صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پنتاگون: بدون حضور نظامی نیز می‌توانیم هراس‌افگنان را در افغانستان نابود کنیم

پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در افغانستان؛ کالن کال، معاون پالیسی وزارت دفاع امریکا می‌گوید، این رویداد نشان داد که اگر آنان در افغانستان سرباز هم نداشته باشند، می‌توانند به سرکوب هراس‌افگنان بپردازند.

پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در افغانستان؛ کالن کال، معاون پالیسی وزارت دفاع امریکا می‌گوید، این رویداد نشان داد که اگر آنان در افغانستان سرباز هم نداشته باشند، می‌توانند به سرکوب هراس‌افگنان بپردازند.

پیک‌آفتاب: کالن کال، معاون پالیسی وزارت دفاع امریکا گفت: “به نظر من حمله‌ای که ده روز پیش به ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده و مهم‌ترین تروریست در سطح جهان و دومین طراح حمله 11 سپتمبر 2001 انجام شد، ما نه تنها به القاعده بلکه به دیگر سازمان‌های تروریستی نشان دادیم که ما به آنان رسیده می‌توانیم و ما آن‌ها را هدف قرار داده می‌توانیم. اکنون که دیگر هزاران سرباز ما در افغانستان حضور ندارند، ما از منافع ملی و حیاتی خود حفاظت کرده می‌توانیم.”

اظهارات معاون پالیسی وزارت دفاع امریکا که برای یک نیروی نظامی قوی جهان پالیسی طرح می‌کند، این را نشان می‌دهد که احتمالاً امریکا برای سرکوب هراس‌افگنی در افغانستان، جدا از حضور کدام نیروی نظامی، راه‌های دیگری را دارد؛ راه‌هایی که از طریق آن رهبر القاعده را از بین برد.

افزون بر موارد بالا؛ جنرال دیوید پتریوس، فرمانده اسبق نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان و هم‌چنین رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (CIA)، روز گذشته 8 اگست، در مقاله‌ای که در مجله آتلانتیک منتشر شد، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را برای این کشور فاجعه‌بار خواند.

پتریوس در این مقاله تحلیل کرده که امریکا به جای خروج و انداختن افغانستان و مردم‌اش به دست طالبان، می‌توانست وضعیت این کشور را در کنترل خود داشته باشد و از سقوط حکومت جلوگیری کند.

این جنرال بازنشسته امریکایی افزوده که تلاش برای کنترل اوضاع افغانستان، گزینه کم‌تر ایده‌آل و نیازمند تعهد پایدار و نسلی بود، اما بهتر از این بود که این کشور و شهروندان‌اش را برای طالبان و دیگر جنگجویان رها کردیم.

او در این مقاله گفته است که 40 میلیون تن که نزدیک به 20 سال به آنان کمک شده است، همین اکنون با محرومیت و ظلم روبه‌رو هستند و احتمالاً افغانستان در آینده به مرکز افراط‌گرایی و تندروی مبدل خواهد شد.

اظهارات پتریوس در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر لیندسی گراهام گفته بود: “جو بایدن بی‌کفایت‌ترین رئیس جمهور ادوار زندگی او در زمینه سیاست خارجی و حتی بدتر از جیمی کارتر بوده است و ماهیت جنگ با تروریزم را درک نمی‌کند.”

سناتور امریکایی: خروج از افغانستان بی‌کفایتی جو بایدن را ثابت کرد

از سوی دیگر، طالبان از کشته شدن رهبر القاعده در افغانستان اظهار بی‌خبری کرده، اما حمله هواپیمای بی‌سرنشین امریکا در افغانستان را نقض توافق‌نامه دوحه و حمله به خاک افغانستان دانسته است. از سویی هم توافق‌نامه دوحه، طالبان را نیز مسئول دانسته تا روابط خود را با القاعده قطع کند.

از جانب دیگر، معاون پالیسی وزارت دفاع امریکا درباره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت که اساس این فیصله، توافق‌نامه دوحه و تغییر اولویت‌های استراتیژیکی امریکا بود.

معاون پالیسی پنتاگون افزود، آنان باید به مشکلاتی اولویت دهند که از سوی چین در منطقه و در کنار آن از سوی روسیه در برابر امنیت اروپا مطرح است.

این مقام بلندپایه وزارت دفاع امریکا هم‌چنین گفت، امریکا مدت‌هاست که با هزینه بسیار بالایی در یک منطقه ویژه که در اولویت‌اش قرار داشت، مشغول بود.

این بحث زمانی انجام می‌شود که پیش‌تر جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی امریکا گفته بود که 3 ماه از خروج نیروهای ناتو و امریکا از افغانستان می‌گذرد، اما ایالات متحده فقط 6 ماه با حمله تروریستی فاصله دارد.

جان بولتون: با خروج نیروهای ناتو از افغانستان، امریکا فقط 6 ماه با حملات تروریستی فاصله دارد

اظهارات معاون پالیسی وزارت دفاع امریکا این مطلب را می‌رساند که افغانستان دیگر در اولویت امریکا قرار ندارد. در حالی‌که امریکا پس از کشته شدن رهبر القاعده در افغانستان، گفت که اجازه نمی‌‌دهد این کشور یک بار دیگر به پناهگاه امن هراس‌افگنان تبدیل شود.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رونالد نیومن، سفیر سابق امریکا در افغانستان، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را وحشت‌ناک و شرم‌آور توصیف کرده بود.

سفیر سابق امریکا در افغانستان: خروج امریکا از افغانستان، واقعاً وحشت‌ناک و شرم‌آور بود

امریکا بار دیگر چگونگی خروج از افغانستان را بررسی می‌کند

پارلمان بریتانیا: نحوه خروج ما از افغانستان، ناکامی سیستماتیک رهبری بود

کاخ سفید: توافق دوحه باعث تقویت طالبان و فروپاشی افغانستان شد

سیگار: ترامپ و بایدن سبب فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان شدند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x