صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جنبش زنان: با کمک‌های انسانی، قومی و نژادی برخورد نکنید

کمک‌ها به شکل کاملاً ناعادلانه توزیع می‌شود. شماری از بانوان در کابل با برگزاری تجمع اعتراضی، خواهان توزیع عادلانه کمک‌های بشردوستانه در افغانستان شدند. یافته‌های خبرگزاری پیک‌آفتاب نشان می‌دهد که در توزیع کمک‌ها اقوام خاصی عمداً محروم نگه داشته شده است.

کمک‌ها به شکل کاملاً ناعادلانه توزیع می‌شود. شماری از بانوان در کابل با برگزاری تجمع اعتراضی، خواهان توزیع عادلانه کمک‌های بشردوستانه در افغانستان شدند. یافته‌های خبرگزاری پیک‌آفتاب نشان می‌دهد که در توزیع کمک‌ها اقوام خاصی عمداً محروم نگه داشته شده است.

پیک‌آفتاب: جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی، امروز در اعتراض به توزیع نابرابر کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی تجمع کردند. این جنبش با صدور قطع‌نامه ده ماده‌ای خواهان توزیع عادلانه این کمک‌ها شدند. آنان با اشاره به گزارش‌ها در این زمینه، تاکید می‌کنند که کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی بیش‌تر بین قوم و پیروان مذهبی خاص صورت گرفته است. این بانوان طالبان را متهم می‌کنند که اقوام خاص را عمداً محروم می‌سازند.

بانوان معترض کابلی می‌گویند، در حالی که در ماه‌های اخیر با تغییرنظام، فقر و بی‌کاری از یک سو و گرانی بی‌سابقه مواد غذایی و سوختی از سوی دیگر، کشور را در آستانه یک بحران قرار داده، توزیع نابرابر کمک‌ها به این فاجعه بیش‌تر دامن زده است.

در قطع‌نامه بانوان معترض کابلی آمده است: “سال 2021 به 68 هزار خانواده در افغانستان کمک نقدی و غیرنقدی صورت گرفته است. اما متاسفانه توزیع و تقسیم کمک‌های ناعادلانه و بر اساس زدوبند‌های قومی‌، مذهبی، سمتی، سیاسی و واسطه‌بازی صورت گرفته است. در بعضی ولایات و ولسوالی‌ها چندین بار کمک صورت گرفته، اما به بعضی ولایت‌ها اصلاً توجه نشده است.”

یافته‌های تحقیقی پیک‌آفتاب نیز این گفته‌های بانوان معترض کابلی را تایید می‌کند.

توزیع نابرابر کمک‌های بشردوستانه

تبعیض فاحش قومی در توزیع کمک‌های بشردوستانه

جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی، از امارت اسلامی و نهادهای بین‌المللی خواسته تا کمک‌های جامعه جهانی بدون تبعیض نژادی‌، قومی و مذهبی به گرسنگان سراسر افغانستان توزیع گردد. این جنبش هم‌چنین گفته که برای جلوگیری از ادامه روند تبعیض‌آمیز توزیع کمک، کارکنان محلی ارگان‌های بین‌المللی و سازمان‌های خیریه از میان تمام اقوام‌، مذاهب، ولایات و زنان انتخاب شوند. جنبش هم‌چنین خواهان نظارت رسانه‌ها از روند توزیع کمک‌ها شده است.

این جنبش هم خواستار ایجاد مکانیزم کنترل از شفافیت توزیع کمک‌های بشردوستانه شده و از امارت اسلامی خواسته که نه‌تنها خودشان از اعمال تبعیض و تعصب پرهیز کنند که باید جلو افراد دیگری که در جریان توزیع کمک‌ها چنین اقداماتی را مرتکب می‌شوند، بگیرد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x