صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چین: واشنگتن در مرزهای چین فعالیت‌های مخربانه انجام می‌دهد

دولت چین با انتشار بیانیه‌ای گفته است که امریکا در مرزهای این کشور، فعالیت‌های مخربانه انجام می‌دهد. بیجینگ گفته که واشنگتن در سرحدات چین فعالیت‌هایی را دنبال می‌کند که پی‌آمد آن برای امریکا سنگین خواهد بود.

دولت چین با انتشار بیانیه‌ای گفته است که امریکا در مرزهای این کشور، فعالیت‌های مخربانه انجام می‌دهد. بیجینگ گفته که واشنگتن در سرحدات چین فعالیت‌هایی را دنبال می‌کند که پی‌آمد آن برای امریکا سنگین خواهد بود.

پیک‌آفتاب: دولت چین روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای به طور رسمی امریکا را به فعالیت‌های خطرناک و تحریک‌آمیز در منطقه متهم کرد.

ون‌بن وانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: “ایالات متحده بارها کشتی‌ها و هواپیماها را برای شناسایی در نزدیک خاک چین اعزام کرده که به طور جدی امنیت ملی این کشور را با خطر روبه‌رو کرده است.”

این در حالی است که منابع خبری در چین اخیراً از فعالیت یک هواپیمای شناسایی نیروی هوایی امریکا خبر داده که به طور مشکوک در مرزهای چین پرواز می‌کرد.

ون‌بن وانگ گفته است که چین از امریکا می‌خواهد که فوراً چنین اقدامات خطرناک و تحریک‌آمیز را متوقف کند. او افزوده که بیجینگ به اقدامات لازم برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، امریکا می‌گوید که فعالیت‌های دریایی خود در دریای چین جنوبی و تنگه تایوان را تحت قانون دریانوردی آزاد انجام می‌دهد.

این در حالی است که پیشتر معاون وزیر خارجه چین اعلام کرده بود، اگر امریکا با کارت تایوان بازی کند “واشنگتن” با پی‌آمدهای غیرقابل تصوری روبه‌رو خواهد شد و بیجینگ با تحریم‌هایی شبیه به تحریم‌های روسیه مرعوب نمی‌شود. چین، تایوان را ولایت جداشده خود خطاب می‌کند و از سوی دیگر، تایپه از سال 1949 با روابط کامل دیپلماتیک با 14 کشور بر استقلال خود پافشاری کرده است.

چین: تایوان خاک ماست؛ از تهدیدهای امریکا نمی‌ترسیم

از سوی دیگر، وی فنگه، وزیر دفاع چین هفته گذشته در سخنانی در سنگاپور گفت: “اتحاد مجدد میان بیجینگ و تایپه، بزرگ‌ترین آرزوی مردم چین است.”

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر امریکا گفته بود که تنگه جداکننده تایوان از چین، یک آب‌راه بین‌المللی است. امریکا بار دیگر ادعای بیجینگ برای حاکمیت روی این گذرگاه استراتیژیک را زیر سوال برد و گفت که از تایوان حمایت می‌کند. رویترز با نشر گزارشی به نقل از وزارت خارجه چین گفته بود که این کشور “حاکمیت، حقوق حاکمیتی و صلاحیت قضایی بر روی تنگه تایوان” دارد. وزارت خارجه چین در این گزارش تصریح کرده بود که برخی از کشورهای خاص، تنگه تایوان را “آب‌راه بین‌المللی” می‌نامند، ادعایی که نادرست است و ما آن‌را محکوم می‌کنیم.

امریکا: تنگه تایوان آب‌راه بین‌المللی است؛ چین: این ادعای دروغ را محکوم می‌کنیم

واشنگتن به بیجینگ: حمله چین به تایوان، عواقب جدی در قبال دارد

وزیر دفاع چین: روابط بیجینگ و واشنگتن وارد مرحله حساسی شده است

بقای ارتش امریکا در گرو مواد معدنی کمیاب چین

عقب‌نشینی امریکا در قبال چین؛ از استقلال تایون حمایت نمی‌کنیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x