صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کاخ سفید: توافق دوحه باعث تقویت طالبان و فروپاشی افغانستان شد

کاخ سفید می‌گوید که توافق‌نامه دوحه میان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا و طالبان، این گروه را تقویت کرد و باعث شد که نظام افغانستان از هم بپاشد.

کاخ سفید می‌گوید که توافق‌نامه دوحه میان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا و طالبان، این گروه را تقویت کرد و باعث شد که نظام افغانستان از هم بپاشد.

پیک‌آفتاب: کاخ سفید با نشر اعلامیه‌ای روز گذشته 21 می، گفته است که توافق‌نامه دوحه باعث فروپاشی نظام افغانستان شد و این توافق‌نامه طالبان را تقویت کرد. در متن توافق‌نامه آمده است که برای جو بایدن، رئیس جمهور فعلی امریکا توافق صلحی به میراث گذشته شد که طالبان را تقویت و متحدان امریکا در حکومت سابق افغانستان را تضعیف کرده بود.

از سوی دیگر، این توافق‌نامه که موسوم به “توافق‌نامه صلح” بین امریکا و طالبان است، روز شنبه 10 حوت 1398 برابر با 29 فبروری 2020، در دوحه پایتخت قطر به امضا رسید. مفاد این توافق‌نامه شامل “خروج تمام نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان”، “تعهد طالبان برای جلوگیری از فعالیت القاعده در مناطق تحت کنترول‌شان” و “گفتگوها بین طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان” بود.

پیش از این، دفتر سرمفتش ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در رشته توییت‌هایی گفته بود که توافق بین امریکا و طالبان باعث ایجاد بی‌اعتمادی زیاد در روابط ایالات متحده و افغانستان شده بود. سیگار هرچند تصریح کرده بود که بیش‌تر توافق‌نامه محرم و اکثر توافقات به شکل کتبی و شفاهی بین طالبان و واشنگتن صورت گرفته بود.

سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته بود که تلاش کرده تا یک نسخه از ضمایم توافق‌نامه دوحه را از وزارت‌های دفاع و وزارت خارجه ایالات متحده به دست بیاورد، اما این خواست عملی نشده است.

در همین حال، سیگار در توییت تازه‌ای گفته است که عملیات‌ها و تاکتیک‌های طالبان نشان می‌دهد که آن‌ها ممکن است درک بهتری از سطوح جدید حمایت ایالات متحده از نیروهای دفاعی و امنیت ملی افغانستان نسبت به دولت افغانستان داشته باشند.

پس از این توافق، در 12 ماه سپتامبر 2020، گفتگوهای بین‌الافغانی آغاز شد و ماه‌ها نیز ادامه یافت. اما آن‌چنان که باید نتیجه نداشت و سرانجام دولت افغانستان در 15 اگست سال گذشته سقوط کرد.

فوزیه کوفی، یکی از اعضای تیم گفتگو کننده حکومت سابق افغانستان به رسانه‌ها گفته است که رهبری حکومت سابق از بسیاری ضمایم این توافق آگاهی نداشت. او افزوده است: “برعلاوه ضمایمی که پنهان بود و هیچگاهی با رهبری سیاسی افغانستان شریک ساخته نشد، خود طرفین قرارداد تنها طالبان و امریکا بودند. جامعه سیاسی، ساختارها و حکومت افغانستان در آن شریک نبودند. مردم، جامعه و ساختارهای افغانستان که بالای آن سرمایه‌گذاری زیاد شده بود و تهدابی که مردم افغانستان به خاطر ساختن آن قربانی داده بودند، هیچ یک تذکر نرفته بود. در هیچ جای این قرارداد بحث حقوق بشر و حقوق زنان واضح نبود. این‌ها همه نه تنها باعث تضعیف مورال نیروهای نظامی، بلکه باعث بی‌اعتمادی مردم نیز شده بود”.

سیگار در رشته توییت دیگری گفته است، مقامات افغانستان که عمدتاً از گفتگوها کنار گذاشته شده بودند، تلاش کردند تا بفهمند ایالات متحده با طالبان چه توافقی داشته است.

از سوی دیگر، در توافق‌نامه دوحه آمده بود که امریکا تا ماه 2021 همه نیروهایش را از افغانستان خارج کند و طالبان نیز توافق کرده بودند که روابط‌شان را با شبکه القاعده و همه گروه‌های تروریستی قطع خواهند کرد.

این در حالی مطرح می‌شود که تازه‌ترین بررسی‌های اداره بازرس ویژه ایالات متحده امریکا (سیگار) نشان می‌دهد که تصامیم دولت‌ ترامپ و بایدن، باعث فروپاشی نیروهای امنیتی در افغانستان شد.

سیگار: ترامپ و بایدن سبب فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان شدند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x