهد”.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال 2015 امضا شد، برخی از تعزیرات اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد و در عوض تهران تعهد کرد تا غنی‌سازی یورانیم خود را که از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود، محدود کند.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خویش را افزایش داد و تا حال توانسته است یورانیم خود را به اندازه‌ای غنی کند که به گفته مقام‌های امریکا، تهران قادر خواهد شد از آن در ساخت سلاح هسته‌ای کار بگیرد. اما تهران ادعا کرده که برنامه هسته‌ای این کشور به منظور “صلح‌آمیز” استفاده می‌شود.

این در حالی است که پیش‌تر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفتگو با یورونیوز گفته بود که نزدیک شدن ایران و غرب به حصول توافق، منوط به انعطاف‌پذیری بیش‌تر امریکا و اروپا است.

امیرعبداللهیان: در کمتر از چند ساعت می‌توانیم به توافق برسیم

نخست وزیر آلمان: لحظه موعود برای ایران فرارسیده است

بورل: بازگشت به اجرای کامل برجام، مستلزم حسن نیت طرفین است

ایران: بیش از هر زمان دیگر به توافق نزدیک شده‌ایم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x