صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اوکراین: روسیه نیروهایش را از مرز اوکراین خارج نکرده است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته که روسیه نیروهای نظامی‌اش را از مرزهای این کشور خارج نکرده و در صدد افزایش تنش‌ها است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته که روسیه نیروهای نظامی‌اش را از مرزهای این کشور خارج نکرده و در صدد افزایش تنش‌ها است.

پیک‌آفتاب: ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز گذشته 16 فبروری، گفته که به رغم اعلام عقب‌نشینی نسبی از سوی روسیه، هیچ عقب‌نشینی واقعی نیروهای روس که در مرز بین دو کشور اردو زده و شمارشان به 100 تا 130 هزار نفر می‌رسد دیده نمی‌شود.

زلنسکی در کنفرانسی ویدئویی گفت: “ما هیچ تغییری نمی‌بینیم، شاهد تجمع نیروهایی هستیم که شمارشان در هفته‌های اخیر تغییر نکرده است”.

زلنسکی که از شهر ماریوپل، واقع در شرق اوکراین دیدار می‌کرد، افزود: “از هیچ پیش‌بینی و از هیچ‌کس نمی‌ترسیم، زیرا می‌خواهیم از خود دفاع کنیم”.

گفتنی است که شهر ماریوپل، در شرق اوکراین در نزدیکی خط مقدمی است که جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه و ارتش اوکراین را از یک‌دیگر جدا می‌کند.

از سوی دیگر، امریکا و سرمشی ناتو روز گذشته 16 فبروری، گفتند که روسیه نیروهای خود را در مرز اوکراین تقویت بیش‌تر می‌کند. اظهارات مقام‌های امریکا و ناتو یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که مقام‌های روسیه گفتند آن‌ها بخشی از قوای خود را از مرز اوکراین به پایگاه‌های‌شان بر می‌گردانند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در خصوص این مسئله در توییتی گفته است: “ما در این روز وحدت در کنار رئیس جمهور زلنسکی و مردم اوکراین هستیم. ما آینده‌ای مشترک روشن و مرفه با همه اوکراینی‌ها داریم. حاکمیت و تمامیت ارضی برای این آینده اساسی است. من متحد با اوکراین هستم”.

از سوی دیگر، بلینکن نسبت به رسمیت شناختن “جمهوری خلق دونتسک” و “جمهوری خلق لوگانسک” از سوی روسیه واکنش نشان داده و در توییتی گفته است: “به رسمیت شناختن جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک از سوی کرملین به‌ عنوان «مستقل» به معنای رد کامل توافق‌نامه‌های مینسک از سوی روسیه است که بهترین ابزار برای حل مناقشه در دونباس است”.

در همین حال؛ ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو روز گذشته در بروکسل، در نشست وزیران دفاع 30 عضو این پیمان گفت اظهارات مسکو مبنی بر آمادگی ادامه تلاش‌های دیپلماتیک را شنیده است. اما او تاکید کرد که تا حال ناتو هیچ اقدام روسیه در راستای کاهش تنش در مرز اوکراین را مشاهده نکرده است. استولتنبرگ افزود: “برعکس، چنین به نظر می‌رسد که روسیه به تقویت نظامی خود در مرز اوکراین ادامه می‌دهد”.

از سوی دیگر، میک ماران،‌ رئیس استخبارات استونیا، ادعا کرده که روسیه ممکن حملات محدود خود علیه اوکراین را راه‌اندازی کند که شامل حملات موشکی، بمباران هوایی و اشغال قلمرو‌های عمده اوکراین می‌شود. ماران در این خصوص تصریح کرده است: “روسیه در حال حاضر از حمله بر شهر‌های پر جمعیت اوکراین اجتناب خواهد کرد، زیرا کنترول شهر‌های پر نفوس مستلزم قوای بیش‌تر است، اما تاکید کرد که تا حال مشخص نشده که روسیه کدام مناطق اوکراین را مورد بهره‌برداری قرار خواهد داد”.

این در حالی است که پیش‌تر، رئیس جمهور پوتین پس از گفتگو با نخست وزیر آلمان گفته بود که روسیه خواهان جنگ نیست و پیشنهادهای امنیتی خود را را ارائه می‌کند.

پوتین به غرب: ما خواهان جنگ نیستیم

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، در مصاحبه‌ای با برنامه “صبح بخیر امریکا” تلویزیون‌‌ ABC گفته است: “متاسفانه تفاوت بین گفتار و کردار روسیه وجود دارد”. او افزود که امریکا شاهد کاهش قوای روسی از مرز اوکراین نیست. بلینکن هم‌چنین گفت که برعکس ادعای روسیه مبنی بر کاهش نیروهایش در مرز اوکراین، مسکو قوای جنگی خود را در مرز آن کشور برای حمله علیه کی‌ف آماده می‌کند.

از سوی دیگر؛‌ جن ساکی، سخنگوی قصر سفید گفته که هر لحظه ممکن است روسیه به بهانه‌ای به اوکراین حمله کند.

از سوی دیگر، دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین راجع خروج نیروهای روسی از اوکراین در توییتی گفته است: “درباره اظهارات روسیه مبنی بر خروج برخی نیروها از مرز اوکراین، ما در اوکراین یک قانون داریم: آن‌چه را که می‌شنویم باور نمی‌کنیم، آن‌چه را می‌بینیم باور می‌کنیم. اگر عقب‌نشینی واقعی به دنبال این اظهارات باشد، ما به آغاز تنش‌زدایی واقعی ایمان خواهیم داشت”.

این در حالی است که پارلمان روسیه (دوما) روز سه ‌شنبه 15 فبروری به درخواستی رأی دادند که از ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور این کشور می‌خواهد تا استقلال مناطق جدایی‌طلب طرف‌دار روسیه در شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد.

پارلمان روسیه خواهان حمایت پوتین از تجزیه شرق اوکراین شد

روسیه: «15 فبروری»، روز شکست تاریخی «غرب» است

بایدن: حمله روسیه به اوکراین خون‌بار و ویران‌گر خواهد بود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x