صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

آزادسازی 500 میلیون دالر دارایی‌های منجمد شده افغانستان

بانک جهانی پیشنهاد آزاد کردن 500 میلیون دالر از دارایی‌های منجمد شده افغانستان به اداره‌های بشری را فردا نهایی می‌کند. این پول از بودجه‌ای است که پیشتر جامعه جهانی به افغانستان کمک کرده بود. این مطلب را خبرگزاری رویترز در گزارش تازه‌ای خود اعلام کرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که قرار است بانک جهانی 500 میلیون دالر از دارایی‌های منجمد شده افغانستان را آزاد کند.

پیک‌آفتاب: بانک جهانی پیشنهاد آزاد کردن 500 میلیون دالر از دارایی‌های منجمد شده افغانستان به اداره‌های بشری را فردا نهایی می‌کند. این پول از بودجه‌ای است که پیشتر جامعه جهانی به افغانستان کمک کرده بود. این مطلب را خبرگزاری رویترز در گزارش تازه‌ای خود اعلام کرده است.

با این حال منابع تاکید کرده‌اند که این مقدار پول فقط برای ارایه کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان در نظر گرفته شده است و سایر موارد را شامل نمی‌شود. رویترز امروز نهم قوس، با نشر این گزارش گفت که قرار است اعضای هیأت مدیره بانک جهانی به طور غیررسمی ملاقات کند؛ طوریکه هدف از این ملاقات گفتگو در مورد پیشنهادی است که در هفته‌های اخیر با مقامات ایالات متحده و سازمان ملل در مورد دارایی‌های منجمد شده افغانستان مطرح شده است.

این پیشنهاد در واقع تغییر جهت وجوه از صندوق بازسازی افغانستان (ARTF) است که مجموعاً 1.5 میلیارد دالر می‌شود. رویترز در این گزارش تحلیل کرده است که این کمک‌ها برای حل مشکلات فوری و کنونی شهروندان افغانستان مدنظر گرفته شده و برای چالش‌های موجود موثر می‌باشد.

در گزارش رویترز تصریح شده است که هنوز چگونگی انتقال این کمک‌ها به افغانستان حل نشده است، زیرا بیم آن می‌رود  که نهادهای مالی درگیر در قضیه، در معرض تحریم ایالات متحده امریکا قرار نگیرد. رویترز یادآور شده است که این مبلغ برای رفع نیازهای فوری و مراقبت‌های صحی در افغانستان اختصاص می‌یابد.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه گفته است که بانک جهانی پس از انتقال این مقدار پول به افغانستان نظارت نخواهد نکرد. این منبع افزوده است که بانک جهانی می‌خواهد این مبلغ را بدون نظارت یا گزارشی به سازمان ملل و سایر نهادهای بشردوستانه منتقل کند. این منبع در عین حال تحریم‌های امریکا را یک مانع بزرگ برای انتقال این کمک‌ها به افغانستان عنوان کرده است.

منبع گفته است: “در حالی که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده  نامه‌های مقنع ارایه کرده است که بانک‌ها اطمینان می‌دهد که می‌توانند ترانزیکشن‌های بشردوستانه را پرداخت کنند، اما نگرانی‌ها در مورد تحریم‌ها هم‌چنان ادامه دارد که حتا از عبور مواد اولیه از جمله غذا و ادویه جلوگیری می‌کند”.

خبرگزاری رویترز گفته است که در پی تحریم‌های فلج کننده امریکا و عدم مراقبت از کارکنان بخش دولتی «آوارگان را بیشتر، ناامیدی و افراط‌گرایی افزایش داده است”. از جانب دیگر، رویترز گفته است که بانک جهانی در صدد بازکردن راه میان‌بر برای امارت اسلامی است.

رویترز تحلیل می‌کند که کار اولیه روی مبادله بالقوه دالرهای امریکایی برای شهروندان افغانستان انجام شده است تا این وجوه را به افغانستان انتقال دهند.

در گزارش رویترز هم‌چنان آمده است: “دو منبع گفتند که این رویکرد، مبلغ صندوق بازسازی افغانستان را به حساب‌های بین‌المللی موسسات خصوصی افغانستان واریز می‌کند تا شهروندان افغانستان را از حساب‌های بانکی خود پرداخت نماید”. رویترز همچنان تاکید کرده است که با این روش، بانک جهانی راه میان‌بر را برای گروه طالبان باز و درنتیجه از مواجه شدن با تحریم‌های ایالات متحده و سازمان ملل جلوگیری می‌کند. رویترز اما تصریح می‌کند که این طرح پیچیده و ممکن است اجرایی شدن آن زمان‌بر باشد.

همچنان در این گزارش هشدار داده شده است، کارکنانی که در ماه‌های اخیر معاش دریافت نکرده‌اند ممکن است از حضور در محل کار خودداری کرده و دست به مهاجرت گسترده بزنند که پیامد آن برای کشورهای همسایه زیان‌بار خواهد بود.

هرچند بانک جهانی تایید کرده است که در حال بررسی انتقال وجوه از صندوق بازسازی افغانستان به سازمان ملل و سایر نهادهای مددرسان است، اما در این مورد تا حال جزئیات ارایه نکرده است.

این در حالی است که بانک جهانی پس از تسلط طالبان بر افغانستان، پرداخت‌ها را به حالت تعلیق درآورد و همزمان با آن، ایالات متحده امریکا کمک‌هایش را به افغانستان تعلیق کرد و ذخایر ارزی بانک مرکزی را نیز مسدود نمود که این مسئله فروپاشی اقتصادی افغانستان را تسریع نمود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x