صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

وال‌استریت ژورنال: امریکا دارایی‌های منجمد شده افغانستان را آزاد نمی‌کند

مقام‌های امریکایی گفته‌اند که دولت جو بایدن تصمیم گرفته که هیچ مقداری از هفت میلیارد دالر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را آزاد نکند.

مقام‌های امریکایی گفته‌اند که دولت جو بایدن تصمیم گرفته که هیچ مقداری از هفت میلیارد دالر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را آزاد نکند.

پیک‌آفتاب: وال‌استریت ژورنال با نشر گزارشی روز گذشته 15 اگست، گفته است که دولت جو بایدن پس از کشته شدن ایمن الظواری، رهبر شبکه القاعده، توسط هواپیمای بی‌سرنشین امریکا در کابل، گفتگو با طالبان در مورد آزادی این دارایی را به حالت تعلیق آورده است.

این روزنامه هم‌چنین گفته است که تصمیم دولت جو بایدن، نشانه‌های اولیه پیش‌رفت در گفتگوها میان امریکا و طالبان را به عقب بر می‌گرداند و ضربه‌ای به امید بهبود اقتصادی در افغانستان وارد می‌کند، زیرا یک سال پس از حاکمیت طالبان، میلیون‌ها شهروند این کشور با فقر و گرسنگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وال‌استریت ژورنال از قول توماس وست،‌ نماینده ویژه امریکا برای افغانستان نیز گزارش داده که “ما مطمین نیستیم که بانک مرکزی افغانستان دارای سیستم محافظتی و نظارتی باشد که این دارایی‌ها را به گونه‌ای مسئولانه مدیریت کند.”

این مقام امریکایی هم‌چنین گفته است: “نیازی به گفتن نیست که پناه دادن طالبان به ایمن الظواهری، رهبری القاعده،‌ نگرانی‌های عمیقی را در مورد انحراف این وجوه مالی به گروه‌های تروریستی بیش‌تر می‌سازد.”

از سوی دیگر، این روزنامه از قول یک سخنگوی قصر سفید گزارش داده که حکومت امریکا با سایر کشور‌های خارجی در تعامل است تا راه‌هایی جستجو شود که دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به گونه‌ای به نفع مردم آن کشور مصرف شود که طالبان از آن مستفید نشوند.

در همین حال، یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز گفته است که این وزارت با شرکای خارجی خود در تماس است تا یک «صندوق امانت بین‌المللی» ایجاد شود و دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم آن کشور به مصرف برسد.

این سخنگو هم‌چنین گفته که پیشرفت‌هایی نیز برای ایجاد این صندوق صورت گرفته است، اما تاکید کرد که تخطی طالبان از توافق دوحه واضح ساخت که باید با «چشم باز» با طالبان برخورد کرد.

وال‌استریت ژورنال گزارش داده است که مقام‌های ایالات متحده پس از آن گفتگو با مقام‌های بانک مرکزی افغانستان را به حالت تعلیق در آوردند که رهبر القاعده در کابل کشته شد.

ایمن الظواهری در اواخر ماه جولای سال روان میلادی، توسط یک هواپیمای بدون سرنشین امریکا در منطقه شیرپور کابل کشته شد. وال‌استریت ژورنال گزارش داده است که رهبر القاعده نه تنها سبب ایجاد شکاف‌های عمیق در درون گروه طالبان شده است، بلکه نگرانی‌هایی را در غرب مبنی بر ظهور مجدد گروه‌های تروریستی که از افغانستان منشا می‌گیرند، افزایش داده است.

براساس گزارش این روزنامه، الظواهری یک‌جا با اعضای خانواده‌اش در نزدیکی یکی از مهمان‌خانه‌های سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان، زندگی می‌کرد.

پس از خروج نیروهای خارجی و تسلط مجدد طالبان بر افغانستان به تاریخ 15 اگست سال گذشته، امریکا و دیگر کشورهای غربی کمک‌های‌‌شان را به افغانستان متوقف و بیش از 9.5 میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند، اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور را وخیم‌تر کرد.

اما جو بایدن روز 11 فبروری، با امضای یک فرمان اجرایی استفاده از بخشی از دارایی‌های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان صادر نمود.

براساس این فرمان، حکومت امریکا تلاش خواهد کرد تا دسترسی به 3.5 میلیارد دالر از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان تسهیل کند.

آزادسازی 500 میلیون دالر دارایی‌های منجمد شده افغانستان

آزادسازی 280 میلیون دالر دارایی‌های افغانستان از سوی بانک جهانی

نصیراحمد فایق: مردم افغانستان در قبال حملات تروریستی 11 سپتمبر مسئولیت قانونی و اخلاقی ندارند

آزاد سازی 280 میلیون دالر پول افغانستان از سوی بانک جهانی 

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x