صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان می‌گویند صلح آوردیم، اما چه سودی دارد وقتی بچه‌های ما گرسنه هستند

میلیون‌ها نفر در افغانستان خواهند مُرد، مگر این‌که راه نجاتی برای‌شان پیدا شود. «آی‌تی‌وی نیوز» بریتانیا در گزارش تازه خود از افغانستان گفته که زندگی میلیون‌ها انسان در افغانستان به کمک‌های خیریه بیگانه‌ها بستگی دارد.

میلیون‌ها نفر در افغانستان خواهند مُرد، مگر این‌که راه نجاتی برای‌شان پیدا شود. «آی‌تی‌وی نیوز» بریتانیا در گزارش تازه خود از افغانستان گفته که زندگی میلیون‌ها انسان در افغانستان به کمک‌های خیریه بیگانه‌ها بستگی دارد.

پیک‌آفتاب: «کار دیگری نمی‌توانم انجام دهم. من دیگر نمی‌توانم از او مراقبت کنم.» این جمله، سخنان پدر پیری است که به اساس گزارش جان ری، گزارش‌گر «آی‌تی‌وی نیوز» بریتانیا تلاش ناامیدانه‌ای را برای نجات دخترش از گرسنگی انجام می‌دهد. صاحب‌خان که معلم بوده و پس از تسلط طالبان بی‌کار شده، می‌گوید: “ما چیزی نداریم.” او می‌افزاید: “طالبان می‌گوید که برای ما صلح به ارمغان آورده است، اما چه سودی دارد که بچه‌های ما گرسنه باشند.” صاحب‌خان به «آی‌تی‌وی نیوز» گفته است، “اگر کسی دختر چهار ساله‌اش را بخرد، او را خوهد فروخت.”

جان ری در این گزارش هم‌چنین زندگی زن میان‌سالی را روایت کرده که هیچ وسیله‌ای برای گرم کردن خانه‌اش ندارد. ضیاگل، در یک بازار محلی هم‌راه با بچه‌هایش زیر پتو می‌خوابد و از عابران کمک می‌خواهد. او شش کودک دارد و در اتاقی با دیوارهای گلی زندگی می‌کنند. پدر بچه‌ها مرده است و مادر بی‌بضاعت‌شان در مانده است. او در خانه سرد با سقف سوراخ زندگی می‌کند که تکه‌های برف از آن به داخل خانه سرازیر می‌شود. ضیاگل هیچ چوبی برای روشن کردن اجاق گاز و گرم کردن بچه‌هایش ندارد.

از زمان تسلط طالبان، کمک‌های جهانی به سرعت قطع شد و ذخایر مالی افغانستان توسط واشنگتن مسدود گردید. این مشکلات در کنار فقر، بی‌کاری و خشک‌سالی، زندگی در افغانستان را به بزرگ‌ترین بحران انسانی تبدیل کرد. بحرانی که هشدار دبیرکل سازمان ملل را به هم‌راه داشت.

هشدار دبیرکل سازمان ملل؛ افغانستان در آستانه‌ی بزرگترین بحران انسانی جهان است

هرچند سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی وعده کرده‌اند که میلیاردها دالر را در قالب مواد غذایی و دیگر مواد اولیه مورد نیاز به افغانستان می‌فرستند، اما یافته‌های خبرگزاری پیک‌آفتاب نشان می‌دهد که این کمک‌ها به شکل نابرابر توزیع شده است.

توزیع نابرابر کمک‌های بشردوستانه

تبعیض فاحش قومی در توزیع کمک‌های بشردوستانه

جنبش زنان: با کمک‌های انسانی، قومی و نژادی برخورد نکنید

ملانی گالوین، رئیس تغذیه در یونیسف افغانستان، گفته که بحران افغانستان از هر بحران دیگری شدیدتر است. او افزوده که شاهد دو برابر شدن موارد سوء‌تغذیه حاد هستیم. این مقام یونیسف تاکید کرده که این بحران ممکن است بدتر نیز شود. او در عین حال گفته است برای اجتناب از این بحران دیر نیست. به گفته این مقام یونیسف، نجات از این بحران، مستلزم سازش و اراده سیاسی از همه‌ی طرف‌ها است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x