صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بقای ارتش امریکا در گرو مواد معدنی کمیاب چین

فاکس نیوز می‌گوید اگر چین تصمیم بگیرد که عرضه مواد معدنی کمیاب به امریکا را متوقف کند، ارتش امریکا بدون سلاح خواهد ماند. این رسانه اما می‌گوید که بدون این منابع، هواپیماها پرواز نمی‌توانند، تانک‌ها متوقف می‌شوند و ارتش ممکن است مشکلات ارتباطی پیدا کند.

فاکس نیوز می‌گوید اگر چین تصمیم بگیرد که عرضه مواد معدنی کمیاب به امریکا را متوقف کند، ارتش امریکا بدون سلاح خواهد ماند. این رسانه اما می‌گوید که بدون این منابع، هواپیماها پرواز نمی‌توانند، تانک‌ها متوقف می‌شوند و ارتش ممکن است مشکلات ارتباطی پیدا کند.

پیک‌آفتاب: فاکس نیوز با نشر گزارشی می‌نویسد که یکی از جنبه‌های رقابت میان چین و امریکا، رقابت برای تولید مواد معدنی کمیاب است. گزارش تحلیل می‌کند که این 17 ماده معدنی، تقریباً همه چیز الکترونیکی از جمله مهم‌ترین تسلیحات ارتش امریکا مانند جت‌های جنگنده اف-35، تانک‌های ام۱ آبرامز(M1 Abrams) ، موشک‌های زمین به هوا، رادیوهای دستی و موارد دیگر را تشکیل می‌دهند. انحصار بیجینگ در مواد معدنی کمیاب، امنیت ملی امریکا را تهدید می‌کند.

از سوی دیگر، یک مقام امریکایی گفته که لوید آستین با همتای چینی خود برای اولین بار، هفته آینده دیدار خواهد کرد. دولت چین روز جمعه 3 جون، رسماً با پنتاگون تماس گرفت تا جلسه‌ای را در این راستا ترتیب دهد. گفته شده که تمرکز این جلسه، مسئله “مدیریت رقابت” خواهد بود. به گفته این مقام، قرار است وزیر دفاع امریکا روز شنبه 11 جون، یک روز قبل از «وی فنگ هه»، همتای چینی خود در نشست “شانگری لا” صحبت نماید.

گزارش اما می‌گوید که چین در حال حاضر، تقریباً 90 درصد عرضه مواد معدنی کمیاب جهان را در اختیار دارد. زنجیره تامینی که برای امنیت ملی بسیار حیاتی است، طوری‌که وزارت دفاع امریکا پیشنهاد قانونی خود را به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان ارائه نمود و درخواست کرد که 253.5 میلیون دالر جهت ساخت یک ذخیره معدنی بزرگ‌تر اختصاص یابد. گفته می‌شود اگر زنجیره تامین این مواد معدنی با شکست مواجه شود، در واقع ارتش امریکا در برقراری ارتباط دچار مشکل شده و این مسئله ممکن است منجر به متلاشی شدن ارتش ‌گردد.

از سوی دیگر؛ تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه امریکا می‌گوید که اگر چین بخواهد دسترسی امریکا را از این منابع قطع کند، ذخایر فعلی وزارت دفاع ایالات متحده، کم‌تر از یک سال دوام نخواهد آورد.

تولید و استخراج این مواد در ایالات متحده به دلیل قوانین زیست محیطی بسیار محدود است. گفته شده است که با توجه به افزایش تنش‌ها با چین بر سر تایوان و مسئله اوکراین، انحصار تک‌قطبی بیجینگ بر مواد معدنی کمیاب به یک مسئله “نگران کننده” در حوزه امنیت ملی در امریکا تبدیل شده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر روزنامه امریکایی واشنگتن اگزماینر پیش‌بینی کرده بود که امریکا در صورت جنگ با چین، شکست سنگینی را متحمل خواهد شد.

امریکا در صورت جنگ با چین شکست می‌خورد

چین: امریکا عامل اصلی بی‌ثباتی در نظم جهانی است

وانگ یی: استراتیژی امریکا موجب تقابل با چین شده است

چین: امریکا مکرراً قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x