صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تبعیض فاحش قومی در توزیع کمک‌های بشردوستانه

ولایت ننگرهار به تنهایی 18.73 درصد کمک‌های نقدی و نزدیک به 14 درصد کمک‌های غیرنقدی را به خود اختصاص داده است، اما ولایت‌های پرجمعیت بامیان و دایکندی، هرکدام تنها 0.32 درصد از کل کمک‌ها و غور نیز 0.29 درصد از کل کمک‌ها را دریافت کرده‌اند. در میان این سه ولایت، تنها ولایت بامیان 1.22 درصد از کمک غیرنقدی برخوردار شده است.

یافته‌های خبرگزاری پیک‌آفتاب، از توزیع نابرابر کمک‌های بین‌المللی به مردم افغانستان در دوره حاکمیت طالبان حکایت دارد. یافته‌های کلی این گزارش شب گذشته از خبرگزاری پیک‌آفتاب منتشر شد.

پیک‌آفتاب: ارزیابی‌های خبرگزاری پیک‌آفتاب نشان می‌دهد که از زمان آغاز حاکمیت طالبان در پانزدهم اگست تا پایان سال 2021، به صورت مجموعی به بیش از 68 هزار خانواده در سراسر افغانستان کمک‌های نقدی و غیرنقدی صورت گرفته است. در این میان، در ولایت ننگرهار به تنهایی بیش از 10 هزار خانواده از این کمک‌ها بهره‌مند شده‌اند. این در حالی است که در بامیان تنها 596 خانواده توانسته‌اند کمک‌های بشردوستانه را دریافت نمایند. در ولایت غور نیز تنها به 87 خانواده کمک صورت گرفته است. در ولایت دایکندی نیز تنها 96 خانواده از این کمک‌ها بهره‌مند شده‌اند.

میزان کمک‌های نقدی و غیرنقدی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان به مردم از تاریخ 15 آگست الی 31 دسمبر سال 2021

ارزیابی‌های کلی شهروندان این است که ولایت‌های بامیان، دایکندی و غور، مردمان فقیرتری نسبت به ولایت ننگرهار دارند، اما طالبان و نهادهای خارجی بر عکس ارزیابی‌های واقعی، این کمک‌ها را بیش‌تر به ولایت ننگرهار برده است و این ولایت به تنهایی چندین برابر سه ولایت محروم مناطق مرکزی افغانستان کمک دریافت نموده است.

ولایت هلمند دیگر ولایت پشتون‌نشین است که برای بیش از 5700 خانواده هلمندی کمک توزیع شده است. ارزش کمک‌های توزیع شده در هلمند نیز بیش از 44 میلیون افغانی و بیش از یک میلیون و 100 هزار دالر کمک نقدی بوده که البته در کنار آن کمک‌های غیرنقدی هم بوده است. اما ارزش کمک‌های توزیع شده در سه ولایت بامیان، دایکندی و غور بسیار کمتر از آن چیزی است که در هلمند توزیع شده است. کل کمک‌های نقدی که در این سه ولایت توزیع شده، 46 هزار 800 دالر و 180 هزار افغانی می‌شود که در مقایسه با هلمند تقریباً ناچیز است.

ولایت ننگرهار به تنهایی 18.73 درصد کمک‌های نقدی و نزدیک به 14 درصد کمک‌های غیرنقدی را به خود اختصاص داده است، اما ولایت‌های پرجمعیت بامیان و دایکندی، هرکدام تنها 0.32 درصد از کل کمک‌ها و غور نیز 0.29 درصد از کل کمک‌ها را دریافت کرده‌اند. در میان این سه ولایت، تنها ولایت بامیان 1.22 درصد از کمک غیرنقدی برخوردار شده است.

آمارهای ارائه شده از توزیع کمک تحت نظر امارت اسلامی، نشان می‌دهد که این کمک‌ها برخی از تبارها و اقلیت‌های مذهبی را نادیده گرفته و عمدتاً کمک‌ها به ولایاتی که از تبار خاص برخوردار بوده و یا پیرو مذهب خاصی هستند، کمتر اختصاص داده شده و یا اصلا اختصاص داده نشده است.

شماری از شهروندان از روند توزیع ناعادلانه کمک‌ها انتقاد می‌کنند و می‌گویند که برخی دست‌ها در داخل امارت اسلامی و حتا نهادهای بین‌المللی، عمداً از توزیع عادلانه این کمک‌ها جلوگیری می‌کنند. یافته‌های گزارش پیک‌آفتاب این گفته‌های شهروندان را تایید می‌کنند.

پیش از این، مولوی مهدی مجاهد، رئیس استخبارات طالبان در بامیان با انتقاد از روند توزیع کمک‌ها، از نهادهای کمک‌رسان خواسته بود که کمک‌هایشان را بدون تبعیض برای مردم توزیع نمایند. او تاکید کرده بود که شهروندان در مناطق مرکزی، از جمله فقیرترین مردمان کشور است، اما کم‌تر به آنان کمک صورت می‌گیرد.

توزیع نابرابر کمک‌های بشردوستانه

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x